زنان پشت درهای بسته ورزشگاه مشهد | جبههٔ اصلاحات ایران بیانیهٔ اعتراضی داد

زنان پشت درهای بسته ورزشگاه مشهد | جبههٔ اصلاحات ایران بیانیهٔ اعتراضی داد

صبح ما نوشت: جبههٔ اصلاحات ایران خواستار معرفی مسئولان خاطی در جریان وقایع تاسف‌بار بازی ایران-لبنان در مشهد، عذرخواهی‌ آن‌ها از مردم و تضمین ورود زنان به ورزشگاه در بازی‌های آینده است.

جبههٔ اصلاحات ایران خواستار معرفی مسئولان خاطی در جریان وقایع تاسف‌بار بازی ایران-لبنان در مشهد، عذرخواهی‌ آن‌ها از مردم و تضمین ورود زنان به ورزشگاه در بازی‌های آینده است.

متن کامل بیانیه از این قرار است:

به نام خدای مهربان و عادل

ورزش ملی، از جمله فوتبال، قوام‌بخش ملیت و همبستگی ملی در عین پذیرش تکثر ایرانیان است. زنان نیمی از شهروندان ایران‌اند و حضورشان در ورزشگاه‌ها از حقوق شهروندی و لازمهٔ عدالت جنسیتی و افزایندهٔ همبستگی ملی ایرانیان است. تجربهٔ مثبت حضور تماشاچیان زن در ورزشگاه آزادی در بازی فوتبال ایران-کامبوج در مهر ۱۳۹۸ نیز شاهدی بر بی‌اساس بودن بهانه‌های منع حضور زنان در ورزشگاه بود.

آزاد شدن ورود زنان به ورزشگاه‌ها و رفع انواع تبعیض جنسیتی در ورزش (که با رعایت موازین عرفی و مدیریت کارآمد و اصولی میسر است) مطالبهٔ حقی است که مانع‌سازی در برابر تحقق سریع‌تر آن صرفا بر نارضایتی عمومی می‌افزاید، نقطه‌ای سیاه در کارنامهٔ مسئولان می‌شود و به ورزش ملی لطمه می‌زند.

زنان پشت درهای بسته ورزشگاه مشهد | جبههٔ اصلاحات ایران بیانیهٔ اعتراضی دادزنان پشت درهای بسته ورزشگاه مشهد | جبههٔ اصلاحات ایران بیانیهٔ اعتراضی داد

زنان پشت درهای بسته ورزشگاه مشهد | جبههٔ اصلاحات ایران بیانیهٔ اعتراضی داد

بیشتر بخوانید:

نوع مواجهه با حضور تماشاگران زن در بازی فوتبال ایران-لبنان در ورزشگاه امام رضای مشهد از دو جهت بسیار تاسف‌بار بود:
اولا بر خلاف اقتضائات عدالت جنسیتی و تعهدات ایران به فیفا، در فروش بلیط، سهم عادلانه‌ به زنان تعلق نگرفت. ثانیا برای پراکندن و سرکوب زنانی که برای ورود به ورزشگاه بلیط گرفته بودند، از گاز فلفل و خشونت آشکار استفاده شد.

همچنین تاسف‌بار است که این تبعیض آشکار و خشونت عریان با تفسیری مردسالارانه از مقدسات توجیه شد و عاملان آن ظاهرا نه دغدغهٔ احتمال تعلیق فدراسیون فوتبال ایران و جریمهٔ احتمالی و لطمه به فوتبال ملی را داشتند و نه توجهی به خواست اکثریت و مطالبهٔ ده‌ها میلیون هوادار فوتبال ملی در ایران.

از منظری کلان‌تر نیز این‌که استان خراسان در پاره‌ای از زمینه‌های مرتبط با آزادی‌های فرهنگی و اجتماعی تابع قوانین و رویه‌های فراگیر ملی نیست و با فشار امام جمعه و انحصارگرایی مردسالار و متصلب و غیرپاسخگو گویی نوعی خودمختاری دارد نیز نگران‌کننده و خلاف قانون اساسی است.

متاسفانه پس از این اتفاق ناگوار، نه‌تنها هیچ یک از مسئولان مسئولیتی در این زمینه نپذیرفتند، بلکه مسئولانی در هر سه قوه کوشیدند بدون پذیرش نقش خود در این واقعه یا برخورد شفاف با خاطیان، فاصلهٔ انتقادی از آن بگیرند. اظهارات وزیر کشور و معاون زنان رئیس جمهور و مسئولان استانی در این زمینه نیز سرشار از تناقض و گریز از پذیرش مسئولیت بوده است. پذیرش مسئولیت و معرفی شفافِ عاملان و مسئولان اصلی اولین گامی‌است که برای پیشگیری از تکرار این نوع ستم باید برداشت.

جبههٔ اصلاحات ایران، هم‌چنان‌که در برنامه‌ها و اهداف مورد حمایت خود تصریح و منتشر کرده است‌، حامی رفع انواع تبعیض‌های جنسیتی در ورزش، از جمله در امکان تماشای ‌فوتبال ملی و باشگاهی در ورزشگاه‌ها، است. جبههٔ اصلاحات ایران همچنین خواستار معرفی مسئولان خاطی در جریان وقایع تاسف‌بار بازی ایران-لبنان در مشهد، عذرخواهی‌ آن‌ها از مردم و تضمین ورود زنان به ورزشگاه در بازی‌های آینده است.

۲۱۲۱۷

پست بعدی

ناراحتی احسان علیخانی از تصویری که «ماه عسل» از او ساخت

چ آوریل 6 , 2022
احسان علیخانی می‌گوید یکی از دلایل شخصی‌اش برای توقف ساخت «ماه عسل»، احساس مسئولیت شدید و ناراحتی‌اش از تصویر عجیب و غیرواقعی که تعدادی در ذهن‌شان از او ساخته بودند است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، احسان علیخانی، مجری و تهیه‌کننده این روزهای برنامه «عصر جدید» و همچنین تهیه‌کننده «جوکر» از […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000