مصوبه منع واردات خودرو تا چه زمانی اعتبار دارد؟ / نماینده مجلس پاسخ داد

 مصوبه منع واردات خودرو  تا چه زمانی اعتبار دارد؟  / نماینده مجلس پاسخ داد

رویداد ۲۴ نوشت: رشیدی‌کوچی گفت: ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع، بیشتر تحت تاثیر شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام است که واردات خودرو را با سیاست‌های کلی نظام در حوزه تولید، مغایر می داند.

با وجود مصوبه مجلس یازدهم مبنی بر واردات ۷۰ هزار دستگاه خودروی سواری در سال جاری، بررسی متن نهایی بودجه ۱۴۰۱ نشان از حذف این بند دارد. حذف واردات خودروهای سواری از مصوبه مجلس در بودجه امسال در حالی رقم خورده که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده نقشی در این اتفاق نداشته است. بنابر گفته مدیر روابط عمومی سازمان برنامه و بودجه، کنار گذاشتن بند مربوط به واردات ۷۰ هزار دستگاهی خودرو، اتفاقی است که قبل از ابلاغ بودجه ۱۴۰۱ رخ داده، بنابراین دلیل آن را باید از مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام پیگیری کرد. موضوعی که در این ماجرا برجسته است، مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام است و این مخالفت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که مدت‌ها پیش و در چند نوبت، رایزنی‌هایی از سوی مجلس برای متقاعد کردن اعضای مجمع شکل گرفته بود. جلال رشیدی‌کوچی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در توضیح این اتفاق می‌گوید: براساس فهمی که من از قانون دارم، یکی از وظایف اصلی مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که اگر بین مجلس و شورای نگهبان اختلافی ایجاد شد، وارد صحنه شود، ولی آن‌ها بدون اختلاف روی به اعمال نظر آوردند.

 مصوبه منع واردات خودرو  تا چه زمانی اعتبار دارد؟  / نماینده مجلس پاسخ داد

بیشتر بخوانید:

رشیدی می‌گوید: به نظر می‌رسد این ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع، بیشتر تحت تاثیر شورای عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام است. آن شورا معتقد است واردات خودرو با سیاست‌های کلی نظام در حوزه تولید، مغایرت دارد.

نماینده مردم مرودشت تصریح کرد: موضوع ممنوعیت واردات خودرو، مصوبه مجلس نیست، بلکه در جلسه سران قوا در سال ۹۷ و به درخواست رییس جمهور وقت بوده که ایشان گفتند، چون ارز در کشور با چالش روبرو شده است، جلوی واردات خودرو را بگیریم تا ارز به جای خرج، ذخیره شود. حال این مصوبه در پایان اردیبهشت امسال، منقضی می‌شود، چون عمر آن چهار سال بوده است و احتمالا تمدید هم نشود. سخنگوی مجلس گفته این حذف دال بر ممنوعیت واردات نیست و عدد حذف شده است اما تصور من این است که شاید با بالا و پایین آمدن رقم در آینده مواجه شویم.

وی در پاسخ به اینکه در جامعه ذهنیتی شکل گرفته که مخالفت برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به خاطر داشتن منافع آن‌ها در پشت صحنه این ماجراست، گفت: اینجاست که شفافیت خیلی مهم است و ارزش پیدا می‌کند. به واسطه همین موضوعات است که باید بحث تعارض منافع را سریع‌تر به قانون تبدیل کنیم. در عین حال امیدوارم پشت صحنه این ذهنیت، واقعیتی این‌گونه نباشد، ولی این موضوع هم مطرح است که تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر رییس جمهور هم می‌گوید باید واردات خودرو صورت بگیرد، هرچند عده‌ای بر این باورند که ما درست می‌گوییم و آقای رییس جمهور هم در اشتباه است. از طرفی، مجلس، وزیر صمت و شاکله دولت هم موافق واردات خودرو هستند. رهبر انقلاب هم که مدت‌ها پیش گفتند گلایه مردم از خودروسازان به حق است، اما عجیب است با وجود این تاکیدات و اظهارات چرا قدرت مخالفت‌ها این‌قدر بالاست؟ از این‌رو امیدوارم حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه، مسیر تغییر پیدا کند و دیگر شاهد تمدید مصوبه ممنوعیت واردات خودرو در جلسه سران قوا نباشیم.

۲۱۷

پست بعدی

نامه برجامی مجلس به رئیسی، فعلا با ۱۹۰ امضا

س آوریل 5 , 2022
تسنیم نوشت: جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور ، مطالبات برجامی خود را مطرح کردند. حدود ۱۹۰ نماینده مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار رعایت خطوط قرمز نظام و تأمین منافع ملت، در مذاکرات هسته‌ای شدند. به‌گفته فلاحی نماینده همدان در مجلس […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000