آیت‌الله سیدمحمدتقی حکیم درگذشت

آیت‌الله سیدمحمدتقی حکیم درگذشت

آیت‌الله سید محمدتقی حکیم استادحوزه و دانشگاه و امام جماعت مسجد حصار بوعلی شمیران براثر کهولت سن در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت.

فارس نوشت: آیت‌الله سید محمدتقی حکیم استاد حوزه و دانشگاه و امام جماعت مسجد حصار بوعلی شمیران ساعاتی پیش براثر کهولت سن در بیمارستان مسیح دانشوری درگذشت.

آیت‌الله سید محمدتقی حکیم، در نهم آبان ۱۳۰۵ هجری شمسی در شوشتر به دنیا آمد. تحصیلات علوم شرعی را در اهواز از محضر شیخ میرزا محمدجعفر انصاری و آقا سید محمدتقی آل‌طیب، در نجف اشرف از محضر استادانی چون حاج میرزا حسن یزدی، آقا شیخ محمدتقی ایروانی، آقا شیخ مجتبی لنکرانی و آقا سید عبدالعلی سبزواری و همچنین در قم در محضر حجت‌الاسلام سید محمدکاظم آل‌طیب، شیخ مصطفی عاملی، شیخ ابوالقاسم نحوی، شیخ ابوالفضل قمی حمدیه، شیخ ابوالقاسم آشتیانی و آیت‌الله مرتضی مطهری پیگیری کرد.
محمدتقی حکیم همچنین در نجف اشرف از دروس خارج فقه آیات عظام سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خوئی بهره برد. او در سال ۱۳۳۲ نخستین اثر خود را که ترجمه کتاب «حقوق و حدود آزادی زن در دین اسلام» نوشته محمدعلی زهیری نجفی بود، به انجام رساند.

آیت‌الله محمدتقی حکیم در تابستان ۱۳۴۰ به دعوت اهالی محله حصار بوعلی شمیران در منطقه نیاوران به تهران مهاجرت کرد و امامت جماعت مسجد این محل را پذیرفت و ۶۰ سال امام جماعت این مسجد بود. در سال ۱۳۷۵، این چهره فرهنگی با اهدای ۱۵ هزار جلد از کتاب‌های چاپی، ۱۲۰ جلد از کتاب‌های چاپ سنگی و ۱۵۰ جلد از کتاب‌های خطی، تماما متعلق به کتابخانه شخصی خود، کتابخانه عمومی این محل را زیر نظر آستان قدس رضوی افتتاح کرد.

آیت‌الله سیدمحمدتقی حکیم درگذشت

آیت‌الله حکیم در تالیف و پژوهش نیز پرکار بوده است. با تالیف و ترجمه او بیش از ۲۰ عنوان کتاب منتشر شده است. این عالم ربانی صبح امروز پنجشنبه چهارم اسفندماه به دلیل کهولت سن درگذشت. مراسم تشییع پیکر او روز شنبه ۷ اسفندماه برگزار و بناست در آستان مقدس امامزاده صالح تجریش به خاک سپرده شود. جزییات این مراسم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

/6262

پست بعدی

۵ سوال کلیدی برای اینکه بفهمید فرزندتان آسم دارد یا نه

پ فوریه 24 , 2022
باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: یک متخصص بیماری‌های اطفال گفت: اگر مطمئن نیستید که فرزندتان به بیماری آسم مبتلاست یا خیر، باید به دنبال نشانه‌های مشخصی باشید. به گفته دکتر هاروی لئو متخصص اطفال در ایالت میشیگان، به رغم شایع بودن این بیماری، تشخیص آن در کودکان می‌تواند دشوار باشد، زیرا هیچ مجموعه‌ای از علائم یکسان در همه مبتلایان خردسال وجود ندارد. سوالات کلیدی که پزشک اطفال باید در مورد نشانه‌های بیماری بداند و والدین موظف هستند اطلاعات دقیق در این باره به پزشک بدهند، عبارتند از: - آیا سرفه یا خس خس سینه کودک، او را از خواب بیدار می‌کند؟ - فرزند شما چند بار در طول هفته سرفه یا خس خس سینه دارد؟ - آیا این علائم بر فعالیت روزانه کودک تاثیر می‌گذارد؟ - از چه داروهایی از جمله مکمل‌های غذایی یا درمان‌های هومیوپاتی مصرف کرده اید و آیا آن‌ها موثر بوده اند؟ - آیا هیچ یک از اعضای خانواده سابقه آسم، آلرژی‌های محیطی یا سایر بیماری‌های تنفسی را دارد؟ روش‌های مرسوم برای تست آسم در کودکان برای برخی کودکان از جمله کودکان بالای هفت سال، پزشک ممکن است آزمایش آسم را تجویز کند. یکی از رایج‌ترین آن‌ها تست عملکرد ریه (اسپیرومتری) است. در این نوع آزمایش، کودک در دستگاهی تنفس می‌کند که نشان می‌دهد آیا کودک به انسداد مجرای تنفسی مبتلاست یا خیر. در آزمایش دیگر میزان اکسید نیتریکی که کودک بازدم می‌کند، بررسی می‌شود تا سطح التهاب راه هوایی ارزیابی شود. همچنین تست‌های پیچیده‌تر عملکرد ریه در دسترس هستند و برای تشخیص و پیگیری مدیریت آسم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این متخصص اطفال گفت: والدین باید بدانند که بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز وجود دارند که علائم آن‌ها می‌تواند شبیه آسم در کودکان باشد یا آن را تشدید کند که شامل آلرژی‌های فصلی، ریفلاکس اسید، عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی، وضعیت آناتومی کودک و مشکلات قلبی است. این پزشک تاکید کرد: ابزارهای زیادی وجود دارد که می‌تواند به تشخیص آسم کمک کند و روش‌های درمانی و دارویی وجود دارد که می‌تواند به بهبود کودک مبتلا به آسم کمک کند. با کمک پرسش‌هایی که در این مقاله عنوان شد و با توجه به پاسخ‌های شما والدین، اگر احتمال می‌دهید کودک‌تان به بیماری آسم مبتلاست حتما با پزشک اطفال مشورت کنید. ۴۷۴۷

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000