سردار کوثری : ایران و روسیه ، منافع خود را جداگانه پیگیری می کنند

سردار کوثری : ایران و روسیه ، منافع خود را جداگانه پیگیری می کنند

ما تابع کسی نیستیم. به صورت مستقل مسائل خود را پیش می‌بریم و روسیه هم به عنوان عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل ، خودش می‌داند و اختیاراتش.

در میان جناح‌های داخلی کشور، مواضع متفاوتی نسبت به مذاکرات هسته‌ای گرفته می‌شود. بسیاری بر این باورند که روسیه تنها مانعی برای ایران در مذاکرات و ضربه‌زننده به منافع ایران است و برخی دیگر روسیه را کشور دوست و برادر می‌دانند و ترجیح می دهند از نقش ضمانت نامه درخواستی روسیه در توقف مذاکرات سخنی نگویند. هرچند با اعلام لاوروف مبنی بر دریافت ضمانت نامه درخواستی از آمریکا ، این مانع برطرف و چشم انداز مذاکرات روشن شد اما هنوز انتقادها از کارشکنی مسکو در مسیر نوافق ادامه دارد.

در این میان، سردار اسماعیل کوثری، جانشین پیشین فرمانده قرارگاه ثارالله و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی، بر این باور است که روسیه منافع خود را پیگیری می‌کند و ایران هم از منافع خود کوتاه نخواهد آمد و تعارضی میان منافع دو کشور وجود ندارد.

گفت‌وگو خبرآنلاین با اسماعیل کوثری را بخوانید:

چرا روس‌ها در واپسین گام های دستیابی ایران و غرب به توافق برجامی، ناگهان شرط گذاشتند؟

روس‌ها سیاست‌ها و منافع خود را در نظر می‌گیرند و بر آن اساس نظراتی دارند و هنوز چانه‌زنی‌ها ادامه دارد. مثلا یک مورد این است که ما به دنبال تضمین گرفتن از آمریکایی‌ها هستیم و طرف روبه‌رو هنوز به ما این تضمین را نداده و ما هم به دنبال این خواسته هستیم. ما باید تحمل کنیم و تا به نتایج آخر برسیم. این دفعه تجربه داریم و انتنظار داریم توافقات تضمین داشته باشد و به نتیجه مطلوب برسد. ما برهم‌زننده برجام نبودیم بلکه آقای ترامپ این اقدام را انجام داد و باید جوابگو باشند. ما بدهکار کسی نیستیم و زیر توافق هم نزدیم و ادامه توافقات کش و قوس و بالا و پایین دارد اما ادامه پیدا می‌کند تا به نتیجه مطلوب برسیم.

آمریکا مذاکرات پیشین برجام را برهم زد اما حالا روسیه در روزهای پایان دستیابی به توافق رسمی با اعلام شرط باعث توقف مذاکرات شد. آیا روسیه برای ارائه این شروط با ایران هماهنگ کرده بود؟

هر کسی منافع خود را پیگیری می‌کند

خب منافع ایران در این میان چه خواهدشد؟

ایران ذره‌ای از منافع خود کوتاه نخواهد آمد، تمامی منافع خود را دنبال می‌کنیم.

سردا کوثری: غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم  را پیگیری می‌کنیم

بیشتر بخوانید:

چرا مسئولان به موضع و شروط روسیه واکنشی رسمی نشان نمی‌دهند؟

چرا باید واکنش نشان دهند؟ مذاکرات دنبال می‌شود.

با این شرایط منافع ایران حفظ خواهد شد؟

قطعا منافع ایران حفظ خواهدشد. روسیه منافع خود را می‌بیند و ما تابع کسی نیستیم. به صورت مستقل مسائل خود را پیش می‌بریم و روسیه هم به عنوان عضو اصلی شورای امنیت سازمان ملل ، خودش می‌داند و اختیاراتش.

بحثی مطرح شده بود که راه حل جایگزین و گره گشا ، کنار گذاشتن کرملین از روند توافق و مذاکره مستقیم ایران و آمریکا باشد …

روسیه در مذاکرات حاضر است و مذاکرات ادامه پیدا می‌کند. تا زمانی که تحریم‌های ایران کاملا برداشته نشود و تضمین‌های اجرایی به ما داده نشود، نمی‌توانیم مانند دفعه پیش به راحتی قبول کنیم. تصمیم نهایی را ما خواهیم گرفت و نه آمریکایی‌ها. احتمال مذاکره مستقیم زمانی است که دقیقا به آنچه که ما می‌خواهیم برسیم. تحریم‌ها باید برداشته شود و این مسئله راستی‌آزمایی شود.

چقدر امکان نهایی شدن مذاکرات وجود دارد؟

اگر خطاها و خلاف‌هایی که در دور گذشته مذاکرات انجام دادند را جبران کنند می‌توان امیدوار بود. ما هم نیز تجربه سابق را داریم و همه با هم یکی هستیم و مصمم هستیم که منافع کشور و ملت در نظر گرفته شود، با این شرایط توافق نزدیک است. ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصد را پیگیری می‌کنیم.

۲۱۲۱۵

پست بعدی

معرفی سه گروه ذینفع در طرح صیانت/ چه کسانی آماده نفع اقتصادی طرح صیانت هستند؟

چ مارس 16 , 2022
سید حمید حسینی گفت: همه امیدواری فعالان اقتصادی و افکار عمومی این است که در عصر دیجیتال به سمت محدود کردن فضای مجازی نرویم. عضو اتاق بازرگانی در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره طرح صیانت گفت: مخالفان طرح صیانت به نکات مهمی استناد می کنند که لازم است قانونگذار مد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000