بیانیه مجمع نیروهای خط امام تاکید کرد / محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین / حمایت از توافقی بر پایه عزت ، حکمت و مصلحت

بیانیه مجمع نیروهای خط امام تاکید کرد / محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین / حمایت از توافقی بر پایه عزت ، حکمت و مصلحت

پایگاه اطلاع رسانی خط امام: مجمع نیروهای خط امام با صدور بیانیه ای ضمن تبریک سال نو نسبت به تحولات پیرامون مذاکرات هسته ای ، مشکلات اقتصادی و تجاوز روسیه به اوکراین واکنش نشان داد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خط امام متن کامل بیانیه به این شرح است.

سال ۱۴۰۰ شمسی با همه فراز و فرودها به روزهای پایانی رسید و مردم ما و کشورهای حوزه تمدنی ایران بزرگ را در آستانه ورود به قرن جدید قرار داد. قرنی که بیش از هر زمان متأثر از رشد تکنولوژی‌ و گسترش فضای مجازی و شتاب تحولات اقتصادی و فرهنگی و سیاسی است و هرگونه غفلت از آن، کشورها و ملت‌ها را از قطار توسعه پیاده خواهد نمود.

در این شرایط، تداوم مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه و برخی بی‌تدبیری‌های داخلی از یک سو و نادیده گرفتن زمینه‌های مشارکت حداکثری شهروندان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی و انواع بی عدالتی‌ها از سوی دیگر، بروز نارضایتی و کاهش اعتماد عمومی را میان اقشار مختلف جامعه تشدید نموده و زندگی آحاد مردم خصوصاً اقشار محروم که بیشترین حمایت‌ها و هزینه‌ها را در دفاع از نظام داشته‌اند، دچار سختی طاقت فرسا نموده است.

بالطبع لازمۀ عبور از این وضعیت، نقد و گفتگو و مشارکت فعال نخبگان سیاسی و فرهنگی در سطوح ملی و بین‌المللی است.

به گمان ما وظیفه همه علاقمندان به منافع ملی و تمامیت ارضی و دلبستگان آرمان‌های انقلاب اسلامی و نظام برآمده از آن است که با دوری از رفتارهای انحصارطلبانۀ جناحی و تنگ نظری‌های سلیقه‌ای از تمام ظرفیت‌های انسانی و کارشناسی برای گذر از شرایط پیچیده کنونی بهره گرفته و مانع زدایی در این مسیر را وجهه همت خود قرار دهند. بر این اساس اتخاذ تصمیمات هیجانی، غیرکارشناسی و بدون دوراندیشی در حوزه‌های ملی و بین المللی در کوتاه مدت و بلند مدت می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری به بار آورد.

سه دهه مناقشه بر سر حق استفاده صلح آمیز هسته‌ای ایران و فراز و نشیب‌های گوناگون این پرونده در دولت‌های مختلف، نهایتاً در دولت یازدهم با توافقی موسوم به برجام به سرانجام رسید، توافقی که در اثنای تنش‌های عمیق و دامنه‌دار منطقه‌ای و بین‌المللی به مدد مذاکره و پافشاری بر حق بهره برداری صلح آمیز هسته‌ای و تامین منافع ملی محقق شد.

برجام به ظن بسیاری از کارشناسان مستقل حوزه بین‌الملل، پس از جنگ دوم جهانی و بعد از دوران جنگ سرد و همچنین کوشش برای حاکم نمودن نظم نوین جهانی، در نوع خود بی سابقه است. برجام را می‌توان نتیجه خواست و پشتیبانی عمومی و راهبردی ملی در چهارچوب اصول نظام دانست، خروج رسوای آمریکا و عهد شکنی ایالات متحده نشانۀ آشکاری از قوت و کیفیت برجام در تامین منافع ملی ایران بود.

البته تاثیر لابی صهیونیستی و شبکه‌های قدرت و ثروت بین‌المللی برای خروج ایالات متحده از برجام نشان از ناکارآمدی مذاکره در عرصه منازعات بین‌المللی نیست. شکست توافقات گذشته نمی‌تواند دستاویز و توجیه انزوا طلبی در جهان یا گرفتار آمدن در شرق‌گرایی گردد، بلکه در حقیقت ناکامی قبلی ناشی از عدم شناخت برخی جریانات داخلی از ذات ناعادلانه و نامتوازن نظام بین‌الملل و فرصت‌های محدود در آن از یک سو و فقدان پایبندی اخلاقی و حقوقی دولت محافظه‌کار آمریکا تحت تأثیر لابی صهیونیستی بود.

بیانیه مجمع نیروهای خط امام تاکید کرد / محکومیت تجاوز روسیه به اوکراین / حمایت از توافقی بر پایه عزت ، حکمت و مصلحت

امروز بخش مهمی از بحران‌های بین‌المللی، مستقیم و غیر مستقیم متأثر از همین وضع نامتوازن نظام بین‌الملل و عملکرد قدرت‌های سلطه‌گر جهان و هم‌پیمانان آنان است. نمونه‌هایی از این واقعیت رسوا در افغانستان، فلسطین، عراق، سوریه، لبنان، یمن و اخیراً در اوکراین و عربستان پیش چشم جهانیان است.

جان و مال و امنیت و آینده مردم اوکراین در جدیدترین نمونه، قربانی زیاده خواهی بلوک‌های قدرت و شبکه‌های مافیایی ثروت از غرب تا شرق عالم است که در پوشش ساختار ناقص نظام ناکارآمد بین‌الملل و اتحاد شبکه‌های مافیایی نظامی رقم خورده است. جای تعجب و تأسف و محکومیت است که دولت روسیه بی اعتنا به همه هنجارهای بین‌المللی، آتش خشم خود را بر سر مردم اوکراین وارد کرده و بیشترین هزینه را بر آنان تحمیل نموده است.

در عربستان هم شاهد تداوم فرهنگ جاهلی خشونت از سوی حاکمان آن هستیم که ظاهراً لباس تجدد به تن دارند؛ اما با حمایت قدرت‌های سلطه طلب و چشم پوشی نهادهای حقوق بشری، بی اعتنا به هرگونه قواعد حقوقی، دست به هر جنایتی در حق شهروندان خود اعم از شیعه و سنی می‌زنند.

دراین موقعیت و با وجود ساختار متزلزل و ناامنی که در عرصه بین المللی و شبکه‌های فاسد قدرت و ثروت در لوای ائتلاف‌های گوناگون بر قرار است، دستیابی به توافقی بلند مدت که بتواند منافع ملی و امنیت ایران عزیز را تضمین کند، ضروری است. بی تردید آنچه احیای برجام و اثربخشی آن را تضمین خواهد کرد، فراهم کردن زمینه‌های وفاق ملی و رشد سرمایه اجتماعی و مشارکت عمومی آحاد جامعه در نظام تصمیم گیری کشور و تلاش ساختاری و منسجم در مبارزه با فساد مالی و اداری و مقابله با رشد روز افزون اختلاف طبقاتی است.

اگر بپذیریم که رفع تحریم‌ها برای دستیابی به منابع مالی و تبادلات اقتصادی و رشد و توسعه کسب و کار است؛ این مهم تنها در ساختاری ضد فساد و مشارکت‌جو ممکن خواهد بود. در غیر این صورت هرگونه گشایش اقتصادی پس از تسکینی کوتاه مدت، در بلند مدت به گسترش فقر، فساد و بی عدالتی و در نتیجه تعمیق بحران ناکارآمدی سیاسی و اداری منجر می‌شود.

بر همین اساس مجمع نیروهای خط امام ضمن تبریک سال نو و قدردانی از کوشش‌های صورت گرفته در دولت‌های گذشته برای رفع تحریم‌های ظالمانه و اعتراض و انتقاد به همه کارشکنی‌های داخلی و بد عهدی‌های خارجی در روند مذاکرات قبلی، تلاش دستگاه دیپلماسی کشور در مقطع کنونی برای رفع تحریم‌ها و پیگیری جدی مذاکرات را به فال نیک گرفته و از توافقی بر پایه عزت، حکمت و مصلحت حمایت می‌نماید.

۲۱۲۱۹

پست بعدی

گمانه زنی خوش بینانه «وال‌استریت ژورنال»/ احتمال توافق بدون بازگشت به وین با تصمیم گیری در پایتخت ها

چ مارس 16 , 2022
اکو ایران نوشت : سه‌شنبه، پس از دیدار وزیر امور خارجه روسیه با همتای ایرانی خود در مسکو، هم لاوروف و هم امیرعبداللهیان گفتند که روسیه مانع احیای برجام نمی‌شود. در شرایطی که از روز جمعه مذاکرات احیای برجام در شهر وین به دلیل «عوامل خارجی» متوقف مانده، به نظر […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000