پاسخ تند و قاطع به موضع ظاهرا امدادی اما «توهین آمیز» دیپلمات سرخ / امام چگونه دولت شوروی را سر جای خود نشاند؟

پاسخ تند و قاطع به موضع ظاهرا امدادی اما «توهین آمیز» دیپلمات سرخ /  امام چگونه دولت شوروی را سر جای خود نشاند؟

جماران نوشت : امام خمینی در بیست و سوم دی ماه سال ۵۸ تکذیبیه ای درباره درخواست دفتر خودشان مبنی بر کمک نظامی به کشور صادر کردند.

بیست و سوم دی ماه سال ۵۸ در پیامی خطاب به شورای انقلاب اسلامی شایعه درخواست کمک نظامی از شوروی را تکذیب کردند. متن پیام امام به شرح زیر است:

بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم

چند روز قبل ورقه‌ ای در تبریز منتشر شده بود که در آن آمده بود، خمینی تقاضای کمک نظامی از شوروی نموده. من تصور کردم این یک دروغ فاحشی است که یک نفر غرضمند نوشته و منتشر نموده و قابل توجه نیست؛ لکن امشب در رادیو ـ تلویزیون به وسیلۀ خبرگزاری پارس[1] از خبرگزاری فرانسه چنین آمده بود: «کاردار شوروی در مکزیک اعلام کرد، اتحاد شوروی آماده است به ایران کمک کند تا این کشور بتواند در برابر تحمیل امریکا علیه خود مقاومت کند. وی گفت کمک نظامی نیز از کمک های شوروی به ایران خواهد بود. کاردار شوروی در مکزیک تصریح کرد، این کمک ها در صورتی در اختیار ایران قرار خواهد گرفت که دولت ایران و خمینی خواستار آن شوند». و بعد بعضی مطالب نامربوط گفته بود. شورای انقلاب جمهوری اسلامی و وزارت خارجه موظف هستند که به سفارت شوروی ابلاغ کنند که کاردار شوروی در مکزیک را تقبیح نمایند؛ و از تکرار این نوع مطالب توهین‌آمیز جلوگیری کنند. اینجانب و دولت ایران اجازه نمی‌ دهیم که دولت شوروی و دولت های دیگر، دست به این مطالب بی‌اساس که توهین به مقدسات ما و به ملت شریف ایران است بزنند. باید امریکای جنایتکار و شوروی بدانند که ما با تمام قدرت در مقابل تجاوز هر دولتی به کشور ما ایستاده و از میهن عزیز و اسلام بزرگ تا سر حد جان دفاع می‌کنیم. تکرار این مطالب موجب می‌شود که ملت غیور ما دست به کاری بزنند که موجب تأسف شود؛ و ممکن است در روابط دولتین تجدید نظر شود.

روح‌اللّه‌ الموسوی الخمینی"

پاسخ تند و قاطع به موضع ظاهرا امدادی اما «توهین آمیز» دیپلمات سرخ /  امام چگونه دولت شوروی را سر جای خود نشاند؟

[امام خمینی به محض اطلاع از شایعۀ درخواست کمک نظامی از اتحاد جماهیر شوروی، اطلاعیه‌ای در تاریخ 20 /10 / 58 صادر می‌کنند؛ ولی به دلایلی که در پیام فوق بدان اشاره شده است از انتشار آن منصرف می‌ شوند. متن اطلاعیۀ تحریر شده از سوی امام خمینی چنین بود:]

"بسم‌ اللّه‌ الرحمن الرحیم

به اطلاع ملت شریف ایران می‌ رساند:

نوشتۀ سراپا دروغی در تاریخ 12 شهر صفر 1400 به اسم «دفتر خمینی» خطاب به سفارت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در تهران پخش شده است مبنی بر کمک خواستن از دولت شوروی در همکاری نظامی موقت. دفتر خمینی این مطلب را تکذیب می‌ کند؛ و دخالت شوروی را در افغانستان محکوم؛ و جسارتِ نسبتِ چنین امر دروغ فاحش را به دفتر خمینی دوباره محکوم می‌ کند. دولت ایران با قدرت اسلامی و همت والای ملت، مقابل تمام قدرت ها ایستاده و از کیان خود دفاع می‌ کند، و اجازه نمی‌ دهد دولتی در کشور اسلامی دخالت کند. دشمنان کشور و اسلامند که چنین دروغ فاحش را نسبت می‌ دهند. باید ملت ایران این ریشه‌ های فاسد شایعه افکن را با همت والای خود از بُن برکَند. والسلام علی عباداللّه‌ الصالحین.

20 دی ماه 58 / 21 صفر 1400

روح‌ اللّه‌ الموسوی الخمینی"

1 – خبرگزاری رسمی دولت ایران که بعداً به نام «خبرگزاری جمهوری اسلامی» تغییر یافت و نام اختصاری این خبرگزاری «ایرنا» است.

صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۱۱۳-۱۱۴

پست بعدی

قوری، کتری‌های لاکچری بازار چند؟ / فروش کتری ۱۲ میلیونی در بازار لوازم خانگی

ج ژانویه 14 , 2022
در بازار لوازم خانگی قوری، کتری‌های لاکچری با قیمتی بیش از ۲.۵ تا حدود ۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد. به گزارش خبرآنلاین، در بازار کتری ۲ لیتری السی ایتالیا Alessi ۹۰۹۱ FM با قیمت ۱۱ میلیون و ۸۴۶ هزار و ۵۵۰ تومان فروخته می‌شود. بیشتر بخوانید: قیمت انواع یخچال‌های […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000