هادی حجازی‌فر: «موقعیت مهدی» را به‌خاطر قولی که به پدرم دادم، ساختم

هادی حجازی‌فر: «موقعیت مهدی» را به‌خاطر قولی که به پدرم دادم، ساختم

هادی حجازی‌فر، کارگردان فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» از دلیل پرداختن به قصه زندگی شهید مهدی باکری گفت و توضیح داد که این فیلم را بابت قولی که به پدرش داده، ساخته است.

مهسا بهادری: «موقعیت مهدی(باکری)» یکی از فیلم‌هایی است که در چهلمین جشنواره فیلم فجر اکران شد، فیلمی که نظر بسیاری چهره‌ها از جمله مسعود فراستی، ابراهیم داروغه‌زاده، محمد مهدی همت، محمدرضا مقدسیان و محمدتقی فهیم را به خود جلب کرده است. فیلمی که هیجان، قهرمان و عاشق دارد، از مخاطب خنده و گریه می‌گیرد و یک سبک روایت تازه و نو در سینمای ایران را به تصویر می‌کشد.

فیلم سینمایی«موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر تصویری از زندگی شهید مهدی باکری را به تصویر می‌کشد، اثری که در کنار فیلم سینمایی، سریال تلویزیونی آن هم ساخته شده است.

هادی حجازی‌فر در نشست خبری به این موضوع اشاره کرد که این فیلم در پروسه ساخت حدود ۱۲بار به دلایل متعدد متوقف شده است و بسیار اذیت شده به همین دلیل دیگر حاضر نیست که فیلمی درباره دفاع مقدس بسازد به همین دلیل به گفت‌وگو با این کارگردان که خودش نقش شهید مهدی باکری را ایفا کرده بود پرداختیم، که در ادامه می‌خوانید.

شما گفتید که پروژه «موقعیت مهدی» تا الان ۱۲ بار خوابیده است، مسئولین چه کاری انجام دهند تا فیلمسازان با مشکل کم‌تری روبه رو شوند؟

اگر مسئولین دو کار انجام دهند، من فکر می‌کنم خیلی از مشکلات حل خواهد شد. اولی اینکه اعتماد کنند، دوم اینکه کارشکنی نکنند. همین دو کار را انجام دهند، اثر تولید می‌شود و هیچ نیازی هم به کمک مالی نیست.

شما در نشست خبری به این نکته اشاره کردید که دیگر سراغ ساخت چنین آثاری نخواهید رفت، این نکته واقعیت دارد؟

بله، دیگر سراغ ساخت چنین آثاری نخواهم رفت، مگر اینکه یک کاری درباره دفاع مقدس بسازم که در آن اسلحه و انفجار وجود نداشته باشد.

چرا مسئولین برای ساخت چنین کاری سنگ اندازی کردند؟

حالا اینگونه هم نیست، اما همه در این مملکت دوست دارند کارِ ساده انجام شود، زمانی که شما سراغ انجام یک کار سخت می‌روید، آن‌ها را هم به دردسر می‌اندازید.

چرا سراغ ساخت زندگی شهید باکری رفتید؟

این موضوع یک علاقه شخصی بود، من زمانی به پدر خدابیامرزم قول داده بودم، که درباره این آدم‌ها حتما یک کار می‌سازم، این افراد را دوست دارم و اعضای لشکر را هم می‌شناسم، دوتا عمویم که شهید شدند عضو لشکر بودند و دیگر عموهایم هم در آن‌جا حضور داشتند. ما در آن سال‌ها در مقام یک خانواده، تمام آن استرس‌ها را تحمل کردیم و این موضوع را درک می‌کنم. نکته دیگر اینکه چون من این آدم‌ها را از نزدیک می‌شناسم، خیلی ناراحت می‌شوم که به شاعرانگیشان توجهی نمی‌شود، این‌ افراد نسب به زندگی عاشق‌ترین بودند.

هادی حجازی‌فر: «موقعیت مهدی» را بخاطر قولی که به پدرم دادم، ساختم

این فیلم سینمایی ادای دین به سینمای شهید مرتضی آوینی بود؟

واقعا موقع ساخت این فیلم، اصلا به این فکر نکردم که می‌خواهم برای چه کسی و چگونه بسازم. سعی کردم کاری که از دلم برمی‌آید را انجام دهم.

فیلم‌های مستندی از شهید باکری وجود دارد، چرا از مستندات استفاده نکردید؟

به این خاطر که این فیلم‌ها در ساختار من کاربردی نداشت.

در سریال هم از مستندات بهره نگرفتید؟

نه.

بیشتر بخوانید:

واکنش هادی حجازی‌فر به روح‌الله زمانی که سر صحنه «موقعیت مهدی»، او را تهدید کرده بود!

هادی حجازی‌فر: تولید «موقعیت مهدی»، ۱۲ بار متوقف شد

حجازی‌فر: گفتم نقش شهید باکری را برای کسی بازی نمی‌کنم

نکته‌ای که بیش از هرچیزی درباره فیلمنامه وجود دارد، این است که هم طنز دارد، هم تراژدی را به تصویر می‌کشد، هم درام را نمایش می‌دهد، این موقعیت‌های طنزی که در فیلم به تصویر کشیدید، چرا در این فیلم وجود دارد؟ درصورتی که رویکرد شما می‌توانست صرفا تراژدیک و دراماتیک باشد.

این موارد طنز بیش‌تر به ما کمک می‌کند که فضای تلخ فیلم را کم کنیم و زندگی واقعی را بیش‌تر به تصویر بکشیم. من تجربه شخصی از زندگی را در دل کار آوردم و این اتفاق خوشحال هستم.

ممکن است سریال «موقعیت مهدی» با ممیزی مواجه شود؟

نمی‌دانم، اما بگذارید یک چیزی بگویم، من آدمی نیستم که الکی از کسی تشکر کنم، حتی در تیتراژ می‌خواستم بنویسم با تشکر از تمام کسانی که ما را یاری نکردند، که تعدادشان خیلی بیش‌تر از آدم‌هایی بود که به ما کمک کردند. اما به نظر من چیز درست را باید گفت، اگر آقای پیمان جبلی پشت صحنه نیامده بود و یک جاهایی همراه ما نبود، شما الان این فیلم را نمی‌دیدید.

هادی حجازی‌فر: «موقعیت مهدی» را بخاطر قولی که به پدرم دادم، ساختم

از بین فیلم‌های حاضر در جشنواره کدام را دیده‌اید؟

من فیلم سینمایی «مرد بازنده» را فقط دیدم.

نظر شما درباره این فیلم چیست؟

من این فیلم را بسیار دوست داشتم و به نظرم یک اتفاق عجیب و غریبِ خیلی خوب برای کارگردانی حسین و بازی جواد است، فیلم را با اشتیاق دیدم و بسیار آن را دوست داشتم.

فیلم سینمایی «آتابای» در حال حاضر روی پرده سینما است، فکر می‌کنید اکران موفقی داشته؟

بله.

در اکران، «موقعیت مهدی» از «آتابای » موفق‌تر خواهد بود؟

امیدوارم که چنین اتفاقی رخ دهد.

«موقعیت مهدی» چه زمانی اکران می‌شود؟

زمان پخش سریال سال دیگر است و به امید خدا، اول فیلم سینمایی را اکران خواهیم کرد.

۵۸۲۴۵

پست بعدی

نرگس محمدی و علی اوجی در فوتوکال فیلم «۲۸۸۸» / عکس

س فوریه 8 , 2022
نرگس محمدی، بازیگر، که با سریال «ستایش» بیشتر شناخته می‌شود، به همراه همسرش، علی اوجی که بازیگر و تهیه‌کننده است، در فوتوکال فیلم «۲۸۸۸» حضور داشتند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بازیگران، هنرمندان و عوامل فیلم «۲۸۸۸»، پیش از نمایش در سالن اصلی برج میلاد، مقابل دوربین عکاسان حاضر شدند. نرگس […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000