خبر جعلی فرار زلنسکی از اوکراین چگونه در کشورمان تیتر یک شد ؟ / روس پرستان ایران از رسانه های روسی هم تندتر می روند

خبر جعلی فرار زلنسکی از اوکراین چگونه در  کشورمان تیتر یک شد ؟ / روس پرستان ایران از رسانه های روسی هم تندتر می روند

امتداد نوشت : نزدیک به دو هفته از حمله روسیه به اوکراین گذشته و همین اندازه کافی بود تا نحوه حمایت جریان دست راستی ایران از روسیه شکلی عجیب به خود بگیرد.

لیلا فرهادی: در ایران جریان سیاسی راست، حمله روسیه به اوکراین را نتیجه عملکرد اروپا و آمریکا می‌دانند و انگشت اتهامشان را به سمت غرب نشانه رفته‌اند. در اولین روز حمله روسیه به اوکراین، ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین از دخالت ناتو گلایه کرد و گفت «گسترش ناتو تهدیدی جدی علیه ثبات و امنیت کشورهای مستقل در مناطق مختلف است و امیدوارم آنچه اتفاق می‌افتد به نفع ملت‌ها و منطقه تمام شود.»

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در سرمقاله‌ای اگرچه جنگ را محکوم کرد، اما نوشت در حمله به اوکراین، حق با پوتین بوده است. او در این سرمقاله مدعی شده همانطور که پوتین در نطق خود گفته حمله به اوکراین برای پیشگیری از یک خطر بوده و این حرف «یک تصویر خیالی از آنچه در سر» پوتین بوده نیست بلکه «تهدید آمریکا علیه یکپارچگی روسیه واقعیت دارد.»

صداوسیما هم به جای استفاده از واژه تهاجم، حمله نظامی روسیه به خاک اوکراین را «عملیات ویژه نظامی در شرق اوکراین» می‌خواند. روز آغاز جنگ، صداوسیما به نقل از پوتین، حمله روسیه به اوکراین را «اجتناب‌ناپذیر» خواند و در خبری اعلام کرد که «عملیات ارتش روسیه برای حفاظت از امنیت منطقه دونباس آغاز شد.»

خبرگزاری ایرنا متعلق به دولت نیز به نقل از ولادیمیر پوتین مدعی شد که نظامیان اوکراینی با خودداری از پذیرش «دستورهای غیرقانونی کی‌یف»، می‌توانند آزادانه منطقه فعالیت نظامی خود را ترک کنند و به خانه‌هایشان بازگردند.

خبرگزاری فارس با تیتر «آغاز عملیات نظامی روسیه» برای پوشش خبر نوشت «رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به درخواست کمک نظامی سران منطقه جدایی‌طلب شرق اوکراین، دستور عملیات ویژه در منطقه دونباس را صادر کرد.» خبرگزاری تسنیم نیز در گزارشی مشابه مدعی شد که رئیس‌جمهوری روسیه «در پاسخ به درخواست رهبران محلی منطقه دونباس، تصمیم به انجام یک عملیات نظامی ویژه را گرفته است.» تعدادی از نمایندگان مجلس هم وضعیت اوکراین را ناشی از اعتماد به آمریکا خوانده‌اند.

خبر جعلی فرار زلنسکی از اوکراین چگونه در  کشورمان تیتر یک شد ؟ / روس پرستان ایران از رسانه های روسی هم تندتر می روند

بیشتر بخوانید:

در کنار این ادبیات حمایتی یک رویکرد دیگر هم جالب توجه است؛ این جریان در اتنتظار فرار رئیس جمهور اوکراین از کشور و تسلیم شدن اوکراین به روسیه هستند. دومین روز جنگ شایعه فرار ولادیمیر زلنسکی از کی‌یف توسط برخی رسانه‌های روس منتشر شد و بلافاصله با ویدئوی زلنسکی در خیابان‌های کی‌یف تکذیب شد. با این وجود رسانه‌های دست راستی ایران از جمله ایرنا، فارس و تسنیم به مدت دو روز خبر فرار زلنسکی از کی‌یف را تیتر یک خبرگزاری خود کرده بودند. روز بعد هم با وجود دست به دست شدن ویدئوی زلنسکی در قلب خیابان‌های پایتخت، روزنامه کیهان در تیتر یک خود نوشت «اوکراین ۴۸ ساعت هم دوام نیاورد» این روزنامه تاکید کرد که «آمریکا باز هم پشت متحدش را خالی کرد، غرب‌گراها عبرت بگیرند.»

کافی است در توییتر کلیدواژه زلنسکی و فرار را سرچ کنید. با مجموعه عجیبی از توییت فعالان سیاسی شناسنامه‌دار و بی‌نام اصولگرا مواجه می‌شوید که پیشاپیش فرار «قهرمان براندازان» را جشن گرفته‌اند. کاربر «آدم» در توییتر که یکی از کاربران اصولگرای قدیمی در این شبکه اجتماعی است، با انتشار خبر فرار زلنسکی نوشته «زلنسکی هم از اوکراین فرار کرد. آن از رضاشاه و محمدرضا شاه؛ آن از احمد مسعود؛ این هم از زلنسکی! یعنی براندازها آرزو به دل ماندند یک بار قهرمانشان فرار نکند.»

کاربر دیگری نوشت: «جنگ، جنگ اراده‌هاست، فرارِ زلنسکی از آنجا قابل پیش‌بینی بود که نه خودش و نه هیچ کدام اربابانش اراده جنگ ندارند. اراده از اعتقاد می‌آید، اعتقاد به دین، مذهب، وطن، ناموس و چنین تعاریفی که در ایدئولوژی غربی کاملا نابود شده، پس برداشت کنید آنچه را که سال‌ها کاشتید.»

نصوحی کاربر دیگر اینگونه نوشت: «زلنسکی هم از اوکراین به لهستان فرار کرد! از همان اول که مشخص شد عکس‌های زلنسکی با لباس رزم مال پارسال بوده، پر واضح بود که اینا اهل مقاومت نیستند! این هم از اسطوره‌ مقاومت غرب‌پرست‌ها! همینقدر بدبخت و مفلوک!»

سعید باقری دیگر کاربر توییتر نزدیک به این جریان هم اظهارات صادق زیباکلام درباره استقامت زلنسکی در اوکراین را بازنشر کرده و نوشته: «زلنسکی هم از اوکراین فرار کرد، یادی کنیم از توئیت پروفسور زیباکلام که واقعاً پیش‌بینی‌شان درست بود، نوستراداموس واقعی خودتی»

این جریان فرار زلنسکی در جریان تجاوز روسیه به حاکمیت ارضی اوکراین را با فرار محمدرضا شاه در آستانه انقلاب ایران و فرار بنی صدر مقایسه می‌کنند و عکس‌هایی با روسری از زلنسکی منتشر کرده‌اند. این در حالی است که اساسا خبر فرار بنی صدر از ایران با لباس زنانه واقعیت نداشته است و حالا همان موضوع به اتفاقی در امروز سنجیده می‌شود!

جالب اینجاست که خبرهای مرتبط به اوکراین به همین مرحله هم ختم نشده و حمایت ایران از روسیه ابعاد دیگری هم پیدا کرده است. تلویزیون اینترنتی فیلیمو در اقدامی که به نظر دستور از مقامات بالا می‌رسد، سریال اوکراینی «خادم ملت» را از خروجی خود حذف کرده است. این سریال در واقع به قبل از ریاست جمهوری زلنسکی بر می‌گردد. او در این سریال نقش رئیس جمهور اوکراین را بازی می‌کند.

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران در تحلیل حمایت‌ از روسیه در جریان حمله به اوکراین گفته «واقعیت این است که نقض فاحش حقوق بشر توسط روس‌ها شکل گرفته و ملت ایران مردم مترقی هستند بنابراین دفاع از اقدام روسیه در شان جمهوری اسلامی و رسانه‌های حاکمیت نیست. مثلا در همین صداوسیما که برخی در خصوص اخلاقیات دینی و انسانی صحبت می‌کنند، برنامه‌های خبری سعی می‌کنند سانسور شده و جهت‌دار، تحولات اوکراین را به سود روسیه نشان دهد که این رفتار منجر به تناقض اطلاع‌رسانی برای مخاطبانی است که از واقعیات مطلع هستند؛ این در حالی است که شأن مردم ایران نباید فدای جاه‌طلبی سران روسیه شود، آنهم کسانی که در شرایط مظلومیت ایرانیان، کار و کمک خاصی به مردم کرده‌اند.»

۲۱۲۱۹

پست بعدی

امیر اسماعیلی به سوگ نشست

د مارس 7 , 2022
ایلنا نوشت: در پی در گذشت دختر امیر سرتیپ ستاد فرزاد اسماعیلی دستیار فرمانده کل آجا در امور پدافند هوایی پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری، این فرمانده ارتش عزادار شد. در پی درگذشت فرزند امیر سرتیپ ستاد فرزاد اسماعیلی دستیار فرمانده کل آجا در امور پدافند هوایی برخی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000