گزارش بیستمین کنگره حزب مردم سالاری/ از پیام خاتمی تا سخنان رنانی و فرشاد مومنی

گزارش بیستمین کنگره حزب مردم سالاری/ از پیام خاتمی تا سخنان رنانی و فرشاد مومنی

جماران نوشت: رنانی گفت : کارآفرین سیاسی باید ریسک پذیر باشد.آقای هاشمی رفسنجانی یک نمونه کارآفرین سیاسی بود. آقای موسوی واقعا این توانایی را داشت اما نظام سیاسی آقای احمدی نژاد را به عنوان نسخه بدل کارآفرین سیاسی روی کار آورد که خلاقیت های مخرب انجام داد.

بیستمین کنگره حزب مردم سالاری پیش از ظهر پنجشنبه ۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ با قرائت پیام حجت الاسلام و المسلمین سید محمد خاتمی برگزار شد.

داریوش قنبری در ابتدای این کنگره با اشاره به تصویب عجولانه طرح صیانت از کاربران فضای مجازی در مجلس، گفت: این طرح که توسط معاونت قوانین مجلس باطل شد و ۱۶۰ نماینده مجلس در نامه‌ ای به رئیس مجلس خواستار بررسی علنی آن در صحن مجلس شورای اسلامی شدند، باعث نگرانی مردم شده است. زیرا مشکل مردم در حال حاضر محدود شدن فضای مجازی نیست. مجلسی ‌ها بدانند که نماینده مردم هستند و باید در مصوبات خود افکار عمومی را دنبال و خلاف رأی مردم عمل نکنند.

قائم مقام حزب مردم سالاری با اشاره به مشکلات اقتصادی، افزود: در یک مقایسه اقتصادی بین ایران و ترکیه متوجه توسعه ترکیه طی ۴۰ سال گذشته می‌ شویم چون درآمدهای توریستی آنها بسیار افزایش داشته که در مقایسه با ایران حدود پنج‌ برابر است و عقب ماندن ایران از رقبا در سال‌های گذشته شایسته ملت ایران نیست. ما در افق ۲۰ ساله، به مردم قول دادیم قدرت اول منطقه شویم، آیا موفق شده ایم؟! شایسته جوان ایرانی نیست که سراغ دیگر کشورهای منطقه برای یافتن شغل برود لذا باید اقداماتی اساسی برای حل این مشکلات صورت گیرد.

وی یادآور شد: مسأله تحریم ‌ها مشکلات بسیاری ایجاد کرده است که البته خبرهای خوشی از احیای برجام به‌ گوش می ‌رسد اما اقتصاد کشور مشکلات ساختاری دارد که تنها با رفع‌ تحریم ‌ها قابل بازیابی نیست. لذا ادامه سیاست ‌های کنونی پس از تحریم‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و موانع پیش ‌پای بخش خصوصی باید از میان برود. در سال‌ های گذشته، تصمیماتی اخذ شد که سرمایه‌ ها را فراری داده‌ اند. باید با بخش خصوصی به شکل واقعی آشتی کرد و امیدواریم موتور سرمایه‌ گذاری و محوریت یافتن بخش خصوصی در کشور روشن شود.

گزارش بیستمین کنگره حزب مردم سالاری/ از پیام خاتمی تا سخنان رنانی و فرشاد مومنی

بیشتر بخوانید:

مازنی: جبهه اصلاحات به گفت ‌و گوهای درون‌ جبهه‌ ای نیاز دارد

حجت ‌الاسلام و المسلمین احمد مازنی نیز در بیستمین کنگره حزب مردم سالاری، گفت: بر اساس آموزه‌ های دینی، اخلاقی و وظیفه ایثارگرانه مدعیان اصلاحات، اقتضا دارد که بیش از دیگران در حوزه اعتماد عمومی خود را مورد سؤال قرار دهیم. نهادهای واسط، دولت و مردم، اضلاع مثلث اعتماد هستند که با شعارهای پوپولیستی و کشاندن مردم به دنبال خود، چه از سوی افرادی که خود را اصلاح‌ طلب می‌دانند و چه جناح مقابل، نمی ‌توان مردم را نمایندگی کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس دهم تأکید کرد: احزاب و سازمان ‌های مردم نهاد به ‌عنوان نهادهای واسط بین مردم و حاکمیت باید برای آحاد جامعه تولید فکر کنند که مردم و حاکمیت چگونه با یکدیگر سخن بگویند. در این میان هرکس صدای بلندتری دارد خود را مدعی اصلاحات می ‌داند و جامعه را در فضایی سر در گم قرار می ‌دهد. نهاد مجلس به‌ دلیل تنگ ‌نظری ‌ها در زمان تشکیل و سوء تدبیرهای جریان اصلاحات، در عرض ۱۰ دقیقه، دیوار صیانت را دور مردم می‌ کشد.

وی افزود: جبهه اصلاحات به گفت ‌و گوهای درون‌ جبهه‌ ای نیاز دارد که به مانیفستی برای یافتن راه‌ حل‌ های مشکلات کشور بپردازد؛ آنچه به جامعه جهت داده و مردم را در مسیر درست قرار می‌ دهد، تصمیمات درست نهادهای حاکمیتی و دوری اصلاح‌طلبان از رفتارهای پوپولیستی است.

خاتمی: جامعه ما در عرصه حیات اجتماعی درگیر بحران ‌های بزرگی است

پیام حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی به بیستمین کنگره حزب مردم سالاری نیز توسط مازنی قرائت شد که متن آن به این شرح است:

به اعضاء محترم حزب مردم‌سالاری و شرکت‌کنندگان در همایش سراسری این حزب درود می‌ فرستم و توفیق عزیزان را در فرجامِ نیک این نشست از خداوند منان می‌ طلبم.

جامعه ما در عرصه حیات اجتماعی درگیر بحران ‌های بزرگی است که بخشی از آن ناشی از فشارهای ظالمانه‌ ای است که از بیرون به ملت ما تحمیل شده است و بخش دیگر نتیجه اشکالات ساختاری و رویکردی است و این بخش از جمله در کارگر افتادن مشکلات بیرونی مؤثر بوده است.

به نظر می‌ رسد که در موقعیت کنونی نهادهای بنیادین حیات اجتماعی دچار بحران (اگر نگوییم فروپاشی) است و بپذیریم که نگرانی از فروپاشی نهادهایی چون خانواده، اقتصاد، علم، اخلاق و حتی نهاد دین بسی افزون ‌تر از نگرانی از فروپاشی نظام حکمرانی است. و اگر در ساختارهای راهبردی جامعه و رویکردهای راهبردی اصلاح صورت نگیرد باید منتظر عواقب بسیار وخیم بود.

ساختار و رویکردها باید هرچه بیشتر معطوف به تأمین حقوق و حرمت شهروندان و تسهیل کننده حرکت به سوی استقرار نظام اقتصادی پویا و سالم و توأم با عدالت و زمینه ‌ساز تلاش برای از بین بردن فقر و فساد و تبعیض و حاکمیت اخلاق نیکو به ‌عنوان اساس رابطه افراد با یکدیگر و فرد با حکومت و به خصوص حکومت با افراد، یعنی شهروندان باشد. و آیا روح اصلاح‌ طلبی غیر از مطالبه واقعی این امر است؟ و فکر می‌ کنم زمینه تفاهم در بخش‌ های مهمی از جامعه و گرایش‌ های گوناگونی که در عرصه حضور دارند (یا باید داشته باشند) و نخبگان و حتی بخش ‌های مهمی از مسئولان فراهم آمده است و از قضا بازتر شدن باب گفت و گوی تفاهم آمیز میان نخبگان و همه گرایش ‌های سیاسی و اجتماعی می ‌تواند ما را به اجماع نزدیک ‌تر کند.

اگر جامعه (که بخش مهم آن گرفتار فقر، بی ‌حرمتی و نومیدی است) احساس کند که حرمت آن و همه اجزاء آن با سلایق و گرایش‌ های مختلف نگه داشته می‌ شود و مصالح ملی و در رأس آن امنیت همه جانبه جامعه در برابر تعدیات خارجی و تجاوزهای درونی به حقوق، آزادی‌ ها و برخورداری جامعه و احترام به مهمترین حق یعنی حق حاکمیت بر سرنوشت مورد اهتمام همگان، به ‌ویژه حکمرانان است و اگر دریابد که حاکمیت جامعه نه تنها مشروعیت که موجودیت خود را ناشی از رأی و رضایت مردم می‌ داند و در برابر ملت پاسخگو است و همه تلاش خود را برای دفع توطئه ‌های بیرونی و تقویت بنیه اقتصادی و سیاسی و رفع فقر و محرومیت و مبارزه بنیادین با فسادهای گسترده به ‌کار می ‌گیرد طبیعی است که:

۱- جامعه زودتر به صلاح واقعی خواهد رسید.

۲- امید به آینده به عنوان اساس سرمایه اجتماعی و مهمترین عامل اقتدار ملی افزون خواهد شد و در سایه آن پیوند میان دولت و ملت مستحکم ‌تر خواهد گردید و به سوی جامعه قوی با دولت قوی به پیش خواهیم رفت.

۳- آنان که بدخواهانه یا متوهمانه از برون و درون عظمت ملت و اقتدار کشور و تمامیت ارضی میهن را هدف تخریب قرار داده‌ اند بیش از پیش مأیوس و ناکارآمد خواهند شد.

اینک که بخش‌هایی از جامعه چون اصلاح طلبان احساس می‌کنند که از حوزه قدرت رسمی بیرون رانده شده ‌اند و مهمترین ابزار بروز و استقرار حاکمیت ملی یعنی صندوق رأی از کار افتاده یا از آنان (یعنی از ملت) گرفته شده است چند کار مهم پیش رو دارند:

۱- بازنگری در اوضاع و احوال خود، شناخت و بررسی مشکلات و نارسایی‌ هایی که داشته ‌اند و موانعی که پیش رویشان بوده است

۲- تلاش برای احیای نقش صندوق [رأی] و بازگرداندن آن به جایگاه واقعی‌ اش با همه روش‌ های مسالمت آمیز

۳- تلاش گسترده برای روشن کردن افکار عمومی که یکی از پایه‌ های مهم قدرت و اقتدار واقعی است و تقویت نقش نمایندگی خود از جامعه و افکار عمومی با درک درست مطالبات آن و البته همسو کردن آن با واقعیت ‌ها و امکانات کشور و دفاع از مطالبه‌ گری جامعه

۴- حرکت به سوی ایجاد یک تفاهم ملی بر مبنای مصالح عمومی و امنیت جامعه از همه جهات

۵- شناخت دقیق آسیب ‌ها فارغ از دید جناحی و تلاش برای دستیابی به راهکارهایی برای دفع و درمان آنها و تنظیم برنامه‌ هایی که تأمین کننده مصالح ملی است و آسانتر و ارزانتر به نتیجه می ‌رسد و عرضه آن به دست ‌اندرکاران اداره امور و کمک به اجرای درست آنها و نیز قرار دادن آن در اختیار افکار عمومی

۶-در وضعیت و موقعیت کنونی دلبستگان به اصل نظام و خواستاران عزت ملت و سربلندی کشور که داعیه اصلاح‌ طلبی دارند با توجه به تنگناها و مشکلات و موانع راهی جز حرکت متحدِ جبهه‌ ای در عین تقویت فعالیت‌ های حزبی و اصلاحات تشکیلاتی ندارند.

محسن رنانی: در شرایط کنونی اعتماد پایه از بین رفته است

محسن رنانی نیز در بیستمین کنگره حزب مردم سالاری گفت: کارآفرین سیاسی باید ریسک پذیر باشد. کارآفرین کسی است که خلاقیت و ریسک پذیری او خیلی بیشتر است و باید ایده ها را از جامعه بگیرد و در نظام سیاسی پیاده کند. آقای هاشمی رفسنجانی یک نمونه کارآفرین سیاسی بود. آقای موسوی واقعا این توانایی را داشت اما نظام سیاسی آقای احمدی نژاد را به عنوان نسخه بدل کارآفرین سیاسی روی کار آورد که خلاقیت های مخرب انجام داد.

به گمان من سردار سلیمانی می توانست تبدیل به یک کارآفرین سیاسی شود که متأسفانه این فرصت از کشور ما گرفته شد و الآن تنها کسی که می تواند نقش کارآفرین سیاسی را بازی کند، شخص مقام معظم رهبری است که می تواند یک گفت و گوی جدی را با ذی نفعان و جامعه مدنی باز کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان افزود: در شرایط کنونی اعتماد پایه از بین رفته و تنها کسی که قدرت احیای آن را دارد یک کارآفرین سیاسی است که بتواند دست به افق گشایی بزند. اما کارآفرینی سیاسی و افق گشایی نیازمند زمان است. شاه از یک جایی تلاش کرد کارآفرینان سیاسی وارد کند ولی وقتی شروع کرد که فرصت افق گشایی از بین رفته بود و دیگر جامعه صدای شاه را نمی شنید. ما نباید اجازه بدهیم این تاریخ تکرار شود چون تکرار آن برای جامعه ما زیان دارد.

وی اظهار داشت: احزاب اصلاح طلب اول باید با خودشان گفت و گو و آسیب شناسی کنند. شرایط الآن مناسب نیست و به نظرم احزاب باید تصمیم بگیرند که کنشگری اجتماعی و یا سیاسی کنند. هنوز ما احزاب توانمندی نیستیم و در مناسبات ساده و ابتدایی هم ساماندهی های ما ضعیف است. اگر می خواهند کنشگری سیاسی کنند باید از تشتت بیرون بیایند و چند حزب بزرگ با در انداختن گفت و گوهای افق گشایانه شکل بدهند و گفت و گویی با نظام سیاسی شکل بدهند که اگر دست به افق گشایی زد ما تخریب نمی کنیم.

فرشاد مؤمنی: گرفتاری جامعه ما این است که زور فساد و رانت از زور علم بیشتر است

فرشاد مؤمنی نیز در بیستمین کنگره حزب مردمسالاری گفت: در انقلاب مشروطیت ارزیابی کنندگان منصف مهمترین مسأله را «حس ملی» می دانند. دلیل اینکه انگیزه داریم و در مورد این مسائل صحبت می کنیم هم این است که گرفتاری جامعه ما این است که زور فساد و رانت از زور علم بیشتر است و اگر می بینید که آشفتگی و سرگردانی بیداد می کند، کاری که ما می توانیم بکنیم این است که اگر حس ملی را تقویت کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: به واسطه سلطه مناسبات رانتی، اساس و آرایش قوا، چه در ساحت سیاست و چه در ساحت اقتصاد، ستیز و حذف است. برای اینکه حکومتگران گرامی بفهمند که از لحاظ حس ملی چه جایگاهی داریم کافی است کارنامه نظام را در دهه ۹۰ بررسی کنیم که درآمد نفتی ما کمتر از دهه قبل آن نبود. بنابر این باید این پرسش شود که چرا برآیند آن رشد اقتصادی نزدیک به صفر و توزیع همین رشد نزدیک به صفر به نازلترین سطح ناعادلانه بودن رسیده است.

وی تأکید کرد: اساس این مناسبات رانتی بر پنهان کاری است. بنابر این وقتی ما به شواهد اقتصادی استناد می کنیم، منظور نادیده گرفتن حیطه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیست. شما می خواهید ببینید که حس ملی از جنبه اجتماعی چه وضعیتی دارد، لازم نیست وضعیت احزاب رادیکال را مطالعه کنید. گزارش وزارت کشور می گوید که سقوط اعتماد اجتماعی به بی سابقه ترین حد خود در ۵۰ سال گذشته رسیده است. اهمیت این مسأله در این است که منطقه ما همچنان یکی از ناامن ترین مناطق دنیا تا ۱۰ سال آینده باقی خواهند ماند و بنابر این بقای ما به حس ملی گره خورده است.

مؤمنی ادامه داد: بنابر این کسانی که قصد قربت می کنند و دروغ می کنند و دزدی می کنند باید بدانند، وقتی فقط آدم های بی کیفیت را می توانید نصب کنید در بزنگاه های تاریخ دست ما خالی است. بسیار تأسف برانگیز است که نهادهای نظارتی ما حتی قائل نیستند مسائل مدیریتی و فساد را ببینند. در دهه ۹۰ نسبت ۱۵ درصدی بودجه عمومی نسبت به تولید ناخالص داخلی یعنی دیگر حکومت آرام آرام مسأله امنیت را هم به نحو بایسته در حیطه مسئولیت خودش نمی بیند مگر اینکه منافع ذی نفعان رانتی را تأمین کند.

وی اظهار داشت: الآن در بسیاری از عرصه های حیاتی حکومت قادر به اعمال حاکمیت نیست و اگر گوش هایی برای شنیدن و چشم هایی برای دیدن وجود داشت کافی بود به اتفاقاتی که در دهه ۹۰ نگاه کنند. الآن حکومت تمایلاتی اعلام می کند که قادر به اعمال آنها نیست. شما از منظر سیاسی می بینید که در چهارچوب چنین مناسباتی که حکومت به مسأله حس ملی اهمیت نمی دهد و حس بی اعتباری رأی مردم را شکل می دهد. آیا حکومت گران گرامی ما می دانند که طی سه دهه نزدیک به دو سوم جمعیت فعال هیچ نقشی در تولید ملی ندارند؟! یعنی مشارکت زدایی از مردم چه در بازار سیاست و چه در بازار اقتصاد به فاجعه بارترین سطح تاریخ رسیده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با تأکید بر اینکه وقتی حس ملی تضعیف شود امنیت ملی و تمامیت ارضی به خطر می افتد، گفت: همه افراد و گروه هایی که دل در گرو تمامیت ارضی و آینده کشور دارند باید از دریچه حس ملی به مناسبات نگاه کنند. من با اطمینان عرض می کنم که در همه جای دنیا وقتی حس ملی تضعیف می شود، نابرابری های ناموجه و فساد از حدود متعارف بیشتر می شود و تقویت تولید جای خودش را به تقویت مافیا می دهد. اگر واقعا به گفت و گوهای ملی درباره مسائل حیاتی کشور دامن زده شود راه نجات کشور است؛ زور علم را باید بیشتر کنیم و این یک مسئولیت خطیر ملی است.

وی تأکید کرد: وقتی اختلال های معنی دار در فرآیندهای آگاهی بخش مردم را تحت عنوان صیانت دنبال می کنید یعنی دنبال این هستید که مناسبات غیر شفاف ادامه داشته باشد. شهید مطهری در گفتاری درباره جمهوری اسلامی می گوید مطالعات من حکایت از این دارد که در طول تاریخ اسلام هرگاه به اسم صیانت از مشروعیت دینی آزادی های مردم صلب شد، بزرگترین بازنده دین است. اختلال در دسترسی مردم به آگاهی، یعنی دامن زدن به مناسبات فاسد رانتی و ضد توسعه ای که تمامیت ارضی کشور را تهدید می کند. بنابر این باید آگاهی را بسط بدهیم.

مؤمنی با اشاره به گزارش مهر ۹۲ مرکز پژوهش های مجلس، گفت: اگر به دامان علم برگردیم راه نجات وجود دارد. سیاست های تورم زا اسم رمز غارت مردم و متزلزل کردن ارکان نظام ملی است. حکومتگران گرامی و به ویژه نمایندگان مجلس باید هوشیار باشند که مهمترین مشخصه لایحه بودجه ۱۴۰۱ این است که این سند نابرابری های اجتماعی را دامن می زند. کافی است به اصابت های مالیات ستانی در این سند نگاه کنید. گام نخست طراحی برنامه پیشگیری از فساد است. در چهارچوب این مناسبات تخصیص ها زمانی به هدف اصابت می کند که فساد در کمترین سطح باشد.

وی افزود: دولت حسن روحانی تن به برنامه نداد و شما دیدید که چه بر سر کشور آورد. به ویژه چیزی که ما خیلی مطالبه کنیم و با بی اعتنایی مواجه شد اینکه گفتیم بعد از برجام باید ذخایر ارزی کشور را به عنوان ذخایر استراتژیک اعلام کنید. ولی در طی سال های ۹۶ تا امروز شخصا از سه رئیس بانک مرکزی دعوت به مناظره کرده ام راجع به اینکه چرا داده های تخصیص ارز از سال ۹۶ را از سایت بانک مرکزی برداشته اند. آیا دوباره قرار است پول های آزاد شده صرف خاصه خرجی های فاسد شود یا عزیزان شرایط کشور را درک می کنند و تن به یک برنامه شفاف با مشارکت اهل نظر می دهند؟ اگر چنین شد اعتماد هم بازسازی خواهد شد.

کواکبیان: اینکه امام می گفت میزان رأی ملت است یک فتوای فقهی بود

مصطفی کواکبیان نیز در بیستمین کنگره حزب مردم سالاری گفت: اعتماد عمومی در قرآن کریم هم اشاره شده و آیه ۳۰ سوره بقره خداوند عنوان خلیفه الهی به انسان می دهد. اینکه خدا انسان را در مقام خلافت خودش مطرح می کند، بشری که حکومت دستش هست نمی تواند به اکثریت مردم بی اعتنایی داشته باشد. امیرالمؤمنین(ع) مخاطب پیامبر(ص) قرار می گیرد که تو ولایت بر مردم داری به شرط اینکه با رضایت تو را بر ولایت بپذیرند.

دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: بحث اعتماد عمومی در مسأله مشروعیت نظام بسیار مهم است. من واقعا معتقدم اینکه امام می گفت میزان رأی ملت است یک سخن سیاسی نبود و یک فتوای فقهی بود. حتی در فرمایشات مقام رهبری هم بارها این آمده و اول فروردین ۸۹ ایشان در آستان قدس این تعبیر را دارد که در جمهوری اسلامی علاوه بر مشروعیت الهی، مشروعیت مردمی هم داریم. یعنی از لحاظ شرعی حکومت اقلیت صحیح نیست و باید اکثریت مردم حکومت داشته باشند.

وی تأکید کرد: ما هرچه بخواهیم پیشرفت و توسعه داشته باشیم، بدون مردم پیشرفت معنا ندارد. لذا من معتقدم از لحاظ مبانی علمی هیچ بحثی در این نیست. اولین شاخص کسب اعتماد عمومی، پاسخگویی است. این پاسخگویی به همه جا از جمله شورای نگهبان بر می گردد. بالأخره من نفهمیدم که چرا رد صلاحیت یا عدم احراز صلاحیت شدم. جالب است که شامل ابلاغیه شورای نگهبان هم می شدم. سوابق اجرایی، تقنینی، حوزوی و هیأت علمی من هم پنج درجه بالاتر از کسانی است که تأیید شدند.

کواکبیان ادامه داد: بهمن بود که چهار هزار روز از حصر گذشت و ما در روزنامه هم نوشتیم که دستگاه قضایی آنها را محکوم نکرده است. آن موقع شورای عالی امنیت ملی تصویب کرده و الآن می تواند تجدید نظر کند. هنوز که هنوز است معلوم نشد هواپیمای اوکراینی چرا سقوط کرد و آبان ۹۸ و دی ماه ۹۶ را کسی پاسخگو نیست. قطعا با طرح صیانت همین اندک پاسخگویی هم نخواهد بود. آقای رئیسی می گوید باید سرعت اینترنت زیاد شود، دستور بنویسید تا اجرا شود. من از آقای محسنی اژه ای درخواست کردم در مجلس نتوانستیم املاک نجومی را به نتیجه برسانیم و لااقل شما آن را بررسی کنید.

وی اظهار داشت: بنده معتقدم شاخص بعدی این است که ما مردم سالاری را جدی نمی گیریم. چرا انتخاباتی که داشتیم با ۶۰ درصد غیبت مردم انجام شد؟ یعنی کسانی که به مجلس آمده اند نماینده ۱۵ درصد مردم هستند. نباید آسیب شناسی کنیم؟! اگر اراده اکثریت باشد باید فکر دیگری کنیم. آقای مجلس بیش از ۲۰ ماه از عمرتان گذشت؛ طرح شفافیتتان کجا تصویب شده است؟! شورای نگهبان، مجمع تشخیص، دولت، مجلس خبرگان و شوراهایی که هستند هم باید شفاف باشند.

نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نکته بعدی افزایش اعتماد عمومی بحث فساد ستیزی است که این را هم ما نمی بینیم. درون این سیستم اداری اگر رشوه، رانت و پارتی نداشته باشید، کارتان درست انجام می شود؟! وضعیت شرکت های دولتی، رانت های اطلاعاتی، فرارهای مالیاتی و تعارض منافع در بحث فساد ستیزی مهم است که متأسفانه کمیت ما در این زمینه هم می لنگد. نکته بعدی بحث عدالت محوری است. روز به روز شکاف طبقاتی بیشتر می شود؛ عدالت اقتصادی ما چه طور معنی پیدا می کند؟! اخیرا می گویند شروع به آزادسازی سواحل کرده ایم؛ آقای رئیسی شما که یک عمر در دستگاه قضایی بوده اید چرا قبلا این کار را نکرده اید؟

وی تأکید کرد: می گویند ما در این دولت انتساب فامیلی نداریم؛ خجالت هم نمی کشند. ۲۰۰ نفر به خاطر انتسابات فامیلی در این دولت هستند و بحث آقازاده ها و دامادها نیست و اخیرا به باجناق ها هم رسیده است. اخیرا دیوان عدالت اداری می گوید رأی به موافقت با شهردار تهران اشتباه بوده است. واقعا شهردار استعفا می دهد؟! در مورد معیشیت مردم هرچه بگویم کم گفته ام. هشت ماه گذشت و روز به روز مردمی که در بورس سرمایه گذاری کرده اند بدبخت تر می شوند و هیچ کسی جواب نمی دهد.

کواکبیان گفت: بحث شیرین تعامل با جهان یکی دیگر از شاخص های اعتماد عمومی است. به خدا اگر بگویند تیم جدید موفق شده اند من خوشحال خواهم شد. چون منافع ملی برای ما مهم است و به خاطر یک دستمال که نباید قیصریه را به آتش کشید. ولی ما باید راستی آزمایی و توافق پایدار را تضمین داشته باشیم. من معتقدم آقای دکتر ظریف جز نظر رهبری چیزی را عمل نکرده است. رهبری معزز اجازه هم دادند که حتی مذاکره مستقیم داشته باشیم. نمی شود که چینی ها و روس ها بگویند ما این حرف ها را می زنیم؛ مستقیم مذاکره کنید و تمام شود.

وی تأکید کرد: این بحث ها به منافع ملی ضربه می زند. رابطه سیاسی ما با آمریکا باید به شکلی حل شود و آن رابطه زمانی حل می شود که برنامه ریزی کنیم. الآن چین با آمریکا جنگ دارند ولی رابطه آنها قطع نمی شود و روسیه هم با آمریکا اختلاف دارد اما رابطه آنها قطع نمی شود. ما می توانیم رابطه داشته باشیم اما بحث ها را هم پیش ببریم. حتی ترامپ بعد از اشغال سفارت عربستان از برجام خارج شد و گرایی بود که سعودی ها به آنها دادند. ما باید آخرین کشوری باشیم که طالبان را به رسمیت بشناسیم. در بحث های سیاست خارجی منافع ملی ما مهم است.

دبیرکل حزب مردم سالاری در پایان گفت: ما به عنوان حزب مردم سالاری آماده هستیم که جبهه اصلاحات چهار حزب شود و بالأخره این بحث باید به جایی برسد. اگر واقعا نظام حزبی بخواهد حاکم شود قطعا می تواند راهکار خوبی باشد که حداقل ۳۱ حزب اصلاحات با هم عمل کنند. به نظر من راهکار بازنگری در قانون اساسی است و برای بحث تحول خواهی اصلا تردید نکنیم و باید دنبال تغییر و تحول باشیم.

در پایان بیستمین کنگره حزب مردم سالاری از کتاب «عیار اصلاح طلبی در خانه ملت» رونمایی شد.

۲۱۲۱۹

پست بعدی

سقوط یک کوهنورد در ارتفاعات شیرپلا

ج فوریه 25 , 2022
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران گفت: عوامل عملیاتی جمعیت هلال احمر استان تهران با همکاری امداد هوایی سازمان امداد و نجات، کوهنورد سقوط کرده در ارتفاعات شیرپلای شمال تهران را نجات دادند.

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000