چه سربازانی! اسماعیل، اتلاف وقت کمیسیون تلفیق را می‌بینی؟

چه سربازانی! اسماعیل، اتلاف وقت کمیسیون تلفیق را می‌بینی؟

ایسنا نوشت: همه چیز در سه روز اتفاق افتاد. موافقت با خرید چندصد میلیونی خرید خدمت سربازی، بالا گرفتن مخالفت‌ها و انتقادات و در نهایت حذف مصوبه در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱.

شنبه نهم بهمن ماه سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس یازدهم از موافقت این کمیسیون با خرید خدمت سربازی خبر داد. مصوبه‌ای که البته در عرض تنها سه روز حذف شد.

وقتی سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس یازدهم از موافقت نمایندگان عضو این کمیسیون خبر داد، در عرض تنها چند دقیقه فضای مجازی آماج واکنش‌ها به این مصوبه شد. مصوبه‌ پرداخت چندصدمیلیونی مشمولان غایب بالای ۵ سال برای خرید خدمت سربازی که سیر صعودش با مدرک دانشگاهی بالاتر، بیشتر سربه‌فلک می‌کشید و به قول معروف به نفع طبقه خیلی مرفه جامعه بود.

دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی و کمتر از آن ۲۵۰ میلیون تومان، دارندگان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد با ۴۰۰ میلیون تومان، و دارندگان مدرک پزشکی عمومی و دکترای تخصصی و بالاتر از آن در تمامی رشته‌ها با پرداخت ۶۰۰ میلیون تومان معاف از خرید خدمت سربازی می‌شدند.

البته این مصوبه خوابی هم برای مشمولان غایب خارج از کشور دیده بود. خواب پرداخت ۱۵ هزار یورویی خرید خدمت سربازی که این روزها معادل حدودا ۴۷۰ میلیون تومان می‌شود.

چنین مصوبه‌ای باید با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تصویب می‌شد؛ یعنی ستاد کل باید موافق قانونگذاری مجلس در این زمینه می‌بود که به نظر می‌رسد اعضای کمیسیون تلفیق به نظر ستاد کل توجه کافی نداشتند و همین موضوع کار دستشان داد.

چه سربازانی! اسماعیل، اتلاف وقت کمیسیون تلفیق را می‌بینی؟

بیشتر بخوانید:

هرچند که خبر رسمی از مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح با مصوبه خرید سربازی منتشر نشد اما اخبار منتشر شده از سوی نمایندگان مجلس و البته پیگیری‌ها از منابع رسمی، درجه صحت مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح با این مصوبه را بالا می‌برد. تا اینکه روز دوشنبه (۱۱ بهمن) سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس از حذف این مصوبه خبر داد.

شاید ماجرا فقط به مخالفت ستاد کل مربوط نمی‌شد. حتی بسیاری از نمایندگان مجلس هم با این مصوبه مخالفت بودند و پیش‌بینی می‌کردند که این مصوبه در مجلس رأی نخواهد آورد. به هر حال، آنها در انتقاد از آن طوفان توییتری به‌پا کردند. روح الله ایزدخواه، نماینده مردم تهران از این مصوبه خجالت کشیده بود و احمد نادری آن را باعث سرخوردگی جوانان دانست.

سید محسن دهنوی این مصوبه را خلاف اصل ۱۱۰ قانون اساسی دانست و مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس این مصوبه را به نفع متمولین خواند. سید نظام‌الدین موسوی آن را تبعیض‌آمیز و مغایر عدالت توصیف کرد. علی حدادی نماینده مردم ساوج‌بلاغ در مجلس هم این مصوبه را یک بی‌عدالتی آشکار دانست و از ضرورت تخصصی شدن سربازی سخن به میان آورد.

انتقاد از مصوبه حذف شده خرید سربازی صدای علی‌اصغر عنابستانی را هم درآورد. کسی که سال گذشته در همین روزها با یک سرباز راهور درگیر شده بود و ترکش‌های پیش و پس آن ماجرا تا همین چند وقت پیش ادامه داشت. او در توییترش از غیبت سه میلیون سرباز خبر داده بود که به دلایل شرایط سخت اقتصادی ترجیح داده‌اند کار کنند و سربازی نروند.

حجم عظیم انتقادات و موافقت اندک موافقان این طرح ادامه پیدا کرد تا اینکه عصر روز دوشنبه (یازدهم بهمن ماه) سخنگوی کمیسیون تلفیق از حذف مصوبه خرید خدمت سربازی خبر داد. به‌گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق به جای مصوبه خرید خدمت، مشمولان ِمتاهل ِ۳۰ سال به بالای ِدارای دو فرزند به صورت رایگان کارت معافیت دریافت خواهند کرد. موردی که البته منوط به تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

هر چه بود، گذشت. پرسش اینجاست که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ چه می‌کند؟ در حساس‌ترین شرایط اقتصادی و اجتماعی، سه روز از وقت کمیسیون تلفیق مجلس صرف چکش‌کاری بر مصوبه‌ای شد که موجی از مخالفت را ایجاد کرد. از کاربران توییتری خرد بگیرد تا ستاد کل نیروهای مسلح؛ مصوبه‌ای که به‌گفته یکی از نماینده‌های مردم تهران پیوست عدالت نداشت و حتی صدای خود نماینده‌ها را درآورد. آنچه از دست رفت، صرفا زمان کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ بود و البته شاید اعتماد افکار عمومی به "عدالت اجتماعی" که مجلس یازدهم شعارش را داده بود.

۲۱۲۱۹

پست بعدی

نکند خدای ناخواسته آقای جلیلی... نه انشالله که اینطور نیست!

چ فوریه 2 , 2022
نواندیش نوشت: اکنون با انتشار نامه جلیلی مشخص شد که چرا مذاکرات در زمان ایشان نتیجه ای در پی نداشت و سال ها کشور خسارات بسیاری را متحمل گردید. چند روز پیش خبری مبنی بر انتشار نامه ای از سوی سعید جلیلی خطاب به مقام معظم رهبری منتشر شد نامه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000