فعال سیاسی : امسال حاکمیت به شرق یا غرب ، تمایل افراطی نداشته باشد / با ادامه مشکلات معیشتی ، واگرایی مردم و دولت افزایش می یابد

فعال سیاسی : امسال حاکمیت به شرق یا غرب ، تمایل افراطی نداشته باشد / با ادامه مشکلات معیشتی ، واگرایی مردم و دولت افزایش می یابد

ایلنا نوشت: رسولی گفت: آنچه که ما در دو انتخاب اخیر مشاهده کردیم تغییر راهبرد همیشگی جمهوری اسلامی ایران از «میزان رأی ملت» به برگزاری انتخاباتی با نتایج مطلوب یک جناح بود.

حسن رسولی درباره این که تا چه حد لازم است در سال ۱۴۰۱ باتوجه به اینکه در اطراف کشور ما و همچنین وضعیت جهانی شاهد افزایش تنش هستیم؛ مسئولان و تصمیم‌گیران در عمل به سمت و سویی بروند تا با وجود این تنش‌ها در داخل به تفاهم برسیم، گفت: اصلی‌ترین وظیفه حاکمیت و دولت در هر کشوری تامین رفاه عمومی و منافع ملی کشور است. جمهوری اسلامی ایران هم از این قاعده مستثنی نیست. تامین امنیت و منافع ملی کشور که لازمه ارتقاء سطح رفاه و رضایت‌مندی مردم است، تحت تاثیر محیط داخلی و بین‌المللی جغرافیای که ایران در آن قرار گرفته است، مورد تعیین تکلیف قرار می‌گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: در حوزه روابط خارجی اصلی‌ترین چالش فراروی منافع ملی کشور ما پرونده هسته‌ای و تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها است که امیدوارم با تدابیر موثر حاکمیت یکدست کنونی بر مبنای اصول سه‌گانه حکمت، عزت و مصلحت به سرانجام خوبی برسد.

وی با اشاره به این که طی هفته‌های اخیر حمله روسیه به کشور مستقل اوکراین نیز که بسیاری از مناسبات را در قاره اروپا و غرب دچار شکنندگی کرده است روی منافع ملی ایران نیز قطعا تاثیرگذار است، عنوان کرد: اولاً ما در همسایگی روسیه هستیم، ثانیاً در حوزه نفت و گاز رقیب یکدیگریم و ثالثاً تاریخ ما پر است از تجاوزاتی که طی قرن اخیر از سوی روسیه تزاری متوجه تمامیت ارضی کشور بوده است. بنابراین در سال ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد این دو چالش اساسی وضعیت روشن‌تری را پیدا خواهد کرد و انتظار می‌رود قوای سه‌گانه مجموعه حاکمیت بر مبنای قانون اساسی و با یکی از اصول اساسی انقلاب یعنی « نه شرقی، نه غربی جمهروی اسلامی» در این شرایط حساس به سمت دو بلوک شرق یا غرب به صورت افراطی تمایل پیدا نکند و موضع رسمی محکوم‌کننده‌ای درباره این تجاوز داشته باشیم.

فعال سیاسی : امسال حاکمیت به شرق یا غرب ، تمایل افراطی نداشته باشد / با ادامه مشکلات معیشتی ، واگرایی مردم و دولت افزایش می یابد

بیشتر بخوانید:

رسولی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه به دقت روند تحولات نظامی دیپلماتیک را رصد می‌کنیم، باید فرصت‌یابی از قِبل این بحرانی که امروز دامنه قاره سبز و آمریکا را گرفته است، داشته باشیم و ببینیم چگونه می‌توانیم خلق فرصت کنیم؛ به ویژه در حوزه نفت و گاز و کاستن از فشارهای تحریمی غرب علیه ایران و شاهد این باشیم که دولت‌مردان نوید این را می‌دهند سال ۱۴۰۱ آغاز دوره آرامش و تلاش برای توسعه یافتگی کشور است.

وی ادامه داد: از منظر داخلی هم به باور من سیاست داخلی هر کشوری روی دوم فکری سیاست خارجی است و بلعکس و در همین راستا باید عمل کنیم. از نظر من علاوه بر مزیت‌های ژئوپلتیکی که در کشور داریم، در عین حال با تهدیدهای جدی مواجه بوده و هستیم و در برخی از امور هم دارای قدرت ملی قابل توجهی هستیم؛ رضایت مردم به همراهی آنان با حکومت اصلی‌ترین منشاء قدرت ملی ماست و رضایت مردم زمینه ارتقاء مقبولیت و مشروعیت نظام را فراهم می‌کند و تحت تاثیر تلاش دولت‌مردان در جهت کاستن از مشکلات عدیده روزمره مردم است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: ظرف ۶ماه گذشته بر خلاف شعارهایی که برندگان دو انتخابات اخیر دادند، در حوزه رفاه و آسایش مردم نه تنها شاهد کاهش آلام مردم نبوده و نیستیم بلکه همواره شاهد افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها و فشار روز افزون به مردم بوده‌ایم، درصورتیکه اگر این امر مورد چاره‌جویی قرار نگیرد، شاید در آینده به خصوص در انتخابات سال ۱۴۰۲ بیش از ۵۲ درصدی که در انتخابات ۱۴۰۰ از صندوق‌های رأی قهر کردند، شاهد واگرایی مردم نسبت حکومت و دولت باشیم.

وی تاکید کرد: در این راستا معتقدم دولت، مجلس و قوه قضائیه موظف هستند ضمن حسن استفاده از این یکدستی که اتفاق افتاده است؛ شبیه آنچه که ما در موضوع رفع تصرف سواحل دریای خزر و حریم قانونی برخی از رودخانه‌ها شاهد بودیم هرچه بیشتر بر میزان کارآیی و اثر بخشی بیافزایند و به موازات، این کارآمدی می‌تواند بخشی از نارضایتی‌ها را کاهش و به پاره‌ای از پیامدهای مخرب برآمده از فضای سیاسی دو ساله گذشته پایان دهد.

رسولی با بیان این‌که آنچه که ما در انتخابات ۹۸ مجلس از جهات مختلف چه از حیث کمتر شدن حوزه رقابت و چه از جهت روگردانی مردم از صندوق‌های رأی داشتیم، مطلوب جمهوری اسلامی ایران نبود، عنوان کرد: همان رویکرد تنگ‌نظرانه بر خلاف تصور دلسوزان کشور با ضریب فزآینده در انتخابات ۱۴۰۰ تکرار شد و ما شاهد انتخاباتی کم رونق و کم مشارکت بودیم، بنابراین انتظار می‌رود در کنار تلاش‌هایی که در راستای حفظ منافع و امنیت ملی و رضایت مردم صورت می‌گیرد، در حوزه‌های اقتصادی و سیاست خارجی در عرصه داخلی اولاً از فشارهای عصبی متوجه افکار عمومی بکاهند و دست بردارند و از طرح‌هایی شبیه طرح صیانت و سایر ایده‌های خیال پردازانه‌ای که ثمری جز ناراضی کردن در حوزه سیاسی پرهیز کنند. انتظار ما این است که به سمت همگرایی بیشتر مجموعه حاکمیت حرکت کنند.

وی با اشاره به این‌که آنچه که ما در دو انتخاب اخیر مشاهده کردیم تغییر راهبرد همیشگی جمهوری اسلامی ایران از «میزان رأی ملت» به برگزاری انتخاباتی با نتایج مطلوب یک جناح بود، ادامه داد: ممکن است در کوتاه‌مدت رسیدن به این هدف باعث خرسندی مسببان این شرایط باشد، اما بدون شک در میان‌مدت و درازمدت ما اصلی‌ترین منبع قدرت که حمایت اکثریت جامعه که همه جریان‌ها و احزاب سیاسی هستند نه و فقط یک گروه خاص که در بهترین شرایط در کشور ۱۰ الی ۱۵ رأی دارند را نخواهیم داشت.

این فعال سیاسی تاکید کرد: اگر سال ۱۴۰۱ با پایان دادن به رفتارها و رویکردهای ناامیدکننده و محدودکننده نقش‌آفرینی سیاسی همه جریانات و احزاب آغاز شود، می‌تواند امیدبخش باشد به شرطی که در کنارش در حوزه اجتماعی و سیاست نظام در برخورد با نخبگان جامعه و حوزه‌های روشنفکری، نهادهای مدنی و احزاب دچار تغییرات اساسی شوند و شعار «نه شرقی و نه غربی» در روابط خارجی « استقلال و آزادی و جمهوری » هم در سیاست خارجی و داخلی جایگزین رویکردهای جاری دوطرفه باشد اگر چنین فضایی را ما در سال ۱۴۰۱ شاهد باشیم، می‌توان امیدوار بود در جهت کسب رضایت و تامین امنیت و منافع ملی و نیز حسن استفاده از فرصت‌هایی که از لابلای تحولات و تنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی نصیب جمهوری اسلامی ایران خواهد بود با یک رویکرد حق‌طلبانه و توسعه‌گرایانه، مجموعه ملت و حاکمیت خواهند توانست حال و روز بهتری را برای ایران و ایرانیان رقم بزنند.

21211

پست بعدی

عادی‌شدن مرگ در اثر تصادف!

س مارس 29 , 2022
در حالی که به گزارش امروز سازمان ملل متحد، رقم تلفات غیرنظامیان در اوکراین به هزار و یکصدنفر در طول سی و دو روز از آغاز تجاوز روسیه به این کشور رسیده است؛ تجاوزِ خونبارتری در جاده‌های ایران سال هاست که در جریان است. تصادفاتی که هم از نظر تعداد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000