چگونه یک «زن» به مرحله کارتن‌خوابی می‌رسد؟

چگونه یک «زن» به مرحله کارتن‌خوابی می‌رسد؟

مهر نوشت: رزیتا علیزاده یکی از بازیگران مستند انیمیشنی «کاغذپاره‌ها» ضمن مرور تجربه حضور خود در این اثر، مهمترین ویژگی آن را نگاه متفاوت به یک معضل مهم اجتماعی عنوان کرد.

رزیتا علیزاده، بازیگر تئاتر در مستند- انیمیشن «کاغذپاره‌ها» به کارگردانی بهزاد نعلبندی که این روزها روی پرده سینماهای «هنروتجربه» است، نقش یکی از شخصیت‌های این اثر را ایفا کرده است.

او با اشاره به این که با بهزاد نعلبندی در سالن موج نو آشنا شده است، گفت: «رفت‌وآمد من به این سالن به واسطه اجرایی که آن‌جا داشتم، باعث شد با بهزاد نعلبندی آشنا شوم و درباره پروژه باهم صحبت کنیم.»

علیزاده درباره مهم‌ترین دلیلی که باعث شد پیشنهاد حضور در «کاغذپاره‌ها» را بپذیرد، گفت: «آن‌چه که در واقعیت اتفاق می‌افتد و قصه زنانی که در اطراف ما کم نیستند، جزو مهم‌ترین دلایل من برای کار در این مستند-انیمیشن بود همچنین آشنایی با ایده‌ای که بهزاد نعلبندی پیش از کار برایم تعریف کرده بود، من را به این نتیجه رساند که خروجی کار جالب خواهد بود.»

این بازیگر تئاتر با اشاره چالش‌های این پروژه عنوان کرد: «من تنها یک صدا در اختیار داشتم که با استفاده از آن باید خود را جای زنی می‌گذاشتم که زندگی‌اش را تجربه نکرده بودم و اساساً چنین زندگی برایم غیرقابل تصور است، اگرچه در اطراف همه ما وجود دارد. از سوی دیگر هیچ شناختی نسبت به این که قرار است چه کاری را انجام بدهم، نداشتم و این قضیه چالش عجیبی برایم بود.»

علیزاده افزود: «برای رسیدن به این نقش تنها صدایی که قرار بود نقشش را بازی کنم، مدام گوش و تصور می‌کردم که فرد چه شرایطی را پشت سر گذاشته و چه اتفاقی برایش رخ داده که به چنین مرحله‌ای یعنی کارتن‌خوابی رسیده است. همچنین دیدن افرادی که در چنین شرایطی قرار دارند بدین منظور که حالت بدن‌شان چه می‌تواند باشد، چه تیک‌هایی دارند و… بسیار به من کمک کرد. ناگفته نماند که در گفت‌وگو و هم‌فکری با بهزاد نعلبندی مواردی که برای کار مفید بود، پُررنگ و نکاتی که نبودن آن به کار آسیبی نمی‌زد، حذف کردم.»

او درباره تجربه کار با صدا برای ایفای یک نقش تصریح کرد: «شاید این که از صدا بتوان چیزهایی را خلق کرد، عجیب و غریب باشد اما برای فردی مثل من که به شنیدن قصه عادت دارم و حتی در سنین پایین تلاش می‌کردم قصه‌ای را ضبط کنم، نداشتن متن در این پروژه برایم عجیب نبود اما در عین حال باید به جای شخصیتی صحبت می‌کردم که هیچ آشنایی با او نداشتم و این کار را سخت می‌کرد.»

این بازیگر تئاتر ادامه داد: «من صداها را به گونه‌ای می‌شنیدم که انگار فردی قصد دارد قصه زندگی‌اش را برای من تعریف کند پس به عنوان کسی که قصه‌ای را می‌شنیدم باید تلاش می‌کردم ما به ازای بیرونی‌اش را نشان بدهم و آن را برای کسی که صدا را نشنیده است، نمی‌داند کیست و… با خلاقیت خود و راهنمایی کارگردان زنده می‌کردم.»

علیزاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این که مهم‌ترین کاری که فیلمساز و یا کسی که در تئاتر مشغول است، می‌تواند انجام بدهد، پرداختن به موضوعاتی است که «کاغذپاره‌ها» به گوشه‌ای از آن اشاره کرده است، مطرح کرد: «قطعاً همه می‌دانند در این جامعه و شهر چه اتفاقاتی در حال رخ دادن و چه زندگی‌های عجیب و غریب و سختی در جریان است اما مهم‌ترین وظیفه هنرمند این است که این مسایل را موشکافانه‌تر نگاه و موضوع را نمایان کند تا جایی که به چشم بیاید در این صورت می‌توان به آدم‌هایی که ساده از کنار این مسایل عبور می‌کنند، فهماند که چیزهای مهمی در این جامعه هست که کمتر به آن نگاه می‌شود.»

او با بیان این که نقطه قوت «کاغذپاره‌ها» برخورد متفاوت کارگردان نسبت به موضوع مطرح شده است، اظهار کرد: «استفاده از متریالی که کمتر به کار برده شده و به کارگیری انیمیشن برای قصه‌ای که به شدت تلخ است از جمله نقاط قوت اثر محسوب می‌شود و کار را متفاوت می‌کند.»

علیزاده در پایان با اشاره به این که باید از سینمای مستندی که به موضوعات اجتماعی می‌پردازد، حمایت کنیم، خاطرنشان کرد: «قصه آدم‌های این مستند-انیمیشن بسیار مهم است و همه باید آن را بشنوند و ببیند تا متوجه آن‌چه که در اطرافشان در حال رخ دادن است، بشوند چراکه تصور ما بر این است که این اتفاقات فقط برای دیگران رخ می‌دهد در صورتی که این گونه نیست و از این دست مسائل ممکن است برای هر کس رخ بدهد.»

۲۵۹۲۵۹

پست بعدی

کارشناس تغذیه: هرچه در مهمانی تعارف کردند نخورید

پ مارس 24 , 2022
ایسنا نوشت: یک کارشناس تغذیه با اشاره به پرخوری برخی افراد در مهمانی های نوروزی، توصیه کرد: افراد در این دورهمی ها هرچه تعارف کردند را نخورند و در مصرف انواع خوراکی احتیاط کنند. لیلا رضا زاده با بیان اینکه هرساله عمده افراد بعد از ایام نوروز چند کیلو وزن اضافه می کنند، گفت: در این ایام افراد با افزایش کالری دریافتی و کاهش تحرک مواجه شده و همین امر موجب افزایش وزن در آنها می شود. وی افزود: نکته مهم در این ایام بحث مصرف غذا و میوه و شیرینی در دورهمی ها است. متاسفانه بیشتر افراد در دورهمی ها مصرف بالای کالری را تجربه می کنند که موجب افزایش وزن آنها می شود، بنابراین در وهله اول افراد برای پیشگیری از اضافه وزن در ایام نوروز نباید هرچه در مهمانی های نوروزی تعارف کردند، بخورند. وی افزود: افراد زمانی هم که میزبان هستند توصیه می شود همراه هر مهمان انواع خوراکی ها را مصرف نکنند. رضا زاده گفت: توصیه می شود افراد مصرف شیرینی و آجیل و میوه و حتی غذا را در مهمانی های نوروزی تقسیم بندی کنند، طوری که در پایان روز حجم مناسبی از آجیل و شیرینی و خوراکی های دیگر را مصرف کرده و زیاده روی نکرده باشند. این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: توصیه دیگر این است که افراد میوه را به جای آجیل و شیرینی انتخاب کرده، اما در مصرف میوه هم زیاده روی نکنند. رضا زاده گفت: در خصوص مصرف شیرینی بهتر است افراد شیرینی های کوچک انتخاب کرده و در مصرف این شیرینی های کوچک هم افراط نکنند. وی با بیان اینکه آجیل ماده مغذی است، گفت: مصرف آجیل بسیار مفید است، اما این ماده خوراکی کالری بالایی دارد و باید در مصرف آن احتیاط کرد. این کارشناس تغذیه گفت: مصرف روزانه یک مشت آجیل بیشتر توصیه نمی شود. رضا زاده افزود: همچنین توصیه می شود آجیل حتما بصورت خام مصرف شده و از مصرف آجیل های رنگی و شور خودداری شود. این کارشناس تغذیه بر مصرف سبزیجات و سالاد در ایام نوروز هم تاکید کرد و افزود: توصیه این است با توجه به افزایش مصرف کالری در این ایام مصرف غذاهای سرخ کردنی به حداقل برسد و حتما یکی از وعده های غذایی سبک مصرف شود. وی افزود: همچنین توصیه می شود جهت پیشگیری از اضافه وزن حتما افراد روزانه نیم ساعت پیاده روی داشته و مسیرهای مهمانی که نزدیک است را بصورت پیاده بروند. بیشتر بخوانید: آجیل و شیرینی جای وعده‌های اصلی غذا را نگیرد همه فواید و خواص سماق را بشناسید 47231

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000