علامه‌ای که تحلیلی‌ترین اثر را درباره زندگی حضرت زهرا (س) نوشت

علامه‌ای که تحلیلی‌ترین اثر را درباره زندگی حضرت زهرا (س) نوشت

دوران زندگی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) یکی از برجسته ترین و در عین حال مهم ترین دوران تاریخ صدر اسلام است.

یکی از موثرترین و پرمخاطب ترین کتاب هایی که به بررسی زندگی دختر رسول خدا، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) پرداخته، کتاب «زندگانی حضرت زهرا (س)» اثر قلم توانا و تحلیلی «علامه دکتر سید جعفر شهیدی» است.

«علامه سید جعفر شهیدی»، رئیس مؤسسه لغت ‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، استاد تمام دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و از پژوهشگران برجسته زبان و ادبیات فارسی، فقه و تاریخ اسلام بود. در سال ۱۳۲۰ برای تحصیل علوم دینی و فقه و اصول راهی نجف شد و تحصیلات حوزوی اش را در این شهر زیر نظر آیات عظام سید حسین طباطبائی بروجردی و سید ابوالقاسم خویی طی کرده و به درجه اجتهاد رسید. وی پس از آن، چند سالی را در قم سپری و از محضر آیت‌الله بروجردی و بسیاری از مراجع و بزرگان دینی آن دوره استفاده کرد.

«دکتر شهیدی» از شاگردان برجستهٔ علی‌اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران بود و در سال ۱۳۴۰ دکترای خود را در رشته ادبیات فارسی و تاریخ دریافت کرد. او به جز همکاری در تدوین فرهنگ معین و لغت‌نامه دهخدا، چند عنوان ترجمه و تصحیح و تعداد زیادی تألیف دارد.

از وی آثاری همچون شرح نفیس و کم نظیر نهج البلاغه، شرح مثنوی، عرشیان، قیام حسین (ع)، زندگانی علی‌ بن الحسین (ع)، شیرزن کربلا، ابوذر غفاری، زندگانی امام صادق (ع( و … منتشر شده است.

«علامه جعفری» در کتاب «زندگانی حضرت زهرا (س)» با قلمی مستدل و به دور از تعصب به بررسی زوایای گوناگون زندگی آن حضرت پرداخته و گزارشی از زندگی زهرای مرضیه (سلام الله علیها) ارائه کرده است.

«مرحوم شهیدی» در قالب عبارت‌ها و جمله‌های ساده و روان، تلاش کرده تا شخصیت عبادی، اخلاقی و سیاسی آن حضرت را به مردم معرفی کند. «دکتر شهیدی» در این کتاب تنها به سرگذشت نگاری و بیان آنچه بر حضرت گذشت، بسنده نکرده، بلکه با نگاهی تحلیلی و نقادانه به کاوش فضای تاریخی آن روزها پرداخته و با ارائه رویدادهایی تاریخی و آموزنده به پژوهش پیرامون نقاط پربحث آن ایام پرداخته است. این موضوع، کمک شایانی به خواننده می کند تا درک و فهم بهتری از شرایط حضرت فاطمه (سلام الله علیها) داشته باشد.

از ویژگی های بارز آثار استاد شهیدی، پرهیز و دوری از مجادلات کلامی و تاریخی و پیگیری وقایع و موضوعات بر مبنای مستندات تاریخی است. کشف حقایق و واقعیت مباحث تاریخی، موضوعی است که به شکل کاملا بارز و مشخصی در آثار «علامه شهیدی» دیده می شود؛ موضوعی که در کتاب «زندگانی حضرت زهرا (س)» نیز به وضوح قابل مشاهده است.

از دیگر نکات و موضوعات مهم و برجسته ای که در این کتاب دیده می شود، استفاده نویسنده از منابع غیر شیعی به ویژه در موضوعات مهم و دارای اختلاف است. به عنوان مثال در این کتاب به شخصیت‌ها و نویسندگانی مانند نقیب بصری و یا ابن ‌ابی‌الحدید اشاره شده که شیعه نبوده‌، و از علمای صاحب نام اهل سنت هستند.

مرحوم شهیدی در این کتاب موضوعاتی همچون ماجرای فدک و خطبه فدکیه و حتی قضیه آتش زدن درب خانه حضرت را به نقل از اینان بازگو نموده است که این موضوع خود بر ارزش و اهمیت کتاب افزوده و نشان از تلاش نویسنده برای بررسی موضوع از منظر ناظری بی طرف بوده است.

/6262

پست بعدی

تکمیل حدود ۹ هزار خودرو ناقص در یک هفته

ش ژانویه 22 , 2022
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از کاهش حدود ۹ هزار دستگاهی خودروهای ناقص کف کارخانه در یک هفته اخیر خبر داد و گفت: با اجرای به‌موقع عملیات تامین قطعات، تعداد خودروهای ناقص سایپا، به حدود ۷۰ هزار دستگاه کاهش یافته است. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از سایپانیوز، محمدعلی تیموری […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000