خالق «نوحه‌خوان» چوب رهبری فیلارمونیک زاگرب را به دست می‌گیرد!

خالق «نوحه‌خوان» چوب رهبری فیلارمونیک زاگرب را به دست می‌گیرد!

فارس نوشت: «چنین گفت زرتشت» به آهنگسازی و رهبری علی رهبری و خوانندگی رضا فکری در زاگرب به روی صحنه خواهد رفت.

روز جمعه ۱۳ اسفند ماه چنین گفت زرتشت اثر علی رهبری آهنگساز و رهبر ارکستر بین‌المللی ایرانی در شهر زاگرب همراه با ارکستر و گروه کر فیلارمونیک زاگرب به خوانندگی رضا فکری روی صحنه می‌رود. این کنسرت که ۲ مرتبه در سال گذشته به دلیل بیماری کرونا لغو شده بود در مراسمی ویژه در حضور مسولین فرهنگی هنری و دولتی کشور کرواسی به مناسبت جشن ۱۵۰ سالگی ارکستر فیلارمونیک زاگرب اجرا خواهد شد.

علی رهبری خالق «نوحه خوان»، که علاوه بر شهرهای بروکسل، پراگ و مالاگا مدیریت هنری ارکستر فیلهارمونیک زاگرب را نیز عهده‌دار بوده است بعنوان رهبر ویژه به این مراسم دعوت شده است.

پوئم سمفونی چنین گفت زرتشت در ۶ قسمت، اولین پوئم سمفونی در جهان روی گفتار واقعی زرتشت است که برای خواننده تِنور گروه کر و ارکستر بزرگ سمفونیک ساخته شده است. فقط در قسمت سوم که جشن نوروز باستانی نام دارد از شعری از محمدفرید ناصری استفاده شده است. علی رهبری این اثر ۶۵ دقیقه‌ای را به مردم کرواسی تقدیم کرده است که اعتقاد دارند اصلشان از ایران باستان آمده است.

لازم به یادآوری است که چنین گفت زرتشت ساخته ریشارد اشتراوس آهنگساز مشهور آلمانی که روی نوشته‌های نیچه فیلسوف و نویسنده مشهور آلمانی نوشته شده، شهرت جهانی دارد ولی به هیچ وجه ارتباطی با زرتشت ایران زمین ندارد. خواننده این اثر رضا فکری است که در ۷ سال گذشته مورد توجه، حمایت و همکاری علی رهبری بوده و تاکنون در اجرای آثاری چون «مرشد»، «اپرای غمنامه پارسی»، «اپرای حضرت ابراهیم» و «دیوان گوته» نیز سهم مهمی داشته است.

ارکستر فیلهارمونیک زاگرب یکی از ارکسترهای مشهور اروپا به شمار می‌آید و اکثر رهبران و سولیست‌های مشهور جهان با این ارکستر همکاری داشته‌اند. اپرای «روزالکا» اثر «آنتونین دورژاک» نیز با این ارکستر به رهبری علی رهبری توسط شرکت انتشارات آمریکایی «ریدرز دایجست» به بازار جهانی عرضه شده است.

پست بعدی

انتصاب همسر یک نماینده مجلس در وزارت جهادکشاورزی؟

ش فوریه 12 , 2022
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال نوشت: سعید پیرزاده با انتشار یک توئیت مدعی انتصاب دختر حاج آقا بور بور (همسر مجتبی رضاخواه نماینده مجلس) بعنوان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت جهادکشاورزی شده است. شایسته خواهد بود، روابط عمومی وزارتخانه، بدون موضع گیری سلبی، در این خصوص شفاف سازی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000