کیهان دوباره عصبانی شد؛ دسته گل برجام بماند به گردن خودتان!

کیهان دوباره عصبانی شد؛ دسته گل برجام بماند به گردن خودتان!

روزنامه کیهان نوشت: یک تحلیلگر غربگرا با تحریف واقعیات دور جدید مذاکرات وین مدعی شد ایران از بسیاری از خواسته‌های حداکثری خود عقب‌نشینی کرده و فقط تلاش شد تا حلقه پیروزی بر گردن دولت روحانی انداخته نشود(!)

علی بیگدلی که هنوز هم در رسانه‌ها به خاطر تحلیل‌های غلط از آب درآمده‌اش درباره برجام مورد انتقاد است، به ایلنا گفت:‌ سفر اخیر وزیر امور خارجه قطر به ایران، پس از تماس تلفنی با همتای آمریکایی و مذاکره با آقای امیرعبداللهیان و همچنین سفر امیر قطر به آمریکا، اخبار پراکنده و جسته و گریخته از تغییر در تیم مذاکره‌کننده آمریکا و جدا شدن افراد سخت‌گیرتر نسبت به تحریم‌های ایران از آن حاکی از این است که برخی تحولات مهم در خصوص مذاکرات وین در جریان است.
بیگدلی گفت: ایران علی‌رغم همه تلاش‌هایی که برای بی‌نیازی از برجام صورت داده و علی‌رغم همه مخالفت‌ها با مذاکره، حالا می‌بیند که چاره‌ای جز همراهی برای احیای توافق هسته‌ای ندارد و تنها تلاش شد تا این حلقه گل پیروزی بر گردن دولت حسن روحانی انداخته نشود و خودشان عامل رفع این مشکل باشند چرا که هیچ چیز نسبت به پایان دور ششم تغییر نکرده است و همچنان تاکید بر بازگشت به تمامی الزامات توافق سال ۲۰۱۵ شامل بازگشت به غنی‌سازی ۳.۶۷ و عدم استفاده از سانتریفیوژهای نسل‌های بالاتر وجود دارد.
وی افزود: اکنون مشخص شده که ایران از بسیاری از خواسته‌های نخست و حداکثری که در ابتدای دور هفتم مطرح کرده بود عقب‌نشینی کرده، کمااینکه ما پیش از این هم اعلام کرده بودیم که این خواست‌ها محقق نخواهد شد.
بیگدلی همچنین درخصوص مسئله راستی‌آزمایی گفت: برای حضور و سرمایه‌گذاری شرکت‌های غربی در ایران مقدماتی نیاز است که همه آن به احیای برجام مربوط نمی‌شود؛ سرمایه‌گذاری نیازمند اقتصاد شفاف و امنیت اقتصادی است که در ایران هیچکدام وجود ندارد و البته ما هنوز عضو FATF هم نیستیم و در حال حاضر تنها می‌توانیم در صورت تحقق توافق از برداشته شدن تحریم‌های ذیل برجام بهره ببریم.
برخلاف ادعای این تحلیلگر غربگرا، اولا مطالبات جمهوری اسلامی ایران در 8 دور مذاکرات وین، «حداکثری» نیست و ثانیا ایران، از حداقل مطالبات خود کوتاه نیامده است. به عنوان مثال رئیس‌جمهور اخیرا در گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود تصریح کرد «لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر، مبانی اساسی توافق است و هر تلاشی در این زمینه باید این سه موضوع را دربر بگیرد.»
از سوی دیگر، ایران صرفا به دنبال احیای توافق، به آن شکل ناموزون و خسارت‌آمیز برای کشورمان نیست و نمی‌پذیرد که روند تعلیق یک تحریم، با اعمال دو یا چند تحریم دیگر، عملا موجب پایمال شدن حق کشورمان شود. به خاطر داریم که دولت اوباما سلسله‌ای از تحریم‌ها را پس از برجام اعمال کرد و موجب شد آقای ظریف از موضع پایین خواستار صدور نامه‌ای آرامش‌بخش از سوی آمریکا شود(!)
تحریم‌های ویزایی که شهروندان و سرمایه‌گذاران 38 کشور را در صورت سفر به ایران مورد تهدید و تحدید قرار می‌داد، موضوعی بود که مانع حضور جدی سرمایه‌گذاران خارجی و انعقاد توافقات پایدار شود. اما تحریم‌ ویزایی به این حد نیز محدود نماند و حتی معاون سیاسی دفتر روحانی (نامزد نمایندگی ایران در سازمان ملل) را هم شامل شد. بنابراین برخلاف ادعای آقای بیگدلی، ایران قرار نیست برجام را به آن شکل مبتذل و قابل پایمال شدن احیا کند و به آمریکا اجازه دسترسی به مکانیسم تحریمی ماشه را بدهد. اما عجیب است که تاکید ایران بر بستن این منافذ و خسارت‌ها، از سوی کسی که نام ایرانی را یدک می‌کشد، خواسته‌های حداکثری قلمداد می‌شود.
نهایتا اینکه باید به امثال آقای بیگدلی گفت دسته گل خسارت‌های برجام و کلاهبرداری‌هایی که از منافذ آن شد، تا ابد منحصرا برای خود شما خواهند ماند.

2323

پست بعدی

بوکسور24ساله از قصاص به خاطر قتل عمه اش نجات یافت/ قاتل:به خاطر بی پولی شکشت عشقی خوردم و...

چ مارس 9 , 2022
شرق نوشت: یک‌سال قبل به مأموران پلیس با تماس تلفنی شهروندی در جریان مرگ مشکوک یک زن قرار گرفتند و به خانه وی رفتند. با انتقال جسد به پزشکی قانونی تحقیقات آغاز شد. هرچند بوی گاز در خانه پیچیده بود و در ابتدا به نظر می‌رسید او براثر گازگرفتگی جانش […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000