داغ شدن بازار خبرسازی در وین/ آمریکایی ها می گویند در مراحل نهایی مذاکرات وین هستیم اما…

داغ شدن بازار خبرسازی در وین/ آمریکایی ها می گویند در مراحل نهایی مذاکرات وین هستیم اما...

خراسان نوشت: هر چه روند مذاکرات هسته ای در وین حساس تر و پیچیده تر می شود خبرسازی ها نیز بیشتر می شود، همین دو سه روز قبل بود که برخی در داخل و با عناوین غیر صحیح ادعای بن بست در مذاکرات کردند که سخنگوی وزارت خارجه آن را رد کرد.

برخی رسانه های خارجی مدعی شدند ایران دنبال وقت کشی است اما وزیر خارجه کشورمان نیز تاکید کرد ایران برای رسیدن به توافق خوب عجله هم دارد از سوی دیگر بازار درصد سازی از آن چه که از مذاکرات مانده نیز داغ است . ابتدا رویترز به نقل از یک مقام ایرانی مدعی می شود30 درصد کار باقی مانده و سپس المیادین می گوید 98 درصد توافق انجام شده و تنها 2 درصد باقی مانده است اما به نظر می رسد این ها هم خبرسازی باشد چرا که یک منبع نزدیک به مذاکرات هسته ای به خراسان گفته نه تنها مقامی از ایران با رویترز مصاحبه نداشته بلکه بیشتر اطلاعات این گزارش نیز غیر صحیح بوده و به صورتی هدفمند منتشر شده است .به نظر می رسد در میان این حرف ها ضرب المثل چینی که سخنگوی وزارت خارجه این کشور بیان کرد بهتر از همه وضعیت را نشان دهد .این ضرب المثل چینی می گوید : « 90 مایل تنها نیمی از راه یک مسیر ۱۰۰ مایلی محسوب می‌شود؛ چرا که مسیر در انتها سخت می‌شود». با این حال و در کنار همه این حواشی ملاقات های متعدد میان هیئت مذاکراتی ایرانی و کارشناسان ایرانی با طرف های مقابل ادامه دارد و همه در تلاش هستند تا هر چه زودتر توافقی که مطلوب و مرضی الطرفین باشد به دست آید .اما روز دوشنبه و سه شنبه بیشتر از طرف های مقابل این مقامات ایران بودند که منبع خبرهای هسته ای شدند .

وزیر خارجه، سخنگوی این وزارتخانه و دبیر شورای عالی امنیت ملی، هرکدام در نشست های خبری ، تماس های تلفنی و توئیت های خود بخشی از نقشه مذاکراتی اعلامی ایران را منتشر کردند .حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی مشترک با سایمون کاوونی وزیر خارجه ایرلند که کشورش علاوه بر عضویت در اتحادیه اروپا ، در شورای امنیت سازمان ملل نیز عضویت دارد و همزمان به عنوان کشور تسهیل گر قطعنامه 2231 که قطعنامه موید برجام است تعیین شده ، در محل وزارت خارجه کشورمان با اشاره به رایزنی‌ها با این دیپلمات عالی رتبه ایرلندی گفت: برای رسیدن به یک توافق خوب عجله داریم؛ توافقی در چارچوب مذاکراتی منطقی و تاکید بر دستیابی به حقوق ملت ایران. غیر از این نشست خبری ، امیرعبداللهیان دوشنبه شب سه تماس با مسکو، بروکسل و لندن داشت تا بتواند از طریق گفت وگو با وزرای خارجه روسیه و انگلیس و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بخشی از چالش های مذاکراتی در وین را تسهیل کند .

خطیب‌ زاده: بن بستی در وین نیست
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه نیز که مثل هر دوشنبه در جمع خبرنگاران حوزه سیاست خارجی حاضر شده بود، تصریح کرد که بن بستی در وین نیست. خطیب ‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا تا قبل از سال نوی شمسی و پایان فوریه شاهد توافق در وین خواهیم بود؟ گفت:‌ اگر طرف اروپایی و آمریکا امروز به ابتکارات ایران پاسخی در چارچوب برجام بدهند و حقوق ملت ایران و منطقی که ایران روی میز گذاشته رعایت شود، احتیاج به پایان فوریه ندارد و همین فردا می‌توانیم در وین توافق را اعلام کنیم.اما این فقط وزیر و سخنگوی وزارت خارجه نبودند که از ایران اعلام مواضع کردند . علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در توئیت هایی بخشی از این مواضع را تشریح کرد . وی روز گذشته در توئیتی راستی‌آزمایی و ارائه تضمین را بخش لاینفک توافق خوب خواند و افزود: بدعهدی اثبات شده آمریکا مهم‌ترین عامل تهدید کننده هرگونه توافق است. راستی آزمایی و ارائه تضمین بخش لاینفک توافق خوب است.

2323

پست بعدی

دختر گلاب آدینه و مهدی هاشمی، در حال دریافت جایزه از داریوش ارجمند/ عکس

چ فوریه 16 , 2022
نورا هاشمی، دختر گلاب آدینه و مهدی هاشمی، موفق به کسب جایزه بهترین بازیگر زن چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چهلمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی شامگاه سه‌شنبه، ۲۶ بهمن‌ به پایان رسید که لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر «بازیگری زن» به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000