وعده سخنگوی دولت برای بازگرداندن مجرمان از کانادا به ایران / نام خاوری چرا و چگونه از لیست اعلان قرمز اینترپل حذف شد؟

وعده سخنگوی دولت برای بازگرداندن مجرمان از کانادا به ایران / نام خاوری چرا و چگونه از لیست اعلان قرمز اینترپل حذف شد؟

رویداد 24 نوشت:در حالی که سخنگوی دولت از تلاش برای بازگرداندن مجرمان ایران در کشورهایی نظیر کانادا سخن گفته که اساسا نام برخی از این مجرمان همچون محمودرضا خاوری در لیست اینترپل قرار ندارد! اما نام خاوری چگونه از لیست اعلان قرمز اینترپل حذف شده است؟ آیا این اتفاق به خاطر درخواست دولت ایران بوده یا آنکه خاوری مدارک بی‌گناهی‌اش را به مقامات کانادا ارائه کرده است؟

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری از همکاری ایران و اینترپل برای استراداد مجرمان ایرانی در خارج از کشور خبر داده و گفته کانادا همکاری مناسب برای برخورد با مجرمین را با ایران نداشته است. بهادری جهرمی با تاکید بر اینکه ما همواره خواستار استرداد این مجرمان به کشور و بازگشت اموال غارت‌شده بوده‌ایم، گفته «از مسیرهای دیپلماتیک مثل دیدارهای مستقیم با مقامات کانادایی یا از طریق حفاظت منافع و یا اینترپل موضوع را به آن‌ها منعکس کرده و خواستار اقدام آن‌ها شده‌ایم.» با اینکه ایران مدعی است که به دنبال بازگرداندن برخی مجرمان است سوال اینجاست که کدام مجرمان ایرانی در کانادا هستند و چرا هنوز ایران موفق به برگرداندن این مجرمان نشده است.

پلیس اینترپل

ایرانیان فهرست اعلان قرمز اینترپل

شخصیت‌های شناخته شده زیادی چهار دهه اخیر در فهرست متهمان تحت تعقیب اینترپل قرار گرفتند، اما در حال حاضر از تعداد زیادی از آن‌ها دیگر اثری در فهرست دیده نمی‌شود. در حال حاضر تنها ۲۲ ایرانی در این فهرست حضور دارند و دیگر خبری از نام مشهور دیگری که احتمالا مورد اشاره بهادری جهرمی سخنگوی دولت است نیست؛ محمود خاوری.

اخطار قرمز اینترپل حکم جلب بین المللی نیست، اما پلیس بین الملل از ۱۸۶ کشور عضو در خواست خواهد کرد تا در صورت مشاهده این افراد، آن‌ها را بازداشت کرده و احتمالا به کشور درخواست کننده تحویل دهند. اخطار قرمز، بالاترین و مهمترین اخطاریه‌ای است که اینترپل برای دستگیری افراد صادر می‌کند.

بیشتر بخوانید:

روایت اژه‌ای از اختلاف فاحش کارشناسی در قیمت گذاری زمین بابک زنجانی

نام مهدی طارمی در پرونده فساد فوتبال پرتغال

حسن رهبری غره اغلو تبعه ایرانی ۴۳ ساله به درخواست جمهوری آذربایجان در سال ۲۰۲۱ به اتهام قتل، آدم ربایی و دیگر جرایم در فهرست اعلان قرمز اینترپل قرار گرفته است. مهدی ابراهیمی عشرت آبادی و ملک ثابت ابراهیمی، دو پدر و پسر ایرانی-قبرسی- کانادایی ۴۰ و ۶۹ ساله به درخواست دولت قبرس به اتهام جعل، پولشویی و دزدی در فهرست تحت تعقیب‌های اینترپل قرار دارند.

سپهر یگانه فتح الله شهروند ایرانی- کانادایی۲۸ ساله به درخواست پلیس تورنتو به اتهام قتل نادر فدایی شهروند ایرانی- کانادایی در فهرست اعلام قرمز اینترپل است. زهرا حیدری مورچه خورتی اولین زنی است که ایران درخواست تعقیبش را به پلیس بین الملل ارائه کرده است.جرم این زن فراری، اختلاس ، پولشویی و جعل اسناد عنوان شده است. این زن ۳۶ساله پس از ارتکاب اختلاس، پولشویی و جعل اسناد توانست به خارج از کشور فرار کند. نام او به عنوان اولین مجرم زنی که جمهوری اسلامی به دنبال اوست، به ثبت رسید.

مهرگان امیرخسروی رییس هیات مدیره شرکت امیر منصور آریا برادر و شریک تجارتی مه‌آفرید امیرخسروی است که به اتهام دست داشتن در اختلاس سه‌هزار میلیاردی به درخواست ایران در فهرست اعلان قرمز قرار گرفته. وی نیز بعد از دستگیری برادرش در مرداد ماه ۱۳۹۰، به کانادا فرار کرد و هنوز نامش در فهرست قرار دارد.

حسین آذرنگ ایرانی متولد کویت به اتهام دزدیدن فرزندش در دادگاه اتریش در سال ۲۰۱۷ به فهرست افراد تحت تعقیب اینترپل اضافه شد. آرام کهنه پوش شهروند ایرانی کرد به اتهام جعل اسناد مالی به درخواست اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۸ تحت تعقیب اینترپل قرار گرفت.

نام محمد امین روئین‌تر شهروند ایرانی که به اتهام قتل یک دختر ۱۶ ساله گرجی که در سال ۱۳۹۲ به درخواست گرجستان در فهرست اینترپل قرار گرفت هنوز هم در این فهرست دیده می‌شود. این در حالی است که او در سال ۹۳ در استان گلستان ایران بازداشت شده است.

نام علی فلاحیان وزیر وقت اطلاعات ایران، محسن ربانی رایزن فرهنگی پیشین سفارت ایران در آرژانتین و احمدرضا اصغری دبیر سوم این سفارتخانه به اتهام دست داشتن در بمب‌گذاری مرکز یهودیان آمیا در بوینس آیرس به درخواست دادگاهی در آرژانتین در فهرست تحت تعقیب‌های اینترپل قرار دارد. همچنین ناصر علوی پزشک ایرانی آمریکایی به اتهام آزار جنسی یکی از بیمارانش در سال ۲۰۰۵ در فهرست اعلان قرمز اینترپل قرار گرفته است.

درباره تعدادی از ایرانی تبارانی که در فهرست اعلان قرمز قرار دارند هیچ اطلاعاتی در دست نیست. شواهد نشان می‌دهد نام برخی از افراد تحت تعقیب که در گذشته در این فهرست قرار داشته‌اند هم حذف شده. از جمله این افراد می‌توان به محمود خاوری اشاره کرد.

23217

پست بعدی

جزئیات تازه درباره برندگان «خنداننده شو»

چ ژانویه 12 , 2022
در مرحله مقدماتی مسابقه «خنداننده‌شو۳»، هشت شرکت کننده با آرای مردمی به مرحله بعد راه یافتند و ۴ نفر نیز حذف شدند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شب گذشته (سه‌شنبه ۲۳ آذر)، نتایج مرحله مقدماتی مسابقه «خنداننده‌شو۳» اعلام شد و شرکت‌کنندگان مرحله دوم معرفی شدند. در مرحله اول دو میلیون و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000