مادلین آلبرایت درگذشت/ جمله تاریخی او درباره دکتر مصدق چه بود؟

مادلین آلبرایت درگذشت/ جمله تاریخی او درباره دکتر مصدق چه بود؟

اعتمادآنلاین نوشت: مادلین آلبرایت، وزیر خارجه پیشین آمریکا امروز چهارشنبه در ۸۴ سالگی به علت ابتلا به سرطان درگذشت.

او اولین مقام رسمی آمریکایی بود که ۲۶ اسفند ۱۳۷۸ به نقش ایالات متحده در سقوط دولت دکتر محمد مصدق اذعان کرد: «در سال ۱۹۵۳، آمریکا نقش بارزی در سرنگونی نخست‌وزیر مردمی ایران، یعنی دکتر محمد مصدق داشت. دولت آیزنهاور در آن زمان چنین می‌پنداشت که اعمالش به دلایل استراتژیک موجه است. اما این کودتا، آشکارا به تحول سیاسی ایران ضربه وارد کرد و اکنون می‌توان به سادگی دریافت که چرا بسیاری از ایرانیان از این دخالت آمریکا در امور داخلی‌شان خشمگین هستند.»

مادلین آلبرایت درگذشت/ جمله تاریخی او درباره دکتر مصدق چه بود؟

او در ۱۵ مه ۱۹۳۷ در پراگ، چکسلواکی سابق به دنیا آمد. آلبرایت از یک خانواده اصالتاً یهودی بود.

مادلین آلبرایت اولین وزیر خارجه آمریکا بود که به طور رسمی به نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ در ایران اذعان کرد اما حاضر به عذرخواهی رسمی نشد.

وی یکی از چهره‌های اصلی دولت «بیل کلینتون» رئیس جمهور اسبق آمریکا بود که ابتدا به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد خدمت کرد.

۲۱۲۱۷

پست بعدی

عنایت بخشی: از قدیمی‌ها، پرویز فنی‌زاده و بهروز وثوقی را دوست دارم

پ مارس 24 , 2022
ایرنا نوشت: عنایت بخشی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به هنرپیشگان موردعلاقه‌اش می‌گوید از هنرپیشگان قدیمی، پرویز فنی‌زاده و بهروز وثوقی را دوست دارد و از نسل بعدی، بازی پرویز پرستویی و خسرو شکیبایی را می‌پسندد.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000