تشکر صمیمانه رئیسی از رهبری بابت اعتماد ایشان به رویکردها و تلاش‌های دولت

تشکر صمیمانه رئیسی از رهبری بابت اعتماد ایشان به رویکردها و تلاش‌های دولت

ایسنا نوشت: رئیس جمهور گفت : هبری ریل‌گذاری این دولت را متفاوت با ریل‌گذاری دولت‌های قبل توصیف کردند، این ریل‌گذاری باید به شکل شفاف‌تر و در ضمن با پایبندی بیشتر به دیدگاه‌های ایشان که مورد نیاز جامعه هست، به پیش برود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با بیان اینکه در سال نو طبیعتاً باید نگاهی نو به کارها و برنامه‌ها و به آنچه در سال گذشته انجام شد، داشته باشیم، گفت: در ابتدای بحث لازم می‌دانم صمیمانه از مقام معظم رهبری، هم بخاطر هدایت‌هایشان نسبت به دولت و مردم و هم بخاطر سخنان ایشان در ابتدای سال تشکر کنم چرا که این سخنان امید را در مردم و دولتمردان افزایش داد.

رئیس جمهور با قدردانی از رهبر معظم انقلاب بخاطر اعتمادشان به رویکردها و تلاش‌های دولت افزود: اعتماد رهبری سرمایه بزرگی برای دولت است. از این بابت هم باید خداوند متعال را شاکر باشیم، هم از ایشان تشکر کنیم و هم پاسدار و نگهدار این سرمایه باشیم تا این سرمایه افزون شود.

رئیسی اظهار داشت: اولین نکته‌ای که در سخنان مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار داشت این بود که دولت باید تلاش کند در همه حوزه‌ها جلوه مردمی بودن خود، در میان مردم بودن و با مردم بودن را تقویت کند.

رئیس جمهور مفهوم این تاکید رهبری شریک و سهیم کردن مردم به شکل واقعی در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات دانست و تصریح کرد: شرکت کردن در جمع مردم، یک بخش قضیه است. بخش مهم و اساسی، میدان دادن به مردم در مسایل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است که می‌تواند مسایل را حل کند. باید شاخص‌های مردمی بودن را در همه حوزه‌ها احصاء و آنها را بیشتر مورد تأکید و توجه قرار داد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری ریل‌گذاری این دولت را متفاوت با ریل‌گذاری دولت‌های قبل توصیف کردند، خاطرنشان کرد: این ریل‌گذاری را باید به شکل شفاف‌تر و در ضمن با پایبندی بیشتر به دیدگاه‌های ایشان که مورد نیاز جامعه هست، به پیش برود.

رئیس جمهور گفت: رهبر معظم انقلاب همچنین فرمودند که این دولت امید را در دل‌های مردم زنده کرده و افزایش داده است. همه کارگزاران دولت وظیفه دارند اقداماتی را که امید مردم را افزون می‌کند، بیشتر مورد توجه و تاکید قرار دهند.

تشکر صمیمانه رئیسی از رهبری بابت اعتماد ایشان به رویکردها و تلاش‌های دولت

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تحرک را ویژگی مثبت دیگر دولت برشمردند و لذا باید تحرک دولت در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف بیشتر شود، افزود: ایشان همچنین فرمودند که امید به اجرای سیاست‌های کلی و اعلامی در این دولت وجود دارد. راه افزون کردن این امیدواری این است که دولت حقیقتاً در جهت اجرای سیاست‌ها و از جمله سیاست و شعار سال ۱۴۰۱ تلاش مضاعف کرده و گزارش عملکرد روشنی هم خدمت ایشان و هم برای مردم داشته باشد.
رئیس جمهور اظهار داشت: رهبری به عنوان تمثیل به دو موضوع افزایش حجم تجارت خارجی و انعقاد قراردادهای خارجی و فروش نفت با وجود برقراری تحریم‌ها و تهدیدها اشاره و تاکید کردند که برخی فکر می‌کردند با وجود تحریم نمی‌شود کار کرد ولی این دولت گام‌هایی برداشت که روشن شد تحت تحریم و فشار هم می‌شود کارها را به پیش برد و این شایسته قدردانی است.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب چند نگرانی را نیز در فرمایشات خود مورد اشاره قرار دادند که این نگرانی‌ها باید به طور جدی مورد توجه دولت باشد، تصریح کرد: ایشان به مسأله، تورم و گرانی به عنوان یکی از نگرانی‌های خود اشاره کردند و لذا دولت باید در این زمینه و برای رفع تورم و گرانی کاری متفاوت نسبت به سال گذشته انجام دهد.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هم ابراز اعتماد و هم ابراز نگرانی رهبری برای دولت مسئولیت‌آفرین است، خاطرنشان کرد: نگرانی دوم ایشان مربوط به تصمیماتی بود که ممکن است موجب بروز مشکلاتی در کارگاه‌های کوچک یا کارخانه‌هایی با کارگران کمتر شود. باید با در نظر گرفتن این نگرانی در اولین فرصت زیر نظر معاون اول و با شرکت تیم اقتصادی دولت جلسه‌ای برای بررسی موضوع تشکیل شود.
رئیس جمهور نگرانی دیگر مقام معظم رهبری را پول‌پاشی بدون نتیجه برای ایجاد اشتغال‌ عنوان کرد و افزود: ایشان نگران بودند که این دولت نیز مبتلا به این اقدام بی‌نتیجه دولت‌های پیشین شود که در ظاهر اعتبارات و تسهیلاتی برای ایجاد اشتغال صرف شود، اما در عمل هیچ‌گونه اشتغالی ایجاد نشده باشد.
رئیسی اظهار داشت: اگر در دولت منابع یا تسهیلاتی برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شد، توزیع این منابع باید به طور دقیق و جدی تا حصول نتیجه قطعی یعنی ایجاد اشتغال واقعی و قابل راستی‌آزمایی دنبال شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه مقام معظم رهبری چند دستور صریح نیز در سخنان خود بیان فرمودند، تصریح کرد: اصلی‌ترین و محوری‌ترین دستور ایشان تحقق "پیشرفت عادلانه اقتصاد" بود. معنی سخن ایشان البته این نبود که در کنار مسایل اقتصادی، مسایل دیگر از جمله موضوع فرهنگ در نظر گرفته نشود، بلکه رهبری اشاره فرمودند که نیاز امروز کشور این است که باید نسبت به پیشرفت عادلانه اقتصادی تأکید شود.
رئیسی دستور دیگر رهبر معظم انقلاب را ۲ برابر شدن شرکت‌های دانش‌بنیان به لحاظ کمی دانست و خاطرنشان کرد: طبیعتاً این سخن ایشان به این معنا نبود که در افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، کمیت جای کیفیت بگیرد؛ قطعاً تاسیس اسمی شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه ایشان نیست.
رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در سال ۱۴۰۱ مهمترین شاخص برای سنجش و ارزیابی دستگاه‌ها اقدامات دانش‌بنیان آنها خواهد بود، گفت: انجام و پیشبرد امور بر اساس الگوهای دانش‌بنیان و ایجاد اشتغال، شاخص‌های اصلی ارزیابی دستگاه‌ها در سال پیش‌رو خواهد بود. در این زمینه اگر چه بیشتر نگاه‌ها متوجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، اما همه دستگاه‌ها مسئولیت جدی برای اشتغال‌آفرینی دارند و وزارت تعاون مسئولیت تنظیم‌گری میان بخش‌های مختلف را نیز بر عهده دارد.
وی دستور دیگر رهبر معظم انقلاب به دولت را خودکفا شدن در کشور به ویژه در زمینه تولید محصولات کشاورزی و غذایی و تامین کالاهای اساسی عنوان کرد و افزود: وزارت جهادکشاورزی از ابتدای دولت، اقداماتی را در این زمینه انجام داده ولی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری باید این کار شتاب بیشتری پیدا کند و از الگوهای دانش‌بنیان نیز باید در این زمینه بیشتر استفاده کرد. البته خودکفایی و استفاده از الگوهای دانش‌بنیان مربوط به همه بخش‌ها است و نباید محدود به خودکفایی در بخش محصولات کشاورزی شود.
رئیس جمهور نکته بعدی مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی را اشتغال افراد در جایگاهی متناسب با تحصیلات‌شان عنوان کرد و اظهار داشت: این مساله باید پیگیری شود و افراد در جای متناسب با تخصص و تحصیلات‌شان بکار گرفته شوند.
رئیسی با تاکید بر اینکه علم و دانش باید پایه و اساس حرکت تحولی دولت به ویژه در عرصه اقتصاد باشد، تصریح کرد: در این زمینه سیاست‌های مصوب نظام و قوانین محور کار هستند و اگر صاحبنظران اختلافاتی در زمینه اجرا داشتند جای بحث و بررسی درباره این نظرات کمیسیون‌های کارشناسی است.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و کمیسیون‌های کاری آن محلی برای جرح و تعدیل مسایل اقتصادی است. در این کمیسیون‌ها باید روش‌های اجرای یک قانون مورد بحث قرار گیرد که کدامیک ما را به هدف نزدیک‌تر می‌کند، کدامیک کم‌هزینه‌تر است، کدامیک بهره‌وری را افزایش می‌دهد. همچنین کمیسیون‌های تخصصی دولت نیز محل مناسبی برای چنین بحث و بررسی‌هایی است چرا که هر چه تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌ها غنای بیشتری داشته باشد در اجرا کمتر دچار مشکل خواهیم شد.
وی با تاکید دوباره بر ارتقای نقش و سهم مردم در اقتصاد گفت: همه وزارتخانه‌ها باید در کنار بخش‌های اداری فعلی یک بخش برای پیگیری برنامه‌های دانش‌بنیان ایجاد کنند تا با سازمان‌های مختلف علمی و بویژه معاونت علمی ریاست جمهوری ارتباط تنگاتنگی داشته باشد.
رئیس جمهور با اشاره به برگزاری جلساتی در همین زمینه که از سال گذشته آغاز شده بود، افزود: با توجه به فرمایشات رهبری این جلسات باید بسیار بیشتر برگزار شود. معاونت علمی ریاست جمهوری باید با بخش مربوط به برنامه‌های دانش‌بنیان همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها جلساتی داشته باشند تا با رویکردی مساله‌محور مأموریت‌ها و برنامه‌های دانش‌بنیان هر دستگاهی دقیقا مشخص و معین شود و بر این اساس هسته‌های فناور و دانش‌بنیان راهکارهای پیشبرد کارها و رفع مشکلات را تدوین کنند.
رئیسی همچنین تأکید کرد: دانشگاه‌ها نیز باید در این زمینه در متن عرصه‌های مختلف صنعت و کشاورزی حضور یافته و در کنار مباحث و فعالیت‌های علمی و آکادمیک برای حل مشکلات در میدان عمل راهکار ارائه دهند.
رئیس جمهور نکته مهم بعدی را برای مشکل‌گشایی از امور را مدیریت کارآمد و برخورداری از نیروی انسانی با انگیزه دانست و تصریح کرد: نیروی انسانی با انگیزه به میزان نیاز در کشور وجود دارد و مدیران سعی کنند به نیروی انسانی با انگیزه بیش از پیش میدان دهند.
وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که امروز انتظارات مردم از دولت نسبت به ۷ ماه قبل متفاوت است و لذا باید متفاوت از روزهای آغاز دولت کار کنیم. فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مسئولیت ما را مضاعف می‌کند و باید خیلی دقیق‌تر و حساب‌شده‌تر کارها را به پیش ببریم و دیگر نگاه‌های بخشی یا بدون هماهنگی پذیرفته نیست.
رئیس جمهور تاکید کرد: تولید محوری‌ترین و اکسیر شعار سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است. باید تمام تلاش خود را برای رونق تولید با محور دانش‌بینان و اشتغال‌زا بودن به کار بگیریم. همه اعضای دولت موظف هستند در فواصل منظم یک یا دو ماهه گزارش عملکرد خود در تحقق شعار سال را ارائه دهند.

21215

پست بعدی

عکسی از نمایندگان ۱۲ کشور کنار سفره هفت سین در مقر سازمان ملل

چ مارس 23 , 2022
ایرنا نوشت :سفرا و نمایندگان ۱۲ کشور حوزه نوروز، سه شنبه به وقت محلی بر سر سفره هفت سینی که توسط نمایندگی ایران در مقر سازمان ملل متحد برپا شده بود، گرد هم آمدند تا این عید باستانی را جشن بگیرند. همچنین تخت روانچی با تبریک روز بین المللی نوروز […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000