آیت الله صافی گلپایگانی : حفظ استقلال حوزه‌های علمیه ضروری است

آیت الله صافی گلپایگانی : حفظ استقلال حوزه‌های علمیه ضروری است

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی درباره استقلال حوزه‌ها گفتند: آن چیزی که حقیر همیشه بر آن تأکید دارم لزوم حفظ استقلال حوزه‌های علمیه است که مایه عزّت شیعه و علمای آن شده است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری حوزه، شامگاه یکشنبه ۲۱ جمادی الأولی ۱۴۴۳ (۵ دی ۱۴۰۰) اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه با حضور در بیت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی با ایشان دیدار کردند. در ابتدا، آیت الله حسینی بوشهری و آیت الله اعرافی، گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های این شورا، و نیز حوزه‌های علمیه ارائه دادند. این مرجع تقلید نیز با تقدیر و تشکّر از حاضران در جلسه گفتند: نکاتی که اشاره شد، حاکی از این است که آقایان، همّت بلندی در جهت انجام مقاصد حسنه دارند و ان شاء الله تحت توجهات حضرت ولیّ عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، بتوانند رضای آن بزرگوار را فراهم نمایند.

معظّم له در ادامه، با اشاره به اهمیت سیره و روش علمای سلف در کسب توفیقات بزرگ، توصیه‌های مهمّی ارائه نمودند.

لزوم حفظ امانت اهل بیت علیهم السلام

ایشان، در قسمتی از این توصیه‌ها، بیان داشتند: حوزه‌های علمیه، امانت حضرت امام صادق علیه السلام و حضرت ولیّ عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف است و حفظ آن بر همگان واجب و لازم است. علمای بزرگ ما از این امانت با تمام توان و تلاش مراقبت نمودند و امروز وظیفه همه ماست که این امانت را به بهترین وجه حفظ کنیم.

محوریت معارف اهل البیت علیهم السلام

معظّم له در ادامه، با اشاره به اهمیت تکیه بر معارف اهل بیت علیهم السلام در حوزه‌های علمیه فرمودند: حوزه ما باید حوزه احادیث و معارف اهل بیت و فقه و کلام اهل بیت علیهم السلام باشد. آن چیزی که علمای ما به واسطه آن حافظ سنت‌های حوزه‌های موفق علمیه بودند همین محوریت است.

وجوب حفظ استقلال حوزه‌های علمیه

توصیه بعدی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی درباره استقلال حوزه‌ها بود که معظّم له با توجه به سیره سلف حوزه‌های موفّق علمیه افزودند: آن چیزی که حقیر همیشه بر آن تأکید دارم لزوم حفظ استقلال حوزه‌های علمیه است. امتیاز بزرگ حوزه‌های شیعی همین استقلال در همه جهات است که مایه عزّت شیعه و علمای آن شده است. هر چه استقلال حوزه‌های علمیه برقرارتر باشد، توفیقات بیشتری نصیب حوزه‌های بزرگ علمی می‌شود.

ضرورت رسیدگی به معیشت طلاب

حضرت آیت الله صافی در قسمت دیگری از بیانات خود فرمودند: در دوران گذشته، مشکلات و گرفتاری‌های بسیار زیادی برای آقایان علما و طلاب بود که آن بزرگواران همه آن سختی‌ها را با خلوص نیَت و تلاش زیاد متحمل می‌شدند.اکنون هم گرچه شرایط زندگی تا حدی بهتر شده است لیکن باید تلاش جدّی کرد تا مشکلات معیشتی موجود برای عزیزان طلاب تا حدَی رفع شود که بتوانند بدون دغدغه و نگرانی، در ادای وظایف خود اهتمام داشته باشند.

لزوم احیای موقوفات حوزه‌های علمیه

این مرجع تقلید در ادامه توصیه‌های خود، مسئولان شورای عالی حوزه‌های علمیه را به احیای موقوفات سفارش کردند و گفتند: از زمان‌های گذشته، خیَرین و پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام، موقوفات بسیاری را به نام حوزه‌های علمیه در جهت ترویج معارف دین و تعالیم نورانی اهل بیت علیهم السلام وقف می‌کردند که همیشه هزینه‌ها و مخارج حوزه‌های علمیه از همین موقوفات تأمین می‌شد. اکنون هم باید این موقوفات را احیا کرد و درآمد آن را صرف اهداف والای حوزه‌های علمیه نمود.

ضرورت ارتباط گیری با جهان اسلام

ایشان در ادامه با بیان اهمیت ارتباط حوزه‌های علمیه با جهان اسلام گفتند: یکی از توصیه‌های همیشگی حقیر این است که حوزه‌های علمیه باید با جهان اسلام ارتباط دائمی علمی و دینی داشته باشند، مخصوصاً با کشوری همچون مصر و مرکز علمی جامع الأزهر که بسیار مهم است. حقیر از ابتدا و در زمان استاد اعظم آیت الله العظمی بروجردی ره با برخی از اساتید آنجا مرتبط بودم و ارتباط با مصر و آن مرکز را ضروری و مهمّ می دانم.

لزوم حفظ احترام اساتید

معظّم له در قسمت دیگری از بیانات خود افزودند: همه اساتید و بزرگوارانی که در حوزه‌های علمیه تلاش و اهتمام دارند تا فقه، حدیث و معارف اهل بیت علیهم السلام را ترویج و نشر دهند محترم و بزرگوار هستند و باید شئون آن عزیزان کامل رعایت شود و استقلال و احترام آنها همیشه محفوظ باشد.

لزوم توجه جدّی به امر تبلیغ و تعظیم شعائر

این مرجع تقلید، یکی از شاخصه‌های بارز حوزه‌های علمیه را تبلیغ و رساندن معارف قرآن و اهل البیت علیهم السلام به تشنگان حقیقت دانسته و گفتند: جهانِ امروز نیاز به معارف ناب و نجات بخش قرآن و اهل بیت علیهم السلام دارد؛ حوزه‌های علمیه از ابتدا تاکنون، به این نکته توجه داشتند و اکنون هم باید با جدیت بیشتر، این امر دنبال شود. در همه سال و بخصوص ایام تبلیغی و مثل ایام جانسوز فاطمیه، وظیفه داریم معارف بسیار غنی و ارزشمندی که در اختیار داریم را به گوش همه جهانیان برسانیم و در این مسیر، از تمام امکانات بخصوص رسانه‌ها بهره مند شویم.

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی در پایان این دیدار، با تقدیر و تشکر مجدّد از اعضای این شورا، ضمن مسألت توفیقات بیشتر برای حاضران در خدمت به طلاب، بیان داشتند: حقیر افتخار می‌کنم که خدمتگزار کوچکی برای آقایان طلاب باشم و بتوانم در حد توان به این عزیزان خدمت کنم. بدانید اول کسی که از اقدام و تلاش جهت حفظ و تقویت حوزه علمیه و خدمت به طلاب عزیز خوشحال می‌شوند، حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌باشند.

بیشتر بخوانید:

روزنامه جمهوری اسلامی: در شرایط کنونی و تحریم ها، بودجه حوزه های علمیه را قطع کنید

انتقادات بی پرده مسیح مهاجری از برخی روحانیت / چرا برخی مراجع، جرأت بیان مواضع شان را ندارند /از یکی از مراجع بخاطر زیاد سخن گفتن انتقاد کردم

درخواست تحقیق و تفحص در باره کمک 200 میلیاردتومانی رئیس جمهور به حوزه های علمیه

21215

پست بعدی

ارجاع یک مصوبه مجلس از سوی شورای نگهبان به بهارستان

د دسامبر 27 , 2021
فارس نوشت: سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد: طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی مغایر با بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد و به مجلس عودت داده شد. هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد که طرح تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی جهت اصلاح به مجلس ارجاع شد. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000