پاسخ‌های رییس سازمان سینمایی به انتقادها درباره جشنواره فیلم فجر

پاسخ‌های رییس سازمان سینمایی به انتقادها درباره جشنواره فیلم فجر

ایسنا نوشت: رییس سازمان سینمایی با دفاع از عملکرد همکارانش در جشنواره فیلم فجر و رد سفارشی بودن پذیرش فیلم‌های انقلابی، احتمال داد که دبیر جشنواره پس از بهبودی از کرونا از شنبه هفته آینده به خانه جشنواره بیاید.

محمد خزاعی در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر به برج میلاد ، محل اصلی برگزاری این رویداد آمد و در حاشیه بازدید از جشنواره به بعضی انتقادها از وضعیت شلوغی محل جشنواره و انتخاب نشدن جانشین برای مسعود نقاش زاده (دبیر جشنواره ) پس از ابتلا به کرونا پاسخ داد.

او درباره اینکه چرا وقتی پیش از شروع جشنواره کرونای دبیر جشنواره، مثبت شد فکری برای جانشینی او نشد؟ گفت: دوران بیماری برای سویه امیکرون پنج روز است و پزشکان می‌گویند بعد از پنج روز چندان مشکلی وجود ندارد.‌ بر همین اساس روزی تست ایشان مثبت شد، از آقای حمیدی‌مقدم خواهش کردیم که کارهای اجرایی جشنواره را بر عهده بگیرند و ایشان علیرغم کار در مرکز گسترش در جشنواره حضور داشتند. پیش بینی ما این بود که بعد از این ۵ روز شرایط بهتر شود ولی جواب تست دوم آقای نقاش زاده باز هم مثبت بود اما فکر می‌کنم از شنبه دیگر حضور داشته باشند.

او افزود: مسئله بعدی این بود که قبل از شروع پیش فروش بلیت ها، هماهنگی‌هایی با وزارت بهداشت انجام داده بودیم و گفتند که پیک جدیدی نخواهد بود و بر همین اساس پیش فروش را شروع کردیم و حتی ظرفیت سینماهای مردمی را بیشتر از ۶۵ درصد در نظر نگرفتیم و شهرستان ها هم ۵۰ درصد بسته بودیم. برای برج میلاد هم با تغییر شرایط، سانس‌های تکرار در نظر گرفته شد. پیش از آن خیال مان جمع بود که حداقل در ایران شرایط خیلی حاد نمی‌شود، گرچه هنوز فکر می‌کنم دو سه هفته آینده شرایط در ایران شدیدتر می‌شود.‌ بنابراین تغییر شرایط در برنامه ریزی‌ها تاثیر گذاشت و روز اول دچار حاشیه هایی شدبم که در روزهای بعد بهتر شد.

وی در پاسخ به اینکه چه تعداد کارت برای جشنواره صادر شده و چرا پیش‌بینی شرایط کرونایی نشد تا کارت کمتری در برج میلاد صادر شود و سینمای مردمی ظرفیتش کمتر باشد؟ گفت: سینماهای مردمی الان ۵۰ درصد بیشتر ظرفیت ندارد و اگرچه گفته شده با۷۰ درصد بلیت فروخته شده، اما خود مردم استقبال نکردند چون ترس از کرونا باعث شده با وجود اینکه بلیت‌ها را خریداری کرده‌اند چندان حضور نداشته باشند، یعنی به غیر از چند فیلمی که استقبال بیشتری داشتند برای بقیه، خود مردم رعایت می کنند. البته قبل از آن ظرفیت ما صد در صد بود و دفتر جشنواره تمهیدی داشت که ظرفیت کمتر شود. در مورد خانه جشنواره هم درباره کارت‌ها خیلی اطلاعات دقیق ندارم اما تعداد کارت‌هایی که صادر شده شامل نیروهای سینما و عوامل آنها می‌شود که اصلاً در خانه جشنواره حضور ندارد. خانه جشنواره در برج میلاد ۱۷۰۰ نفر گنجایش دارد و در هر سانس پیش‌بینی بیشتر از ۷۰۰ و ۸۰۰ نفر نمی شود. گرچه براساس رصدی که کردم در هر سانس حدود ۵۰۰ نفر هستند و ازدحامی نداشتیم که بخواهیم نگران باشیم، به غیر از کنفرانس مطبوعاتی روز اول که مشکلاتی پیش آمد.

خزاعی‌ درباره اینکه به نظر می‌رسد جشنواره محمد خزاعی برگزار شده نه مسعود نقاش زاده، تاکید کرد: آقای نقاش‌زاده از روزی که دبیری جشنواره را پذیرفتند شبانه روزی تلاش کردند با وجود وقت کمی که در اختیار داشتند و تمام برنامه‌های فرهنگی اضافه شده حاصل تلاش تیم مدیریتی جشنواره بوده و من فقط می‌توانم کمک‌کننده باشم. اگر نظری بخواهند در خدمت آنها هستم و به نظرم اگر آقای نقاش زاده درگیر بیماری نمی شد، بهتر نتیجه کار و حضور ایشان را دنبال می‌کردید.

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به اینکه با وجود تجربه تهیه کنندگی خودش، چرا پای بعضی فیلم‌ها نایستاده تا حداقل در جشنواره فجر نمایش داده شوند و اینکه چقدر دستور وزیر ارشاد برای توجه به فیلم های انقلابی در انتخاب آثار جشنواره تاثیر داشته است؟ گفت: ما دو، سه فیلم انقلابی داشتیم که به جشنواره راه پیدا نکردند و واقعیت این است که چنین چیزی نبوده است. هیأت انتخاب داشتیم و آن‌ها آزادنه بحث کردند و به جمع‌بندی رسیدند و فقط یک فیلم بود که پروانه نمایش نگرفت و اسمش را هم اعلام کردند، اما چیز دیگری نبوده چرا که آنها بر اساس سیاست‌گذاری‌های جشنواره آثار را دیدند و انتخاب کردند. این طور نبوده که بخواهیم حتما فیلم‌های انقلابی باشند. همین بنیاد فارابی اثری انقلابی داشت که به جشنواره راه پیدا نکرد و دوستان خیلی تلاش کردند تا در جشنواره یا در بخش خارج از جشنواره باشد ولی حداقل برای امسال چنین طراحی صورت نگرفته بود.

او درباره لزوم برپایی بخش فرهنگی جشنواره در شرایط فعلی با سالن های نیمه خالی گفت: جنس گفتمانی نیاز سینمای ایران است.‌ من رصد کردم که این برنامه‌ها در فضای مجازی بیش از هزار نفر مخاطب دارند. با این حال در دوره ای که خودم دبیر جشنواره بود کنفرانس هایی مثل هالیوودیسم را برگزار کردیم و معتقدم در کنار جشنواره باید گفتمان فرهنگی شکل بگیرد چون در تمام دنیا همین شکل است.

۵۸۵۸

پست بعدی

اومیکرون در ساختمان بهشت؛ اعضای شورای شهر تهران از چه کسی مبتلا شدند؟

پ فوریه 3 , 2022
ایلنا نوشت: سخنگوی شورای شهر تهران توضیحاتی درباره ابتلای اعضای شورا به کرونا ارائه کرد. علیرضا نادعلی سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به ابتلای تعدادی از اعضای شورای شهر تهران به کرونا در پی حضور شهردار تهران با علائم سرماخوردگی در صحن گفت: گزارشی که از دوستان داخل شهرداری […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000