عضو جامعه روحانیت مبارز:با این ظرفیت کشور می‌توانیم 180 میلیون جمعیت را هم تأمین کنیم

عضو جامعه روحانیت مبارز:با این ظرفیت کشور می‌توانیم 180 میلیون جمعیت را هم تأمین کنیم

منیبان نوشت:عضو جامعه روحانیت مبارز می‌گوید: ظرفیت کشور ما بسیار بالا است، از این رو نه فقط 80 میلیون، بلکه اگر جمعیت 180 میلیون نفر هم شود، می‌تواند آنها را تأمین کند.

سید رضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، در ارزیابی خود از نظام بانکداری در کشور و انتقاد علما به این مسئله گفت: در حال حاضر یک قانون بانکداری و یک بانکداری داریم. قانون بانکداری که به تأیید شورای نگهبان رسیده اشکال ندارد منتهی در مقام عمل، بانکداری آن‌طور که باید و شاید به وظیفه خودش عمل نمی‌کند. در حال حاضر هم یکی از اشکالات تورم، نقدینگی و امثال اینها را همین بانکداری می‌دانند. در حقیقت بانکداری در جامعه ما بنگاه است و یک تشکیلات خدمات‌رسان نیست.

با این ظرفیت کشور می‌توانیم 180 میلیون جمعیت را هم تأمین کنیم/ ارز را بی‌انصاف‌ها گرفتند

وی افزود: اگر بانکی بخواهد واقعاً بانک باشد باید فقط به مردم خدمات بدهد نه اینکه بنگاه باشد و بخواهد سود بگیرد. متأسفانه چون اقتصاد ما بیمار مزمن است و بیماری مزمن مربوط به شاید بیش از 50 سال قبل است، لذا تا وقتی که آن را اصلاح نکنیم واقعاً نمی‌توانیم بگوییم به بانکداری رسیدگی کردیم و بانکداری به وظیفه خودش عمل می‌کند. در قانون اساسی بخش‌های مختلفی اعم از خصوصی، تعاونی و دولتی داریم اما در مقام عمل 80 درصد اقتصاد ما دولتی است و به همین دلیل دنبال آن تورم، رکود و امثال این موارد وجود دارد.

اکرمی با تاکید بر هم‌افزایی همه قوا برای حل مشکلات کشور تصریح کرد: در حقیقت در رابطه با بانکداری دولت، مجلس و مردم باید همت کنند که به تدریج بخش اقتصاد را از دولتی و نفتی بودن و امثال اینها نجات دهند. به این ترتیب که بخش خصوصی عهده‌دار شود و دولت به سمت نظارت، هدایت و سیاست‌گذاری برود تا آرام آرام مشکلات برطرف شود. به عنوان نمونه یکی از مشکلات اقتصاد ما مسئله واردات است، دیگری مسئله قاچاق و در نهایت مسئله ارز است. ارز را بی‌انصاف‌ها برای کالای اساسی گرفتند ولی وجداناً به وظیفه خودشان عمل نکردند و هم برای کشور و هم برای خودشان مشکل درست کردند.

وی در ادامه اظهار کرد: مصرف ما در سوخت، گندم، برنج، گوشت، دارو و برق بسیار بالا است. در مصرف آب ما خیلی زیاده‌روی می‌کنیم و تا زمانی که این موارد درست نشود به‌طور طبیعی مشکل حل نمی‌شود. در حال حاضر طبق آماری که اعلام کرده‌اند 50 هزار مشترک برق بیش از مصرف طبیعی و عادی دارند، این موضوع باعث می‌شود نیروگاه‌ها و توزیع انرژی الکتریسته با مشکل مواجه شود.

اکرمی با اشاره به نقش همراهی علما و دولت برای حل مشکلات کشور متذکر شد: انقلاب ما مردمی است. هر فردی با نگاه و فکر و تجربه خودش هم در مقام نظر و هم در مقام عمل می‌تواند نقش داشته باشد. برای حل مشکلات نیاز است که آگاه‌سازی کنند، بعد باید سیستم تشویق و تنبیه داشته باشیم. در حال حاضر در جامعه ما آدم‌هایی داریم ولو اندک که چند شغل دارند و آدم‌هایی هم داریم که اصلاً شغل ندارند این افراط و تفریط غلط است. در هر صورت باید به سمت اعتدال برویم، برای همه افراد اشتغال ایجاد کنیم و هر کسی هم باید بداند که اول به خودش متکی باشد.

رئیس سابق شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری همچنین اظهار کرد: متأسفانه در اکثر موارد نگاه بیشتر مردم ما به دولت است به این معنی که به عنوان مثال برای بنزین چه اقدامی انجام دهند و یا در موارد دیگر هم به همین ترتیب هستند، در حالی که ابتدا خود مردم باید مراقب باشند. مردم ابتدا باید به دست خودش نگاه کنند، ببیند چقدر تلاش و کوشش می‌کنند، در حقیقت «خدا آن ملتی را سروری داد که تقدیرش به دست خویش بنوشت / به آن ملت سروکاری ندارد که دهقانش برای دیگری کِشت!»

بیشتر بخوانید:

هشدار نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومانی: حذف ارز ترجیحی، امنیت غذایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد

آژیر هشدار به «پاستور» در «بهارستان» به صدا در آمد / تیم اقتصادی دولت زیر تیغ انتقادات مجلس

اکرمی ایران را کشوری با منابع فراوان دانست و افزود: ظرفیت کشور ما بسیار بالا است، از این رو نه فقط 80 میلیون، بلکه اگر جمعیت 180 میلیون نفر هم شود، می‌تواند آنها را تأمین کند به شرط اینکه تک‌تک مردم جمع شوند، بخش خصوصی و بخش تعاونی و دولتی همه به وظیفه خودشان عمل کنند.

وی در واکنش به اینکه در بحث بنزین، بخش عمده آن در دست دولت است، کما اینکه در قیمت‌گذاری بنزین که مردم نقشی ندارند، خاطرنشان کرد: جامعه ما به‌شدت شایعه‌پذیر است. یک مرتبه شایعه می‌کنند که چنین و چنان، بدون آنکه هیچ مبنا و مدرکی داشته باشند. مردم هجوم ‌آوردند 3 شبانه‌روز پمپ بنزین‌ها را شلوغ کردند. هر چه گفتند دروغ است، خبری نیست، مردم باور نکردند، لذا وقتی مردم شایعه‌پذیر شدند، حالا دولت به تنهایی می‌خواهد چه کار کند؟ بالای سر هر کسی که نمی‌شود یک مأمور گذاشت! مردم نه‌تنها نباید شایعه را بپذیرند بلکه باید با شایعه مبارزه کنند.

اکرمی در واکنش به اینکه در مورد باورنکردن صحبت‌های دولت توسط مردم، بحث اعتماد مطرح است، یادآور شد: مردم انقلاب کردند، نظام دارند، باید به اندازه خودشان سهم بگذارند و با کسانی که خلاف می‌کنند، برخورد کنند. الان می‌گویند در وقوع تصادفات چه در داخل شهرها و چه در جاده‌ها 70 درصد عامل انسانی مقصر است. راننده یا چرت می‌زند یا مقررات را رعایت نمی‌کند و حادثه اتفاق می‌افتد. سالی 40 هزار میلیارد تومان خرج سیگار می‌کنیم، 120 هزار میلیارد تومان هم برای درمان عوارض مربوط به سیگار که یکی از آنها سرطان است، هزینه می‌کنیم. در این موارد چه اقدامی باید انجام داد؟ وقتی می‌دانیم سیگار 100 درصد ضرر دارد نباید بکشیم. مردم باید بپذیرند که خوب و بد عمدتاً دست خودشان است. دولت باید نقش هدایت، نظارت و کمک داشته باشد.

217

پست بعدی

غلامرضه نیکخواه: برخی به اشتباه، لودگی را با طنز اشتباه گرفته‌اند

س ژانویه 11 , 2022
روزنامه جام جم نوشت: غلامرضا نیکخواه بازیگر باسابقه طنز گفت: در سریال‌های کمدی سال‌های اخیر خیلی کم دیده‌ایم که خلق کمدی را در همان فاز فیلمنامه جدی بگیرند. در صورتی که اگر فیلمنامه نتواند بخنداند، این‌که سریال نهایی مخاطب را بخنداند واقعا کار دشواری خواهدبود. بازیگر سریال‌هایی نظیر مرد هزارچهره […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000