اصولگرایان و اصلاح طلبان در میدان جنگ روسیه – اوکراین به‌دنبال منافع جناحی اند؟

اصولگرایان و اصلاح طلبان در میدان جنگ روسیه - اوکراین  به‌دنبال منافع جناحی اند؟

شرق نوشت: واکنش‌های سیاست‌مداران اصلاح‌طلب و اصولگرا به حمله روسیه به اوکراین، نشان می‌دهد آنها در این مورد نیز هیچ اتفاق نظری ندارند؛ قاطبه اصولگرایان پشت روسیه درآمده‌اند اما اصلاح‌طلبان ترجیح داده‌اند هم جنگ را محکوم کنند و هم سیاست خارجی دولت را نقد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که طیف اصولگرا و دولت از حمله روسیه برای شبیه‌سازی موقعیت خود استفاده می‌کنند؛ مثلا حمله روسیه به یک کشور اروپایی با مخالفت غرب و آمریکا مواجه شده که اتفاقا در مذاکرات هسته‌ای نیز در مقابل ایران قرار دارند یا تحریم‌های روسیه توسط غرب را با تحریم‌های کشور ما مقایسه خواهند کرد که می‌تواند فشارهای اقتصادی را بهتر توجیه کند.

همچنین در صورت به‌بن‌بست‌رسیدن مذاکرات هسته‌ای این امیدواری برای آنها وجود دارد که روسیه معرفت به خرج دهد و از حق وتوی خود برای ایران استفاده کند.‌

جواد کریمی‌قدوسی،نماینده مشهد در مجلس و از اعضای جبهه پایداری،در توییتی پای آمریکا را وسط کشید و نوشت: «زمانی که هیمنه آمریکا و ناتو توسط جریان مقاوت در غرب آسیا به دست مسلمین شکسته و از پای درمی‌آیند، می‌شود یک فرصت تصمیم راهبردی پوتین جهت ارتقای حوزه امنیت روسیه. او طرح خود را اجرا می‌کند و آمریکا و ناتو هم هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند».

عبدالله گنجی در توییتی «ولودیمیر زلنسکی» را به تمسخر گرفته و نوشته: «اگر رئیس‌جمهور کمدین اوکراین الفبای سیاست را می‌دانست متوجه بود که وقتی پارسال در مقر ناتو حضور یافت و خواستار پیوستن به آن شد، جنگ با روسیه را آغاز کرده است، فقط شلیک‌ها با صداخفه‌کن صورت می‌گرفت. کسی که علت رأی‌آوری‌اش صرفا خوب‌درخشیدن در فیلم «خادم ملت» بود، مستعد ایجاد این روز بود».

عبدالرضا داوری از اصولگریانی که به‌تازگی از حلقه احمدی‌نژادی‌ها طرد شده نیز در این میانه طرف رئیس‌جمهور روسیه را گرفته و نوشته: «بدون تردید از بزرگ‌مردی چون ‎پوتین که برای نخستین بار پس از جنگ سرد، هژمونی ناتو را لگدمال کرده و نیروهای ضدگلوبالیسم را در سراسر جهان نمایندگی می‌کند، حمایت می‌کنم. در هر صحنه نبرد اوکراین، اگر کنار پوتین و ملی‌گرایان روس نباشی، کنار ناتو، آمریکا و گلوبالیست‌ها هستی؛ راه سومی نیست».

ادعای احمدی‌نژاد
علی‌اکبر جوانفکر، از نزدیکان احمدی‌نژاد، تلاش کرده از آب گل‌آلوده‌شده بین روسیه و اوکراین برای حمله به دولت سیزدهم استفاده کند: «اگر به فکر ایرانی‌ها بودید، باید یک ماه پیش که دکتر احمدی‌نژاد از قطعیت حمله روسیه خبر داد، اقدام به خارج‌کردن ایرانیان می‌کردید، نه اکنون که فضای اوکراین به روی همه پروازها بسته شده است!».

او به حرف‌های هفتم بهمن احمدی‌نژاد در دیدار با فرهنگیان کشور اشاره کرده که مدعی شده بود روسیه با آمریکا روی ایران و اوکراین با هم معامله کرده‌اند.

البته روزنامه ایران، به‌عنوان رسانه دولت این ادعای احمدی‌نژاد را تکذیب کرد اما کانال دولت بهار در واکنشی تند نوشت: «قاعدتا اگر قرار به تکذیب هم باشد، سخنگویان روسیه، آمریکا و انگلیس باید دست‌به‌کار شوند؛ به روزنامه دولت چه ربطی دارد که به نمایندگی از سه کشور یادشده تکذیبیه منتشر می‌کند؟!».

‌عباس عبدی، از فعالان اصلاح‌طلب، در توییتی به سیاست خارجی دولت ابراهیم رئیسی نقد وارد کرده و نوشته: «نقد اصلی به سیاست خارجی ایران این نیست که چرا این حمله را محکوم نکرده است. مشکل اصلی این است که برای خودشان در برابر روسیه گزینه دیگری نگذاشته‌اند. اگر می‌توانستند محکوم ‌کنند و نمی‌کردند، حداقل قابل بحث بود». ‌محمد مهاجری، فعال اصولگرا هم در توییتی نوشت: «کاش کسی وزیر خارجه مملکتم بود که جربزه محکوم‌کردن حمله نظامی روسیه به یک کشور دیگر را داشت».

احمد زیدآبادی، از فعالان اصلاح‌طلب نیز در یادداشتی از حمایت مقامات ایرانی از روسیه انتقاد کرد و نوشت: «آنان اما متأسفانه با حمایت تلویحی خود از روسیه در حمله به اوکراین و خشمگین‌کردن متحدان غربی، درست در جهت دهان اژدها گام برمی‌دارند و با فهم وارونه تحولات جهانی، منافع بلندمدت کشور را از پشت عینکی کبود تعریف می‌کنند».

علی مطهری نیز رسانه ملی را مورد نقد قرار داده است، شبکه خبری تلویزیون از حمله روسیه به اوکراین با عنوان عجیب «عملیات ویژه» نام می‌برد. او در توییتی نوشت: «‏ایران برای آنکه استقلال خود را نشان بدهد، باید تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم کند. فعلا که صداوسیما اخبار را مانند یکی از مستعمرات روسیه گزارش می‌کند. جداشدن گرجستان و آذربایجان و ارمنستان از ایران توسط روسیه و حمایت شوروی از صدام در حمله به ایران را همواره به یاد داشته باشیم».

23302

پست بعدی

واکنش‌های متفاوت کاربران فضای مجازی به حمله روسیه به اوکراین

ش فوریه 26 , 2022
خراسان نوشت: کاربران شبکه های اجتماعی به جنگ روسیه و اوکراین چگونه واکنش نشان دادند؟ ورود به قرن ۲۱ شاید آخرین امید مردم جهان برای ایجاد جهانی سراسر صلح بود. مردمی که در طول قرن بیستم دو جنگ جهانی را از سر گذراندند، به دنبال شروعی تازه برای فراموش‌کردن تراژدی‌های […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000