آخرین دفاع از طرح جنجالی حذف ارز 4200 تومانی / توضیح دولت به کمیسیون تلفیق ارائه شد

آخرین دفاع از طرح جنجالی حذف ارز 4200 تومانی / توضیح دولت به کمیسیون تلفیق ارائه شد

ایسنا نوشت :سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ با اعلام این احتمال که فردا درباره کلیات بودجه رای گیری می‌شود گفت که در جلسه عصر امروز نمایندگان دولت به ارائه توضیحاتی درباره علت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداختند.

رحیم زارع در توضیح جلسه عصر امروز کمیسیون تلفیق گفت: جلسه عصر امروز درباره ارز بود که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را در بودجه حذف کرده و به ازای آن ۱۴۰ هزار میلیارد تومانی منابع برای سرمایه گذاری اشتغال در اختیار استان‌ها تحت صندوق پیشرفت و عدالت ایران می‌گذارد. قبلا این صندوق به نام صندوق کارآفرینی امید فعالیت می‌کرد.

وی افزود: دلیل دولت برای حذف ارز ترجیجی این است که در صورت رخ دادن چنین کاری ۷ درصد به تورم اضافه شده و در غیر این صورت با باقی ماندن ارز ترجیحی تورم ۲۸ درصد بیشتر می‌شود و دولت به دنبال نرخ تورم کمتر است.

وی درباره موضوع قیر رایگان در بودجه گفت: قیر رایگان در اختیار وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن، مدارس بسیج و شهرداری و دستیاری‌ها قرار داده می شود.

زارع با اشاره به طرح مباحثی درباره تورم و پایه پولی و سهم نفت افزود: ۴۰ درصد از سهم نفت برای صندوق توسعه است که دولت ۲۰ درصد آن را استفراض می‌کند، ۱۴.۵ درصد هم وزارت نفت و سهم دولت ۴۵.۵ درصد است. همچنین با توجه به اینکه تورم امسال بیش از ۴۹ درصد بود نمایندگان دولت به ارائه توضیحاتی درباره راهکارهایی کاهش تورم در سال آینده پرداختند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ درباره مزایای بودجه گفت: طبق توضیحات نمایندگان دولت در بودجه سال آینده تمرکز بر اولویت ها و حرکت به سمت برنامه محوری بوده که اینها در راستای اصلاح ساختار بودجه است. درباره حذف تسهیلات تکلیفی بانک‌ها و افزایش سرمایه بانک های دولتی و کاهش بدهی دولت به بانک ها نیز توضیحاتی داده شد. تسهیلات تکلیفی در تبصره ۱۶ بودجه آمده که نظر دولت این است برای اجرای آن با بانک ها تواقق صورت گیرد.

وی درباره رشد اقتصادی گفت: علاوه بر اینکه رشد اقتصادی کاهنده است، اقتصاد ما در طول چند سال گذشته پر نوسان بوده به همین دلیل دولت به دنبال مثبت شدن رشد اقتصادی، ثبات در اقتصاد، تولید و اشتغال است. زارع با بیان اینکه سرمایه گذاری در چهار سال اخیر منفی بوده است، افزود: دولت ۳۴۶۱ میلیارد تومان برای سرمایه گذاری پیش بینی کرده که ۹۰۷ هزار میلیارد تومان توسط بانک ها، ۵۶۲ هزار میلیارد تومان توسط بازار سرمایه، ۲۵۲ هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی دولت و ۴۳۵ هزار میلیارد تومان از شرکت ها، یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی ، ۱۸۱ هزار میلیارد تومان از بخش خصوصی و ۸۰۰ میلیون دلار از منابع خارجی برای سرمایه گذاری اختصاص داده شود تا به سمت رشد اقتصادی ۸ درصدی حرکت کنیم.

وی به موضوع بهره مالکانه اشاره و اظهار کرد: سال آینده بهره مالکانه ۴۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که تاکنون دولت ۱۷ هزار میلیارد تومان وصول داشته است. بحث بهره مالکانه، فروش مازاد دارایی ها و مازاد مالیات استان ها در اختیار صندوق پیشرفت و عدالت برای بحث اشتغال و رشد اقتصادی استان ها قرار می گیرد. زارع ادامه داد: ۳۲ هزار میلیارد تومان طرح های اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای استان ها به ۱۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده و رشد چهار برابری داشته است. در مجموع اعتبارات استان ها نسبت به سال ۱۴۰۰ ، ۲۰۸ درصد افرایش داشته است.

وی اضافه کرد: اعتبارات آب در سال جاری ۹۳۰۰ میلیارد تومان بود که در بودجه سال آینده به ۲۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. ۱۰ هزار میلیارد تومان برای شبکه ملی ارتباطات اختصاص یافته و در مجموع نسبت بودجه عمرانی به بودجه جاری در سال ۱۴۰۱ به ۱۸ درصد پیش بینی شده که امسال ۱۴ درصد بود. وی در پایان گفت: با توجه به مباحث مطرح شده در جلسه عصر کمیسیون احتمالا فردا درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ رای گیری می شود.

بیشتر بخوانید:

فعال سیاسی اصولگرا : تیم اقتصادی رئیسی همان راه احمدی نژاد را می روند / اقتصاد کشور را به نابودی می‌کشانند

هشدار یک اقتصاددان درباره عواقب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی/ ۶۰ میلیون نفر زیر خط فقر هستند

کیهان هم به منتقدان اولین بودجه دولت رئیسی پیوست/ حذف ارز۴۲۰۰تومانی تورم ایجاد می کند/افزایش تعرفه گاز و برق نگران کننده است

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس : برخلاف عزم دولت، قطعا ارز ۴۲۰۰ تومانی این کالاها حذف نمی شود

نگرانی نماینده چابهار از شوک تورمی حذف ارز ترجیحی / آقایان گفتند اثر تورمی حذف ارز ترجیحی ۸ درصد است

راهکاری برای مهار جهش گرانی ها پس از حذف ارز ۴۲۰۰تومانی / عرضه سبدکالا در کارت الکترونیکی

21212

پست بعدی

تسکین درد با این باکتری خطرناک

د ژانویه 3 , 2022
باشگاه خبرنگاران نوشت: پژوهشگران دریافتند که می‌توان از باکتری سیاه زخم برای تسکین درد استفاده کرد. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد سمی از نوعی میکروب که باعث سیاه زخم می‌شود می‌تواند انواع درد را در موش‌ها خاموش کند. محققان دریافتند این سم سلول‌های حس کننده درد را هدف قرار می‌دهد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000