فعال سیاسی اصلاح طلب: بازگشت ایران به برجام به نفع روسیه نیست

فعال سیاسی اصلاح طلب: بازگشت ایران به برجام به نفع روسیه نیست

سایت منیبان نوشت: گرامی مقدم گفت: طبق سابقه تاریخی، روسیه به ما حمله کرده و قرارداد ترکمنچای و گلستان را به ما تحمیل کرده است و همواره همسایه ای بوده که منافع ملی خودش را حفظ کرده و منافع ما را پایمال کرده است.

اسماعیل گرامی مقدم، فعال سیاسی اصلاح طلب، در گفتگو با منیبان درباره چشم انداز مذاکرات هسته ای گفت: دولت جدید که مستقر شد وزارت خارجه این دولت تلاش کرد که به برجام برگردد گرچه که در گذشته مخالف بودند. در این مدت تلاش های انجام دادند و با هماهنگی شورای عالی امنیت و مقامات بالاتر، در جهت منافع ملی مذاکره کرده و خطوطی را برای خود تعریف کردند. خط قرمز طرف مقابل هم همواره ایران بوده و تاکید دارد که ایران اول به برجام برگرددد. به نظرمن این مذاکره هم می‌تواند به موفقیت و هم شکست برسد.

او در ادامه تاکید کرد: بازگشت به برجام منافع هر دو کشور را تامین می کند و برد – برد خواهد بود. با تصویب برجام، پولهای بلوکه شده ایران برمیگردد و تحریم های بانکی برداشته خواهد شد بیمه ها برمیگردد و اقتصاد ایران به سوی بهبود می رود و تفاهمات بین المللی در آینده، منعقد خواهد شد.

او با اشاره به جنگ اوکراین و روسیه و تاثیر آن بر برجام بیان کرد: روسیه به دنبال منافع خود است. طبق سابقه تاریخی، روسیه به ما حمله کرده و قرارداد ترکمنچای و گلستان را به ما تحمیل کرده است و همواره همسایه ای بوده که منافع ملی خودش را حفظ کرده و منافع ما را پایمال کرده است.

این فعال سیاسی افزود: روسیه اخیرا قطعنامه شورای امنیت را وتو کرد اما در دوره قبل مذاکرات، روس ها نه تنها قطعنامه های سازمان ملل و شورای عالی امنیت ملی را علیه ما تصویب کردند حتی آن را وتو هم نکردند؛ روسیه بازی دوگانه ای انجام می دهد و ما نباید در دام تصمیمات شوروی گرفتار شویم. ما باید کشور مستقلی باشیم و همانطور که امام فرمودند سیاست نه شرقی و نه غربی را حفظ کنیم.

پیگیری برجام در این دولت نشان داد که مسیر اصلاح طلبان درست بوده/ بازگشت ایران به برجام به نفع روسیه نیست/ انتقاد از عملکرد صداوسیما در موضوع اوکراین

بیشتر بخوانید:

این فعال سیاسی با اشاره به رویکرد صداوسیما در موضوع حمله روسیه به اوکراین بیان کرد: این روزها اخبار صداوسیما طوری منعکس می شود که ما مجبور هستیم، اخبار را به نفع روسیه نشان دهیم و مدافع این کشور باشیم در حالی که می توانیم در این نزاع بی طرفانه عمل کنیم تا از فواید برنده، استفاده کنیم.

گرامی مقدم اظهار کرد: قطعا بازگشت ایران به برجام به نفع روسیه نیست؛ اینکه کشور ما روی پای خود بایستد و پولهای خود را دریافت کند قطعا به نفع روسیه نیست اینکه بتوانیم نفت خود را بفروشیم درآمد دریافت کینم و گاز به اروپا صادر کنیم، به نفع روسیه نیست. نگاه روسیه به برجام همیشه به عنوان برگی بوده که در سطح بین الملل استفاده کرده است. سیاست ورزی ما حکم می کند که به منافع ملی خود بیندیشیم و تصمیمات خود را اتخاذ کنیم مثل کاری که روسیه برای حفظ مناطق ملی خود انجام می‌دهد.

او با اشاره به طولانی شدن مذاکرات و اینکه چرا در دولت روحانی اجازه تصویب برجام داده نشد، گفت: دولت اصلاحات تلاش کرد و در یک مرحله برجام را به سرانجام برساند اما در آن دوره دست انداز بود و چوب لای چرخ دولت گذاشتند مثل مجلس، و الان موافق بازگشت به برجام هستند و همه وقت و انرژی خود را برای بازگشت به به این توافق گذاشتند. این مسئله نشان می دهد که مسیر اصلاح طلبان، درست بوده است. امیدوار هستیم اینها در همان مسیر قرار بگیرند در غیر این صورت مردم در آینده قضاوت می کنند که نه تنها جمعی بودند که نگذاشتند برجام به نتیجه برسد، بلکه برای دولت خود هم سنگ اندازی کردند. با هرنگاهی باید تشویق کرد که مذاکرات به سرانجام برسد زیرا منافع ملی را به همراه خواهد داشت.

۲۱۲۱۷

پست بعدی

چرا گاف محمدرضا حیاتی اینقدر فراگیر شد؟

د فوریه 28 , 2022
اعتماد نوشت: صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، یک شوخی نسبتا قدیمی فضای مجازی را دوباره زنده کرد. ماجرا از جایی شروع شد که محمدرضا حیاتی موقع خواندن یک خبر، عبارت «به قطر سفر کرد» را «به سفر قطر کرد» خواند. گاف ساده این گوینده که می‌شود […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000