راهکار قاجارها برای تأمین آب تهران

راهکار قاجارها برای تأمین آب تهران

روزنامه خراسان نوشت: تهران در دوره قاجاریه به عنوان پایتخت ایران برگزیده شد و بعدها، طی یک قرن، به‌تدریج توسعه یافت و به شهری بزرگ تبدیل شد. این مسئله، دردسرهایی را برای اداره امور پایتخت به وجود آورد که اهمّ آن‌ها مسئله تأمین آب بود.

گزارش‌های متعدد تاریخی از این دوره نشان می‌دهد که همزمان با آغاز خشکسالی در میانه دوره قاجار، در عصر فرمانروایی ناصرالدین‌شاه، شرایط در پایتخت بسیار بغرنج شد.

در پاییز سال 1281ش، یک ژاپنی به نام ماساجی اینووه با طی‌کردن راهی طولانی از مسیر ترکستان و قفقاز، وارد ایران شد و به تهران رسید.

او یک‌سال بعد و پس از بازگشت به کشورش، خاطرات سفر خود را به رشته تحریر درآورد و در آن، به موضوع کمبود آب در پایتخت ایران چنین اشاره کرد: «تامین آب شرب تهران، مسئله‌ای دشوار است. طرحی در میان است که شاخ‌آبه‌ای از شاهرود را که به غرب روان است، به سوی جنوب برگردانند و این آب را که اکنون صرف آبیاری دشت میان تهران و قزوین می‌شود، برای آب آشامیدنی این دو شهر مصرف کنند. این رودخانه در تابستان که کم آب است، در هر ساعت چهارده میلیون گالن آب‌دهی دارد و در بهار که برف‌ها آب می‌شود، همیشه طغیان می‌کند و آبادی‌های کنار آن را آب می‌گیرد.»

گزارش ماساجی اینووه، احتمالاً قدیمی‌ترین گزارش موجود از طرح آبرسانی به تهران است که توسط یک خارجی مورد توجه قرار گرفته است. جالب است بدانید که اینووه در آن زمان، دانشجوی دانشگاه وین در اتریش بود و از طرف دولت متبوعش مأموریت داشت که ضمن سفر به اروپا، گزارشی از قفقاز، ماوراءالنهر و ایران هم تهیه کند.

۵۸۵۸

پست بعدی

در کجای تهران می‌توان خانه را متری ۱۵ میلیون تومان خرید؟

س دسامبر 28 , 2021
ایسنا نوشت: با توجه به اینکه تازه‌ترین آمار حاکی از افزایش قیمت و تعداد معاملات مسکن در تهران طی آذر ماه است، شواهد نشان می‌دهد در این ماه قیمت خانه فقط در ۴ منطقه تهران کاهشی و در ۱۸ منطقه دیگر افزایشی بوده است که مناطق ۱، ۸، ۱۹ و […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000