کتاب «پایایی اتحاد ایران_سوریه» منتشر شد

کتاب «پایایی اتحاد ایران_سوریه» منتشر شد

کتاب «پایایی اتحاد ایران_سوریه علل و پیامدها»، نوشته علی اسمعیلی، به تحلیلِ روابط نزدیک دو کشور می‌پردازد و می‌تواند منبع مناسبی برای مطالعه دانشجویان و پژوهشگران حوزه خاورمیانه، سیاست و روابط خارجی باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتاب «پایایی اتحاد ایران_سوریه علل و پیامدها» اثر علی اسمعیلی، توسط انتشارات چاپخش در قالب پنج فصل و نتیجه‌گیری، در ۳۱۶ صفحه منتشر شده است.

اسمععیلی، نویسنده این کتاب، پس از بررسی پیشینه روابط ایران و سوریه از استقلال آن کشور تا پیروزی انقلاب اسلامی، روابط نزدیک دو کشور را از سال ۱۹۷۹ تا۱۹۹۹ به روش تحلیل داده در چهارچوب اتحاد غیررسمی توصیف می‌کند، سپس علی‌رغم شرایط ناهمخوان منطقه‌ای به بررسی تداوم اتحاد ایران و سوریه با استمرار این اتحاد در آغازه هزاره جدید میلادی می‌پردازد.

نویسنده با استفاده از دو خرده نظریه «علل تداوم اتحادها» و «موازنه تهدید» استفان والت در درون نظریه رئالیسم تدافعی، به بررسی تداوم اتحاد ایران و سوریه در فاصله سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۱ پرداخته است.

اسمعیلی، به ترتیب، عوامل همبستگی ایدئولوژیک، نهادینه شدن اتحاد، دخالت نخبگان و حفظ اعتبار را در تداوم اتحاد دو کشور موثر می‌داند و عوامل دیگر همچون رهبری هژمونیک، هویت مشترک و جوامع امنیتی را بی تاثیر می‌داند.

نویسنده در ادامه با استفاده از خرده نظریه «موازنه تهدید» استفان والت، ابتدا برداشت تهدید متقابل ایران و سوریه با آمریکا و متحدانش را در مقابل هم تبیین می‌کند و سپس به راهبرد کشورها در مقابله با موازنه تهدید به نقل از استفان والت می‌پردازد که مشمل بر دنباله‌روی و موازنه است، نویسنده، این دو راهبرد را در قالب پیامدهای منطقه‌ای اتحاد ایران و سوریه بیان می‌کند.

نکته حائز اهمیت درباره «پایایی اتحاد ایران_سوریه»، این است که نخستین کتابی است که در میان آثار متعدد این حوزه به زبان پارسی، روابط دو کشور را در قالب اتحاد تبیین می‌کند.

این کتاب می‌تواند منبع مناسبی برای مطالعه دانشجویان و پژوهشگران حوزه خاورمیانه، سیاست و روابط خارجی باشد.

۵۷۵۷

پست بعدی

نادر طالب‌زاده: وزارت‌خارجه به مهمانان آمریکایی «عمار» ویزا نداد

ی ژانویه 2 , 2022
مهر نوشت: نشست خبری دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» با حضور نادر طالب‌زاده دبیر و در غیاب وحید جلیلی رئیس شورای سیاست‌گذاری این رویداد برگزار شد. نشست خبری دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» و نخستین جشنواره علوم انسانی «عمار» صبح امروز یکشنبه ۱۲ دی برگزار شد. نادر طالب‌زاده دبیر این رویداد […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000