توضیح پناهیان درباره تفاوت هیات‌های عزاداری با مافیا

توضیح پناهیان درباره تفاوت هیات‌های عزاداری با مافیا

فارس نوشت: حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان با بیان اینکه هیأت یک نمونه کوچک برای مدل حکمرانی ولایی است که در تمدن عظیم اسلامی آن را مشاهده خواهید کرد، گفت: این مدلی است توسط بسیاری از هیأتی‌ها و حتی مسئولان هم جدی گرفته نشده است.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در نهمین قسمت از فصل چهارم برنامه روایت هیأت که از شبکه افق شب گذشته جمعه ۲۷ اسفندماه به صورت زنده پخش شد، گفت: امام زمان (عج) در حکومت مهدوی نظام و سیستمی برای اداره عالم دارند. اهل بیت(ع) برای شیوه اداره جامعه طرح دارند. برخی به امیرالمومنین(ع) گفتند که شما ساده و زودباور هستید، نمی‌توانید مدیریت و حکومت داشته باشید. برای ظهور مردم باید شیوه و مدل حکومت اهل‌بیت(ع) را باور کنند. احیای مدل حکومتی اهل‌بیت(ع) یک مساله عقیدتی نیست بلکه یک مسأله اجتماعی، مدیریتی و چالشی در مدل اداره جامعه است.

هیأت یک نمونه کوچک برای مدل حکمرانی ولایی است

پناهیان ادامه داد: اخیراً رهبر معظم انقلاب ۱۹ دی به هیأت دولت فرمودند برای میزان مشارکت مردم در تصمیم‌گیری، نظارت و کارهایی که دولت به دست آن‌ها می‌سپارد، مدل استخراج کنند. اینجا مسأله اخلاق و ایمان نیست بهترین یاران حضرت امیرمؤمنان امام علی(ع) در جریان خوارج از دست رفتند زیرا آنها دنیا طلب و منافق نبودند بلکه حتی زاهد و مجاهد بودند اما مدل خلافت امام را قبول نداشتند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هیأت یک نمونه کوچک برای مدل حکمرانی ولایی است که در تمدن عظیم اسلامی آن را مشاهده خواهید کرد، اظهار کرد: این مدلی است توسط بسیاری از هیأتی‌ها هم جدی گرفته نشده و بسیاری از مسئولان هم آن را بدون برنامه می‌دانند و یک نگاه حداقلی و معنوی به آن دارند. مدل حکمرانی رسول خدا(ص) مدل حکمرانی امام زمان(عج) است اما چون درک نشده است، ظهور نمی‌کنند.

معنای اصیل هیأت چیست؟

وی بیان کرد: معنای اصیل هیأت این است که اعضای آن جمعی را تشکیل دادند که مشکلات یکدیگر را حل ‌کنند. هیأت به شیوه دموکراتیک مسئول ندارد، مسئولان هیأت که مردمی‌ترین مسئولان هستند که با رأی‌گیری انتخاب نمی شوند. بر اثر ارتباط وسیع بین اعضای هیأت، کسی که قوی‌تر است خود به خود بالا می‌آید. نظارت مردمی در هیأت مهمتر از هر قانونی کار می‌کند.

پناهیان با بیان اینکه هیچ قانونی بر اربعین و هیأت نظارت ندارد و بسیاری از مذهبی‌ها باور نمی‌کنند، مدل اربعین و هیأت‌ها یک نوع مدل حکمرانی است، گفت: رهبر معظم انقلاب به این دولت نفرمودند که عدالت‌خواه باشید، زیاد کار کنید، مجاهدت یا مدیریت جهادی داشته باشید چرا که همه این موارد را انجام می‌دهند تنها توصیه‌ای که به دولت داشتند این بود که مشارکت مردم را افزایش دهند و کار را به دست آنها بسپارند و مدل‌های نظارت و مشارکت مردم را استخراج کنند.

توضیح پناهیان درباره تفاوت هیات‌های عزاداری با مافیا

بیشتر بخوانید:

  • برای هیأتی‌ها امر به معروف یعنی اینکه هیأت را برگزار کنند

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اصطلاح قرآنی هیأت همان امر به معروف و نهی از منکر است، ابراز کرد: در تجمع هیأت افراد بر محور اهل بیت(ع) با یکدیگر ارتباط عمیق پیدا می‌کنند. برای هیأتی‌ها امر به معروف یعنی اینکه هیأت را برگزار کنند در حالی که کسی به آنها دستور نمی‌دهد. امام حسین(ع) شب عاشورا امر را از یاران خود برداشتند و آنها اطاعت نکردند چرا که ماندن با امام حسین(ع) برای آنها معروف و ترک امام منکر بود و خود می‌فهمیدند که باید امام حسین(ع) را یاری کنند.

وی افزود: برخی فکر می‌کنند که معروف یعنی اینکه امام را اطاعت کنند در حالی که صرفاً اطاعت نیست و چراکه برخی اطاعت می‌کنند بلکه احیاء امر امام تشخیص حرکت جمعی برای یاری امام است که همه در هیأت دیده می‌شود.

نرم افزار بسیج مدنی برگرفته از هیأت بود

پناهیان با بیان اینکه مدل اداره هیأت در مقابل بروکراسی قرار دارد، اظهار کرد: بسیج مردمی، نرم‌افزار انقلاب بود که بزرگترین تروریست تاریخی جهان را نابود و سوریه را نجات داد تا جایی که کشورهای دیگر هم با دیدن آن احساس قدرت کردند. نرم افزار بسیج مدنی برگرفته از هیأت بود که در جبهه بزرگترین جنگ تحمیلی را برطرف کرد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نقطه مقابل هیأت مافیا هستند، گفت: امروز آمریکا با مافیا اداره می‌شود و ما مقابل آنها هستیم در مافیا منافقان پشت پرده به فریب مردم دنیا می‌پردازند اما هیأت با کمال شفافیت، برادری و خدمت همه افراد دنبال رفع مشکلات یکدیگر هستند.

21231

پست بعدی

منابع ارزی قبل از آزادسازی خرج شد؟

ش مارس 19 , 2022
تجارت نیوز نوشت: منابع ارزی ایران آزاد شد. جواد اوجی، وزیر نفت، دیروز اعلام کرد که دولت سیزدهم به جز دریافت کامل همه پول‌های حاصل از فروش نفت، طلب دولت‌های پیشین را هم وصول کرده است. اما این ادعا تا چه حد درست است؟ جواد اوجی، وزیر نفت، می‌گوید که […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000