رمزگشایی علت امتناع از دعوت خبرنگاران داخلی برای پوشش خبری مذاکرات وین

رمزگشایی علت امتناع از دعوت خبرنگاران داخلی برای پوشش خبری مذاکرات وین

فردا نوشت: مقدم ، فعال سیاسی اصولگرا گفت : تصمیم گرفتند همراه تیم مذاکره کننده خبرنگار نبرند تا اطلاعات منظم تر منتشر شود و فضای داخل را بتوان بهتر مدیریت کرد.

بیژن مقدم، فعال سیاسی اصولگرا درباره مذاکرات وین با انتشار مطلبی نوشت: رسانه ها از متن توافق وین خبری ندارند. در گذشته متن برجام منتشر شد که دارای الحاقات و پیوست هایی بود ولی الان متنی وجود ندارد که درباره آن صحبت کنیم.

کارشناسانی که موضوع مذاکرات را دنبال می کنند، حرف های مختلفی می زنند. یکی از گرفتن تضمین سخن می گوید و دیگری می گوید «آمریکا اصلا تضمین نداده است». یکی می گوید بخش زیادی از تحریم ها لغو شده اما دیگری دیگری می گوید «تعداد کمی از تحریم ها لغو شده». درباره راستی آزمایی هم همین تحلیل های بعضا متفاوت به چشم می خورد.

رمزگشایی از علت امتناع از دعوت خبرنگاران داخلی برای پوشش خبری مذاکرات وین
بازار داغ اطلاع رسانی و پوشش خبری مذاکرات وین از سوی رسانه ها و خبرنگاران خارجی

بیشتر بخوانید:

وقتی متن توافق را نداریم قضاوت برای رسانه های ایرانی سخت است چون نماینده ای در محل مذاکرات ندارند تا بخواهد خبری را از هیأت اعضامی بگیرد بنابراین باید منتظر ماند تا متن توافق منتشر و سپس براساس متن تحلیل انجام شود.

البته در جریان مذاکره همه موضوعاتی که مدنظر ماست که محقق نمی شود. ما با یکسری مطالباتی به وین می رویم و طرف های مقابل نیز با یکسری اهداف دیگری پشت میز مذاکره می نشینند، طبعا هر دو طرف ممکن است به اهداف اولیه شان نرسند و یکسری تنزل هایی را از خود نشان دهند اما اینکه آن تنزل ها چیست، باید اول متن توافق را دید.

چون متن توافق را نداریم رسانه‌های ایرانی عملا امکان قضاوت درباره محتوا برای شان میسّر نیست. واقعا متوجه نشدیم چرا همراه هیأت مذاکره کننده، خبرنگاران ایرانی را نبردند، همان موقع هم به این موضوع اعتراض کردیم. البته رسانه های طرف های مقابل در محل مذاکرات فعال هستند و هر روز خبرهای راست و دروغ درباره مذاکرات منتشر می کنند، مثلا برای مذاکرات ضرب الاجل می گذارند بعد ایران مقصر نشان می دهند که همراهی لازم را نشان نمی دهد.

در این دوره تصمیم گرفتند همراه تیم مذاکره کننده خبرنگار نبرند تا اطلاعات منظم تر منتشر شود و فضای داخل را بتوان بهتر مدیریت کرد. هرچند بالاخره این هم روشی است ولی معتقدم تجربه خوبی نبود. شاید اطلاع رسانی از طرف هیأت ایرانی انجام شده باشد اما این حداقل کار بود. بهتر بود خبرنگاران ما آن می بودند و حتی از سایر طرف های مذاکره کننده مصاحبه می گرفتند تا مبانی خبرهای منتشر شده در بیاید نه آنکه ما نیز بلندگوی آنها شویم و هرچند رسانه های آنها منتشر می کنند ما در داخل ترجمه کنیم.

۲۱۲۱۹

پست بعدی

بورس سبزپوش شد

د فوریه 28 , 2022
شاخص کل بورس در سومین روز هفته رشد بیش از ۲ هزار واحدی را به ثبت رساند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شاخص کل بورس در سومین روز هفته با رشد ۲ هزار و ۵۸۰ واحدی به عدد یک میلیون و ۲۸۱ هزار واحد رسید و شاخص هم وزن نیز با […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000