رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه: بلندترین پرچم‌های دفاع از انقلاب باید در بقاع متبرکه برافراشته شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه: بلندترین پرچم‌های دفاع از انقلاب باید در بقاع متبرکه برافراشته شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه بابیان این‌که جریان فرهنگی، دینی ما همواره به فضای مساجد، امام‌زاده‌ها و هیئات مذهبی مرتبط بوده است، به اهمیت حضور ۴۸۰ هیئت شاخص مذهبی در امام ‌زادگان اشاره کرد و گفت: «بلندترین پرچم‌های دفاع از انقلاب و گفتمان دفاع از انقلاب در جهان معاصر باید در بقاع متبرکه برافراشته شود.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مهدی خاموشی، صبح امروز در سخنانی در نشست هیئت‌امنای بقاع متبرکه در بقعه امام‌زاده صالح فرحزاد با تبریک فرارسیدن مبعث رسول گرامی اسلام گفت: «سلام می‌کنیم بر کسی که رحمه للعالمین است. وجود مقدس و شریفی که شاهد است،مبشر است نذیر است، دعوت‌کننده به خداست و چراغی روشن فراروی راه بشریت تا قیامت است.»

وی ادامه داد: «امروز اگر دعواهای جهانی را نگاه کنید به‌گونه‌ای یک‌طرف این دعواها را الهیون ـ کسانی که به خدا و بعثت انبیا ایمان دارند ـ قرار می‌دهند. این دعوایی همیشگی است. بشر می‌تواند نگاه اومانیستی به زندگی خودش داشته باشد و همه‌چیز را مادی ببیند ولی وحی به بشر تابلوی «انا لله و انا الیه راجعون» را نشان می‌دهد و می‌گوید از خدا هستی و به خدا بازمی‌گردی .»

خاموشی افزود: «بشریت نیاز به فهمیدن راه کمال را با فریاد و التماس و التجا به خالق متعال اعلام می‌کند. « ادعُ إِلیٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِوَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبیلِهِ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدینَ» خداوند متعال به پیامبر فرمود دعوت کن به راه خدا با حکمت. حکمت در اینجا یعنی راهی که داری می‌روی متقن است. سست نیست. با تفکر و عقل انطباق دارد. انسان می‌تواند بر اساس داده‌های نبی مکرم اسلام فکر کند و به هدف اصلی تقریب پیدا کند.»

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین یادآور شد: «می‌فرماید «وَالمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ» یعنی با کلام نیکو صحبت کن. کلام می‌تواند بار مفهومی داشته باشد. آن هم مفاهیمی که خیلی بلند است. انا لله وانا الیه راجعون مفهوم خیلی بلندی است. این نشات گرفتن به چه معناست؟ این بازگشت به چه معناست؟»

خاموشی با قرائت آیات «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِأُولِی الْأَلْبَابِ»، «اللَّهُ الَّذِی خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ»، گفت: «خدا آن خدایی است که هفت‌آسمان را خلق کرده «یَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَیْنَهُنَّ» و امر را بین آسمان و زمین می‌برد. عالم امر داریم و عالم خلق. روح ما عالم امری است و جسم ما عالم خلقی است. «لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِکُلِّ شَیْءٍ عِلْمًا» علم خدا به همه‌چیز احاطه دارد آن‌هم نه علم حصولی بلکه علم حضوری.»

وی با اشاره به آیه‌های «مَا غَرَّکَ بِرَبِّکَ الْکَرِیمِ الَّذِی خَلَقَکَ فَسَوَّاکَ فَعَدَلَکَ فِی أَیِّ صُورَةٍ مَا شَاءَ رَکَّبَکَ …» از قرآن کریم تصریح کرد: «بعضی اوقات آدم فکر می‌کند که باید حتما ریه‌اش همیشه کار کند ولی با یک ویروس چند میلیون آدم می‌میرند و ریه‌شان از کار می‌افتد. آدم فکر می‌کند که وظیفه خداست که روز را همواره از پی شب بیاورد. « إِنْ جَعَلَ اللَّهُ عَلَیْکُمُ اللَّیْلَ سَرْمَدًا إِلَیٰ یَوْمِ الْقِیَامَةِ مَنْ إِلَٰهٌ غَیْرُ اللَّهِ یَأْتِیکُمْ بِضِیَاءٍ» بله اگر خدا می‌خواست شب را طولانی می‌کرد. خدا می‌فرماید روز قیامت به‌قدر پنجاه‌هزار سال است. عجیب است. مَنْ إِلَٰهٌ غَیْرُ اللَّهِ؟ دعوت کنید مردم را به‌سوی خدا. چیزی که بشر تشنه شنیدن آن است. چون بشر در اوهام و احساس خودش منغمر است و نمی‌تواند خودش را از عالم اوهام به عقل برساند.»

خاموشی اضافه کرد: «در روایت است که در آیه «ادعُ إِلیٰ سَبیلِ رَبِّکَ بِالحِکمَةِ» منظور از حکمت همان قرآن است. امام موسی کاظم علیه السلام می‌فرماید قرآن را یاد بگیرید و بخوانید. درجات بهشت به‌اندازه آیات قرآن است پس تلاش کنیم که حافظ آیه به آیه قرآن بشویم.»

وی قرآن را وحی الله المنزل و کلام الله المجید عنوان کرد و گفت: «قرآن سخن خداست. سخن خالق است نه سخن مخلوق. قابل‌عرضه است. خداوند متعال قرآن آورده است: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ…» به انسان یاد داده است چگونه حرف بزند چگونه کتابت کند چگونه مفاهیمی که در ذهن اوست به دیگران برساند.»

خاموشی در ادامه سخنانش تأکید کرد: «اگر «عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ»و این تعلیم نبود بشریت جاهل مطلق باقی می‌ماند. نبی خدا می‌فرماید «عَلَّمَنِی رَبِّی» خدا به من یاد داد. اگر وحی الهی نبود راه کمال مشخص نبود. أُولئِکَ کَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ و ما مثل بقیه موجودات زندگی می‌کردیم.»

وی همچنین توصیه کرد: «سوره انبیا را مطالعه کنید تک‌تک انبیا را نام می‌برد و می‌رسد به این‌که «إِنَّ الَّذِینَ سَبَقَتْ لَهُمْ مِنَّا الْحُسْنَیٰ أُولَٰئِکَ عَنْهَا مُبْعَدُونَ…» آدمی که در نظام ترسیمی خدا حرکت کرده و پیش آمده است خداوند متعال از او راضی است و او نیز از خدا راضی است. اینجا گره زدن تشریع به تکوین است که می‌فرماید:« یَوْمَ نَطْوِی السَّمَاءَ کَطَیِّ السِّجِلِّ لِلْکُتُبِ کَمَا بَدَأْنَا أَوَّلَ خَلْقٍ نُعِیدُهُ وَعْدًا عَلَیْنَا إِنَّا کُنَّا فَاعِلِینَ…»

خاموشی افزود: «از رسول مکرم اسلام است که خود قرآن امام هدایت است.در وسائل الشیعه آمده است که قرآن در روز قیامت به زیباترین صورت محشور می‌شود و مقابل هر آدمی قرار می‌گیرد و می‌گوید این آدم با من چه کرده است. یعنی شناسنامه قرب و بعد هر آدم نسبت به هدف و کمال قرآن است. باید بسنجیم که ما چه نسبتی با قرآن داریم. اگر زندگی حاج قاسم سلیمانی را مطالعه کنید درمی‌یابید که زندگی این شهید بزرگوار در انطباق با آیات قرآن بی‌نظیر است.»

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از سخنانش افزود: «ایران اسلامی این افتخار را دارد که میزبان خاندان عصمت و طهارت است. این بیش از ۸ هزار بقعه که عمدتاً منسوبین ائمه طاهرین هستند پرچم‌دار مردم ایران در امر ولایت‌اند. ما اینجا میزبان مهمان‌های عزیزی هستیم که آن‌ها تابلوی امر محبت اهل‌بیت و خاندان عصمت و طهارت هستند. این خیلی سرمایه بزرگی است.»

خاموشی تصریح کرد: «خاندان عصمت و طهارت ایران را به این دلیل انتخاب می‌کردند که محل زندگی محبان اهل‌بیت بوده است. ما باید بقاع را پاس بداریم. رونق ببخشیم. کارکرد اجتماعی و فرهنگی امامزادگان را بالا ببریم. قدرت تاثیر آنها را بالا ببریم. از استهلاک بنای امامزادگان جلوگیری کنیم و وضع بقاع را همواره به وضع بهینه مبدل کنیم.»

وی بابیان این‌که جریان فرهنگی، دینی ما همواره به فضای مساجد، امامزاده‌ها و هیئات مذهبی مرتبط بوده است، به اهمیت حضور ۴۸۰ هیئت شاخص مذهبی در امامزادگان اشاره کرد و گفت: «بلندترین پرچم‌های دفاع از انقلاب و گفتمان دفاع از انقلاب در جهان معاصر باید در بقاع متبرکه برافراشته شود.»

۵۷۵۷

پست بعدی

محمد کارت، «آوانتاژ» را به شبکه نمایش خانگی آورد

د فوریه 28 , 2022
محمد کارت که با فیلم بلند سینمایی «شنای پروانه» به شهرت رسیده است، سال‌ها در حوزه مستندسازی فعالیت می‌کرد. از فردا (سه شنبه دهم اسفند)، یکی از ساخته‌های مستند او با نام «آوانتاژ»، در شبکه نمایش خانگی در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. به گزاری خبرگزاری خبرآنلاین، مستند سینمایی «آوانتاژ»، از […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000