پیشنهاد ارائه برنامه جایگزین کارشناسی به دولت داده ایم / توضیح نمایندگان دولت ، کمیسیون امنیت ملی را قانع نکرد

 پیشنهاد ارائه برنامه جایگزین کارشناسی به دولت داده ایم / توضیح نمایندگان دولت ، کمیسیون امنیت ملی را قانع نکرد

فضای مجلس هم به نحوی نیست که تمام نمایندگان قانع یا توجیه شده باشند زیرا وقتی برنامه دولت بررسی کارشناسی می شود، می بینیم برنامه موثری برای مهار پیامدهای فراوان حذف ارز ترجیحی ،پیش بینی نشده است.

حذف ارز ترجیحی یکی از طرح هایی است که روی دست مجلس یازدهم مانده واما و اگرهای زیادی را برای نمایندگان پدید آورده است .عده ای معتقدند دولت سیزدهم بجای اصلاح ساختار اقتصاد از سر ناچاری، درصدد حذف ارز ترجیحی است تا کسری بودجه خود را از طریق افزایش قیمت کالاهای اساسی تامین کند. منتقدان هشدار می دهند در شرایطی که همین الان هم مردم زیرفشار گرانی های طاقت فرسا هستند ، موج جدید گرانی ها در دوره پس از حذف ارز 4200 تومانی ، نارضایتی های اجتماعی و تجمعات اعتراضی خیابانی احتمالی را درپی خواهد داشت. .در حالی که در شرایط کنونی با وجود اینکه هنوز ارز ترجیحی حذف نشده قیمت‌ها در برخی کالاها رو به افزایش است و این موضوع نشان دهنده حساسیت بازار و جامعه به این مسئله است .

دولت و حامیان حذف ارز ترجیحی با قاطعیت از پیش بینی اقدامات لازم برای کنترل گرانی های پس از حذف این ارز سخن می گویند و تلاش دارند تا نظر مثبت نمایندگان را جلب و با رفع نگرانی های آنان ، رای لازم را در صحن مجلس بدست آورند. آیا دولت در تلاش خود برای اقناع بهارستانی ها موفق بوده است؟

یکی از اعضای کمیسیون تلفیق در گفت و گو با خبرآنلاین تاکید کرد: تا این لحظه هنوز مجلس برای رای دادن به حذف ارز ترجیحی قانع نشده و تا زمانی که پیامدهای حذف ارز ترجیحی و راهکارهای موثر برای مهار گرانی ناشی از آن شفاف و اطمینان بخش نشود، مجلس به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی رضایت نخواهد داد.

پیشنهاد طرح جایگزین به دولت

شهریار حیدری ضمن ناکارآمد دانستن برنامه دولت برای مهار گرانی های پس از حذف ارز ترجیحی از پیشنهاد کمیسیون تلفیق به دولت برای ارائه طرح جایگزین کارشناسی خبر داد.

برنامه دولت کارشناسی شده نیست

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به اینکه برنامه ارائه شده از سوی دولت برای حمایت از معیشت مردم مقابل گرانی ناشی از حذف این ارز ، کارشناسی شده نیست و ناکارآمد است، افزود : وقتی کاملا مشخص است حذف ارز ترجیحی هم تورم ایجاد می کند و هم یارانه پیش بینی شده از سوی دولت ، حریف موج گرانی ها نخواهد شد ، طبیعی است که مجلس تاکید ویژه ای روی ضرورت ارائه برنامه کارشناسی و موثر از سوی دولت داشته باشد.

 پیشنهاد ارائه برنامه جایگزین کارشناسی به دولت داده ایم / توضیح نمایندگان دولت ، کمیسیون امنیت ملی را قانع نکرد

کمیسیون امنیت ملی از توضیحات نمایندگان دولت قانع نشد

این عضو کمیسیون تلفیق در پاسخ به اینکه دولت برنامه خود برای حذف ارز ترجیحی را چه زمانی به مجلس ارائه کرده گفت:تقریبا سه چهار ماهی است که این بحث به مجلس آمده و در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته ،از جمله در کمیسیون امنیت ملی نیز نمایندگان دولت توضیحاتی دادند که کمیسیون توجیه و قانع نشد .ضمن اینکه فضای مجلس هم به نحوی نیست که تمام نمایندگان قانع یا توجیه شده باشند زیرا وقتی برنامه دولت بررسی کارشناسی می شود، می بینیم برنامه موثری برای مهار پیامدهای فراوان حذف ارز ترجیحی ،پیش بینی نشده است.

بیشتر بخوانید:

دولت بجز یارانه برنامه دیگری ارائه نداده است

حیدری در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اخیرا، دولت برنامه جدید و اصلاح شده ای در زمینه حمایت از معیشت مردم پس از حذف ارز ترجیحی ارائه داده گفت :ما خواهان این هستیم که دولت به صورت شفاف بیاید و مشخص کند که چگونه می تواند ارز ترجیحی را حذف و تورم را مهار کند ،به نحوی که کالاها گران نشود.همانطور که گفته شد این طرح تورم زاست و دولت هم بجز یارانه برنامه دیگری ارائه نداده است ، روی این طرح دولت کار کارشناسی انجام نشده و همانطور که گفته شد هر چه ابعاد آن را بیشتر بررسی می کنیم به نتایج بدتری می رسیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه اگر یارانه مناسب با تورم باشد اشکال ندارد ولی اگر قرار باشد کالاهای استراتژیک صد درصد یا شاید بیشتر گران شوند و دولت ۵۰ درصد یارانه دهد این فشار بر مردم را درمان نمی کند و اکثریت مردم تحت فشار قرار خواهند گرفت .

دولت باید برنامه ای شفاف ارائه دهد

وی ادامه داد: اگر بناست ارز ترجیحی حذف شود دولت باید یک برنامه مشخص ارائه دهد .اگر بخواهند بگویند این چهار قلم را حذف می کنیم و سودش را به مردم می دهیم درست نیست ،مردم می گویند تورم و گرانی نباشد افزایش یارانه نمی خواهیم .دولت باید برنامه ای شفاف ارائه دهد که چگونه می خواهد ۳۰۰ هزارمیلیارد در آمد حاصل از اینکاررا هزینه کند ،آیا به مردم خواهد داد و یا برای هزینه های خود استفاده می کند و بخشی را به مردم می دهد؟

21212

پست بعدی

اخراج یک نمایش از جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

ش ژانویه 29 , 2022
دبیرخانه بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از خروج «رویای ماه» به نویسندگی مریم کاظمی از این رویداد هنری خبر داد و نمایش «کرمی که هیولا شد» به نویسندگی و کارگردانی امیر جهانپور را جایگزین آن کرد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ستاد خبری […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000