«سفر آب» و نگاهی به مدیریت متفاوت منابع آب در استرالیا

«سفر آب» و نگاهی به مدیریت متفاوت منابع آب در استرالیا

مستند «سفر آب» به تهیه کنندگی و گارگردانی هادی معصوم دوست تولید جدید شبکه است که امشب ( چهارشنبه ۸ دی ) ساعت ۲۲ پخش می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هادی معصوم دوست درباره این مستند گفت: «سفر آب» درباره آبهای زیر زمینی استرالیاست، این کشور جزو معدود نقاط جهان است که از آبهای ژرف استفاده می کند و با فناوری ای که در اختیار دارد در برخی نقاط تا عمق ۱۰۰۰ متر حفاری می کند تا به آب برسد.

وی افزود: در این فیلم حدود ۵۰ دقیقه ای نگاهی به مدیریت منابع آب در استرالیا خواهیم داشت، به اینکه این کشور چگونه از امکان آبهای ژرف بهره برداری می کند؛ «سفر آب» با این پرسش تمام می شود که آیا امکان دارد که در کشور ما هم از این منابع بهره ببریم؟ چرا که برخی منابع نشان می دهند که در خلیج فارس آبهای ژرف وجود دارد.

معصوم دوست با بیان اینکه منبع اصلی آب استرالیا آبهای ژرف هستند، افزود: این فیلم در استرالیا و در منطقه ای به نام آرتزین تصویربردای شده، بزرگترین حوضه آبهای زیرزمینی جهان که مساحت آن حدودا برابر است با مساحت کشور ایران. در سراسر این حوضه، آب زیر زمینی به صورت پیوسته وجود دارد که در اعماق و لایه های مختلفی جریان دارند و بیشترین عمق آن در قسمتهای مرکزی حوضه برابر با ۳ هزار متر مشاهده می شود. این در حالی است که در کشور ما بیشتر از ۱۰۰ متر برای استحصال آب تعریفی وجود ندارد و ما طی سالیان از آبهای سطحی بهره برده ایم و برداشت زیاد آب از آبرفتها باعث نشست زمین شده است.

وی افزود: شرایط تولید این مستند برای من در نسبت با سایر تجربه هایم بسیار متفاوت بود، کار سخت بود، دو نفر از ایران رفتیم و در استرالیا هم سه نفر به عنوان کارشناس و عوامل تولید به ما اضافه شدند، ناچار بودیم برای فیلمبرداری به خارج از شهر برویم مناطقی که حتی امکان سکونت و اقامت در هتل هم فراهم نبود و گاهی طبیعت ناشناخته ای بودند که خیلی از استرالیایی ها از وجودش بی خبرند.

این مستندساز درباره هدفش از ساخت این فیلم گفت: سال ۹۸ به سفارش شبکه مستند برای ساخت این فیلم راهی استرالیا شدیم و تصویربرداری حدود یک ماه طول کشید. البته نزدیک به یک سال و نیم هم در پیش تولید بودیم، کار پژوهشی مفصلی انجام شد، ورود به این مناطق که حفاظت شده هم هستند، کار آسانی نبود و پیدا کردن کارشناسی که بتواند به ما کمک کند و اطلاعات کافی داشته باشد هم زمان برد. همه مکاتبات از ایران انجام شد و در نهایت به یک گزینه مناسب رسیدیم.

«سفر آب» امشب ساعت ۲۲ از شبکه مستند پخش می شود و تکرار آن روز بعد ساعت ۶ و ۱۵ خواهد بود.

۵۸۵۸

پست بعدی

انتقاد نماینده مجلس از تسلیت نگفتن دولت

چ دسامبر 29 , 2021
عضو هیات رئیسه مجلس گفت: بعد از تصادف شدید کارگران شریف که ۱۰ نفر از مردم جان خود را از دست دادند، هیچکس از دولت و وزراتخانه های راه و شهرسازی و نفت تسلیت نگفت و حاضر نشد. مجتبی یوسفی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000