نمره تأمل‌برانگیز ۱۰ سیاستمدار به عملکرد شورای نگهبان و دولت رئیسی | نمایندگان رفوزه شدند؟

نمره تأمل‌برانگیز ۱۰ سیاستمدار به عملکرد شورای نگهبان و دولت رئیسی | نمایندگان رفوزه شدند؟

قرن نو نوشت:با شروع سال ۱۴۰۱ و آغاز قرن جدید عملکرد برخی نهادهای سیاسی چون شورای نگهبان، مجمع تشخیص و نیروهای نظامی و … را زیر ذره‌بین قرار دادیم و درباره آن از برخی اهالی سیاست سؤال پرسیدیم.

دنیای سیاست در سال ۱۴۰۰ گاهی متلاطم و طوفانی بود و گاهی آرام. بهار سیاست در سال ۱۴۰۰، با ارسال مصوبه انتخاباتی شورای نگهبان به وزارت کشور و رد صلاحیت کاندیداهایی چون علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری، علی مطهری و … در انتخابات ریاست جمهوری جنجالی شد و با انتخاب ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس جمهور ایران پایان یافت.

تابستان سال گذشته هم با تهدید حسن روحانی و دولت او توسط مجلس درباره پرونده بورسیه ها، آغاز به کار دولت ابراهیم رئیسی و جدال نمایندگان مجلس با مجمع تشخیص بر سر واردات خودرو همراه شد.

پاییز و زمستان سال ۱۴۰۰ هم اگر چه به نسبت بهار و تابستان آرام تر گذشت اما، انتقادات تند بهارستانی ها از وزرای رئیسی، طرح های جنجالی صیانت از فضای مجازی و طرح صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک، حمله سپاه به پایگاه های موساد در اربیل و … از جمله اتفاقات مهم سال گذشته بودند. بر همین اساس، نظر ۱۰ سیاستمدار را درباره عملکردهای دولت، مجلس، شورای نگهبان، مجمع تشخیص و نیروهای نظامی پرسیده است.

رئیسی نمره قبولی گرفت؟ / نقد چپ و راست به مجمع و شورای نگهبان

غلامرضا جعفرزاده، نماینده مجلس دهم درباره عملکرد دولت گفت:« دولت را باید به رئیس دولت و کابینه تفکیک کرد. شخص رئیس دولت، نمره خیلی خوبی دارد. چرا که تلاش می کند اما، کابینه برعکس رئیس جمهور است. این فاجعه ای که درباره واریز حقوق بازنشستگان به راه افتاد، تعمدی است. کابینه بسیار ضعیف است.»

او درباره عملکرد مجمع تشخیص هم معتقد است که « خیلی ضعیف است. کشور در حال حاضر برنامه هفتم را ندارد و بدون برنامه است. مجمع چرا سکوت کرده است.»

حسن رسولی، فعال سیاسی اصلاح طلب نیز با اشاره به عملکرد مجلس گفت:« مجلس طی این دو سال بیشتر وقت خود را صرف طرح‌های شعاری کرده و با مصوباتی قبیل طرح هسته‌ای، نه تنها به بهبود شرایط کشور کمک نکرد بلکه موانعی نیز ایجاد کرد.»

نمره تأمل‌برانگیز 10 سیاستمدار به عملکرد شورای نگهبان و دولت رئیسی | نمایندگان رفوزه شدند؟

بیشتر بخوانید:

حسین سبحانی نیا، فعال سیاسی اصولگرا هم درباره عملکرد شورای نگبهان، بیان کرد:« در برخی زمینه‌ها، شورای نگهبان وارد می‌شود که شاید وظیفه ورود به این قضایا بر عهده آن نبوده نیست. وظیفه نظارت بر قانون‌گذاری مجلس را به عهده دارد. گاهی ورودهایی برای رد برخی ایرادات می‌شود که خارج از حوزه وظایف شورای نگهبان است.»

بهترین و بدترین اتفاق سال ۱۴۰۰ زیر ذره‌بین سیاستمداران

سیاستمداران به این پرسش که بهترین و بدترین اتفاق سال ۱۴۰۰ از نگاه آنان چه بوده است، پاسخ های متفاوت و جالب را ارائه کردند.

حسن بیادی، فعال سیاسی اصولگرا گفت:« بدترین اتفاق گرانی‌های لحظه‌ای است که برای مردم زیاد خوش نمی آید. به نظر من ما بهترین اتفاق را نداشتیم یعنی شاید متوسط داشتیم ولی بهترین اتفاق را نداشتیم.»

جعفرزاده ایمن آبادی هم گفت:« بهترین اتفاق را به خاطر نمی آوردم اما، بدترین اتفاق تصمیمات مجلس بود. مجلس از دخالت در زندگی مردم تا نام گذاری برای فرزندان آنان پیش رفتند.»

فائزه هاشمی، دختر آیت الله هاشمی رفسنجانی هم گفت:« بدترین اتفاق هایی که در سال ۱۴۰۰ افتاد شامل ایستادن ما در کنار روسیه و طالبان و تطهیر کردن آنان، مهندسی شدن انتخابات ریاست جمهوری و مرگ های داخل زندان بود. بهترین اتفاقات سال گذشته می توان از واکسیناسیون در مقابل کرونا فارغ از اینکه دولت آقای روحانی برای واردات واکسن با مشکلات مواجه شد، دانست.»

* در جدول زیر، نظر سیاستمداران را درباره عملکردهای دولت، مجلس، شورای نگهبان و …، بهترین و بدترین اتفاق سال ۱۴۰۰ می خوانید.

اسم/ سمت

نمره به علمکرد دولت

نمره به علمکرد مجلس

نمره به عملکرد شورای نگهبان

نمره به مجمع تشخیص

نمره به نیروهای نظامی

آرزو برای سال ۱۴۰۱

بدترین و بهترین اتفاق سال ۱۴۰۰

چقدر عیدی می دهید؟

جواد آرین منش/ سیاستمدار اصولگرا

قابل قبول

قابل قبول

قابل قبول

قابل قبول

قابل قبول

* آرزو می کنم ویروس کرونا ریشه کن بشود و رونق اقتصادی ایجاد شود.

* در سال ۱۴۰۰ اتفاقات زیادی رخ داد. از اتفاقات نسبتا تلخ به جنگ روسیه و اوکراین، حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان و تلفات ناشی از گسترش ویروس کرونا باید اشاره کند.

* از بهترین اتفاقات، می توان از برگزاری موفق انتخابات و روی کار آمدن دولت جدید، صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی و گسترش واکسیناسیون کرونا نام برد.

عباس امیری فر/ سیاستمدار اصولگرا

۱۴

۱۴

۱۴

۱۰

۱۶

* آرزوی من این است که مشکلات اقتصادی حل شود. دولت تورم و گرانی را حل کند و توافق وین به نتیجه برسد.

* بدترین اتفاق سقوط بورس هست. بهترین اتفاق نیز کنترل دلار و پایین آمدن قیمت آن است.

* بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان به فامیل، فرزندان و دوستانم هدیه می دهم.

حسن بیادی/ سیاستمدار اصولگرا

* دولت در مسئله اقتصادی هنوز موفقیت‌هایی را نداشته است. یکی از موفقیت‌های دولت در بخش واکسیناسیون بود که بسیار موفق بوده است. در مسائل سیاسی هم به نظر من موفق بوده است اما، در مسائل اقتصادی به دلیل وجود باندهای متصل به قدرت و ثروت که در بدنه دولت لانه کردند موفق نبوده است.

۱۴

نظری ندارم

۱۴

۱۸

* آرزوی من این است که مردم در سپهر سیاسی مسئولین دیده شوند و نقش و مشارکت مردم در اجرای اموری که به خودشان مربوط است بیش از این چیزی که هست باشد.

* یکی از آرزوهای من این است که ان‌شاءالله در کشور احزاب شکل بگیرند و قوانین مربوط به مدیریت کشور کاملا از جزیره بودن به سمت مدیریت یک پارچه سوق پیدا کند.

* بدترین اتفاق گرانی‌های لحظه‌ای است که برای مردم زیاد خوش نمی آید.

* به نظر من ما بهترین اتفاق را نداشتیم یعنی شاید متوسط داشتیم ولی بهترین اتفاق را نداشتیم.

* به نزدیکانم، ۵۰ هزار تومان عیدی می دهم.

غلامعلی جعفرزاده/ نماینده سابق مجلس

* دولت را باید به رئیس دولت و کابینه تفکیک کرد. شخص رئیس دولت، نمره خیلی خوبی دارد. چرا که تلاش می کند اما، کابینه برعکس رئیس جمهور است. این فاجعه ای که درباره واریز حقوق بازنشستگان به راه افتاد، تعمدی است. کابینه بسیار ضعیف است.

* تا قبل از تشکیل کمیسیون تلفیق نمره مجلس خیلی ضعیف بود؛ اما، این کمیسیون در لایحه بودجه خوب عمل کرد. مجلس هیچ ریل گذاری در جهت رفاه مردم انجام نداده است. با توجه به طرح های بچه آوری و صیانت و …. نمره ضعیفی دارد.

* صلاحیت اظهارنظر درباره شورای نگهبان را ندارم.

* خیلی ضعیف است. کشور در حال حاضر برنامه هفتم را ندارد و بدون برنامه است. مجمع چرا سکوت کرده است.

* نیروهای نظامی را به جهت تجمعات، مسائل اقتصادی و … سال سختی را داشتند. حمله اربیل کار خوبی بود و نباید اجازه بدهیم صهیونیست ها کنار ما باشند. سپاه شجاعانه باید درباره این مسئله اقدام کند.

* آرزو می کنم مردم در رفاه باشند. شرایط و زندگی مردم خیلی سخت شده و امیدوارم مردم نفس بکشند.

* بهترین اتفاق را به خاطر نمی آوردم اما، بدترین اتفاق تصمیمات مجلس بود. مجلس از دخالت در زندگی مردم تا نام گذاری برای فرزندان آنان پیش رفتند.

* به بچه های خانواده، اقوام و… ۵۰ هزار تومان عیدی می دهم.

حسن رسولی/ سیاستمدار اصلاح طلب

* در حوزه رفع تحریم‌ها، خلاف دولت گذشته، باب اطلاع‌رسانی بسته است اما، نوید آن می‌رود که دولت بتواند با استفاده از این یکدستی و پشتیبانی رهبری، پرونده هسته‌ای را عزتمندانه حل و فصل کند تا ملت ایران از شر تحریم‌های ظالمانه خلاصی یابد. در این حوزه، دولت با تاخیر عمل کرده است اما امید می‌رود که خوب عمل کند.

* مجلس طی این دو سال بیشتر وقت خود را صرف طرح‌های شعاری کرده و با مصوباتی قبیل طرح هسته‌ای، نه تنها به بهبود شرایط کشور کمک نکرد بلکه موانعی نیز ایجاد کرد.

* شورای نگهبان در جهت محدودیت‌سازی رای مردم فعال است و نمره منفی می‌گیرد.

* مجمع تشخیص مصلحت نظام که تعطیل است و نمره منفی می گیرد.

* در مقایسه با سال‌های گذشته، با افزایش شاخص‌های ضدامنیتی روبرو هستیم اما، تلاش ناجا و سایر نیروهای نظامی در جهت بدتر نشدن اوضاع امنیتی، قابل تقدیر است. در حوزه دفاعی و امنیت ملی نیز نمره قابل قبولی دریافت می‌کنند.

* آرزو می‌کنیم همین دولت و مجلس یکدست که در غیاب اصلاح‌طلبان تشکیل شده است، بتواند در اداره امور داخلی مانند رفع شاخص‌های فقر و امور خارجی مثل تحریم‌ها و مهاجرت کمتر نخبگان موفق باشد.

* بدترین اتفاق ۱۴۰۰، حذف بی‌سابقه اکثر نامزدهای ریاست جمهوری و بهترین اتفاق، رفع تصرف سواحل بود.

* به جوانان، نوجوانان و دوستانمان حسب سنت حسنه، معمولا بالای ۵۰ هزار تومان عیدی می‌دهم.

حسین سبحانی نیا/ سیاستمدار اصولگرا

* دولت سیزدهم به ویژه رئیسی و حتی برخی وزرا در این مدت در جلسات، دیدارهای مردمی، ارتباطات و … تلاش بسیاری کرده‌اند. پس در این مورد، نمره قابل قبولی می‌گیرد. اما، در بخش‌های حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و همچنین دیگر مشکلات عمومی نظیر بازار، خودرو، سکه، طلا و … هنوز نمره خوبی نیست.

* مجلس نیز کارهای خوبی را نظیر برجام، بودجه و … پیگیری کرده است. نمره آن‌ها در کل، خوب و مناسب است اما با بیانات مقام معظم رهبری و نام‌گذاری مجلس به عنوان "مجلس انقلابی"، از مجلسی‌ها توقع بیشتری می‌رفت تا اولویت را مردم برای رفع محرومیت و سپس انقلابی بودن بگذارد.

* در برخی زمینه‌ها، شورای نگهبان وارد می‌شود که شاید وظیفه ورود به این قضایا بر عهده آن نبوده نیست. وظیفه نظارت بر قانون‌گذاری مجلس را به عهده دارد. گاهی ورودهایی برای رد برخی ایرادات می‌شود که خارج از حوزه وظایف شورای نگهبان است.

* مجمع تشخیص تاکنون فعالیت خاصی انجام نداده و حتی نشست‌های کمی داشته است. افراد شاخصی در آن جا حضور دارند، منتها انتظار می‌رود با توجه به سوابق اجرایی‌شان، دقت نظر بیشتری بر مسائل شود.

* من به نیروهای نظامی بسیار مثبت می‌نگرم.

* امیدوارم در سال آینده مردم از رفاه عمومی بهره‌مند و دچار نکات مثبت داخلی و خارجی شود. ان‌شاءالله خداوند، رهبری را با صلابت هر چه تمام‌تر برای ما حفظ کند.

* هنوز روی آن فکر نکرده‌ام.

در حد متعارف به افراد کوچکتر عیدی می‌دهم.

نادر قاضی پور/ نماینده سابق مجلس

* با توجه به شعارهای دولت و مجلس انقلابی، انتظار داشتیم توجه و تلاش بیشتری بر معیشت مردم داشته باشند. ان‌شاءالله که تلاش کنند به تبعیت از فرمایشات مقام معظم رهبری، بر رفع محرومیت از مردم تلاش کرده و خادمان خوبی برای ملت باشند

* رهبر فرزانه، نام مجلس انقلابی را بر مجلس شورای اسلامی نهاده است و انتظار می‌رود که قالیباف، بر اساس فرمایشات رهبری در اردیبهشت ۱۴۰۰ در رابطه با کارگران و معلمان، عمل کند تا حکم رهبر اجرا شود.

* انتظار داریم که شورای نگهبان براساس اسناد معتبر کار کند تا دشمنان با گزارش‌های شیطانی خود، نیروهای جمهوری اسلامی را حذف نکند.

* مجمع تشخیص نیز که مصلحت نظام را به خوبی تشخیص می‌دهند، نمره خوبی می‌گیرند و با مواضع و تصمیم‌های آن‌ها موافقم.

* نیروهای نظامی باید مقتدر و قدرتمند باشند و با تکنولوژی و راهبردهای جدید نظام، آمادگی داشته باشند.

* برای سال پیش‌رو از خداوند متعال می‌خواهم نظام ما با صلابت و مقتدر و هر فرد ایرانی شاغل باشد. ان‌شاءالله تمام پرونده‌های قضایی حل و در علم و تحصیل، بتوانیم جهان را تسخیر کنیم.

* این که نتوانستیم اشتغال، مسکن و در نتیجه معیشت مردم را مستضعفان را برطرف کنیم، یکی از بدترین اتفاقات امسال بود. خوشبختانه در عرصه بین‌الملل خوب ایستاده‌ایم و پایگاه‌های موساد در اربیل و همچنین آمریکا مورد حمله موشک‌های جمهوری اسلامی قرار گرفت.

* ما خانواده بزرگی داریم و خدا را شاکریم که می‌توانم هر ساله، عیدی‌هایی توام با معنویت به خانواده خود بدهم.

غلامرضا مصباحی مقدم/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

* نمره قابل قبول می دهم.

* نمره نسبتا قابل قبول می دهم.

* نمره نسبتا قابل قبول می دهم.

* نمره نسبتا قابل قبول می دهم.

* عالی

* ظهور امام زمان(عج)

* بهترین اتفاق، انتخابات ریاست جمهوری است. بدترین اتفاق نیز تورم پنچاه و چند درصدی است.

* معمولا به افرادی که نیازمند هستند، ۵۰ هزار تومان عیدی می دهم.

فائزه هاشمی/ سیاستمدار اصلاح طلب

* دولت نمره خوبی ندارد، حتی به آن ۲ هم نمی توان حداقل تاکنون داد.

* به مجلس نمی شود به صورت یکپارچه نمره داد. بعد از استقرار دولت آقای رئیسی، تا حدودی صداهای مختلفی از مجلس شنیده می شود. نمره آن هایی که نقد کارشناسی می کنند و با طرح هایی که برخلاف منافع ملی و حقوق مردم است، مخالفت می کنند؛ با نمایندگانی که بدون منطق و انقلابی نما هستند و مملکت را به این روز انداخته اند، فرق می کند.

* از بس برخلاف قانون بخصوص در انتخابات ها عمل می کند، نمره ندارد.

* سر و صدایی برخلاف گذشته از مجمع نیست، نکته عجیبی که وجود دارد، بی قانونی مجمع است. وظیفه مجمع تشخیص تعیین تکلیف در اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان در صورت ارجاع به آنجاست. ولی مدتی است که بدون ارجاع اختلاف به آن ها، اظهار نظر می کنند که این کار برخلاف قانون است. حتی این که مجمعی که نماینده یک طرز تفکر است و تکثر در آن وجود ندارند نمره ندارد.

* بدترین اتفاق هایی که در سال ۱۴۰۰ افتاد شامل ایستادن ما در کنار روسیه و طالبان و تطهیر کردن آنان، مهندسی شدن انتخابات ریاست جمهوری و مرگ های مشترک داخل زندان بود.

* بهترین اتفاقات سال گذشته می توان از واکسیناسیون در مقابل کرونا فارغ از اینکه دولت آقای روحانی برای واردات واکسن با مشکلات مواجه شد، دانست.

* برای امسال ده هزارتومانی نو گرفته ام. اصولا در خانواده ما عیدی های کلان وجود ندارد. به نظرم نفس کار زیبا و مهم است نه مقدار آن.

* به افرادی که از من کم سن تر هستند. به فامیل، دوستان و افرادی که برای ما کار می کنند عیدی می دهم. البته عیدی این مورد آخر بیشتر است.

مصطفی هاشمی طبا/ رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی

* به فعال بودن دولت نمره خوبی می دهم اما، از این نظر که اولویت گذاری برای کارهای خود انجام داده است، نمره خوبی به آن نمی دهم.

* مجلس نمره خوبی ندارد چرا که مسائل اولویت دار کشور را دنبال نمی کند و در بودجه نیز خوب عمل نکرد.

* ما از کار شورای نگهبان خبر نداریم و شفاف عمل نمی کند. شورای نگهبان درباره صلاحیت یا عدم صلاحیت افراد، باید دلیل تایید یا رد افراد را مطرح کند تا راهنمای مردم باشد متاسفانه، خیلی مخفیانه کار می کنند و شفافیت ندارند.

* مجمع تشخیص تشکل درستی نیست و نمی توانند کارساز باشند.

* نیروهای نظامی خوب هستند چرا که کار خود را به خوبی انجام می دهند.

* آرزو داریم مجموع حکمرانی ما برای حفظ ایران تلاش کند چرا که زیستگاه های ما دارد از بین می رود.

* من الآن در ذهنم نیست. بدترین اتفاق این است که مجموع حکمرانی ما به مسائل زیستگاهی و سرزمینی ما بی اعتنا است.

* ۵۰ هزار تومان را در قرآن می گذارم و به خانواده و افرادی که به دیدارمان می آیند؛ عیدی می دهم.

پست بعدی

ارزش غذایی فوق‌العاده «تاج خروس»

ی آوریل 3 , 2022
ایسنا نوشت: یک کارشناس گیاهان دارویی گفت: متأسفانه گل تاج خروس مدت‌ها مورد بی‌مهری و فراموشی قرار گرفته اما باید بدانید که همین تاج خروس سه برابر شیر کلسیم دارد و از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است. مژده زارعی با اشاره به این‌که در گذشته خیلی‌ها بر این باور بودند که گل تاج خروس گیاهی مضر است، البته نه تنها مضر نیست بلکه خواص زیادی برای سلامتی دارد، اظهار کرد: ارزش غذایی این گیاه به اندازه‌ دانه‌های کینواست به طوری که اگر در چهارچوب تغذیه‌ سالم قرار بگیرد به تناسب اندام نیز کمک می‌کند. وی ادامه داد: متأسفانه گل تاج خروس مدت‌ها مورد بی‌مهری و فراموشی قرار گرفت اما باید بدانید که همین تاج خروس سه برابر شیر کلسیم دارد و از ارزش غذایی بالایی نیز برخوردار است، تا جایی که ناسا آن‌را یک غذای کم وزن و درعین‌حال زودهضم و مغذی برای فضانوردان معرفی کرده است. زارعی با اشاره به این‌که برگ‌های گل تاج خروس، خوراکی و تا حدودی شبیه برگ‌های چغندر یا اسفناج است، عنوان کرد: از نظر ارزش غذایی گل تاج خروس حاوی ویتامین‌های A، C، E، B۲، B۳، B۵، B۶، اسیدفولیک، مواد معدنی و اسیدآمینه‌ها است، آن هم اسیدآمینه‌ مهم و ضروری به نام لیزین که در غلاتی مانند گندم، جو دو سر و غیره نیز وجود دارد. این کارشناس گیاهان دارویی عنوان کرد: البته خواص گل تاج خروس به همین جا ختم نمی‌شود، این گیاه سرشار از کلسیم، آهن و منیزیم است، که در مقایسه با گندم به ترتیب چهار و دو برابر بوده و برتری دیگر گل تاج خروس این است که فاقد گلوتن بوده و به همین دلیل برای افرادی که به این ماده حساسیت دارند مناسب است. وی با اشاره به اینکه میزان مناسب پروتئین و لیزین موجود در این گیاه برای سلامت موها و ناخن‌ها مفید است، بیان کرد: اگر از کلسترول بالای خون رنج می‌برید می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید، چون باعث کاهش کلسترول شده و به این ترتیب خطر سکته‌ قلبی و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. زارعی ادامه داد: این گیاه باعث کاهش خطر پوکی استخوان و دیگر نارسایی‌های مربوط به کمبود کلسیم می‌شود، به خاطر اینکه حاوی حدود دو تا سه برابر کلسیم بیشتر نسبت به شیر است. این کارشناس گیاهان دارویی افزود: گل تاج خروس سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی، برای قوه‌ بینایی مفید بوده و به راحتی هضم می‌شود به خاطر اینکه حاوی میزان قابل‌توجهی فیبر است. بیشتر بخوانید: توصیه‌های‌ تغذیه‌ای‌ در ایام روزه داری در دوران کرونا ۲۳۳۲۳۳

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000