واکسن در مقابل ویروس امیکرون فایده دارد؟

واکسن در مقابل ویروس امیکرون فایده دارد؟

فارس نوشت: یک متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: بعید می دانم شدت ویروس امیکرون به اندازه دلتا باشد اما قابل پیش بینی نیست، اگر ایمنی گریز و واکسن گریز باشد حتی می تواند از سویه دلتا هم خطرناک تر باشد.

محمدرضا ناظر، متخصص بیماری های عفونی با اشاره به آخرین وضعیت اُمیکرون در کشور اظهار کرد: براساس آخرین داده‌ها؛ امیکرون بیش از ۵۰ بار تغییر ژن داده است. یکی از واریانت‌های مهم این ویروس، شبیه بودن آن به سلول‌های انسانی است که این می‌تواند ویروس را خطرناک‌تر کند.

وی ادامه داد: تنها موضوع ثابت شده درباره ویروس امیکرون، افزایش سرعت انتقال، واکسن گریزی و ایمنی گریزی است که این به نسبت واریانت‌های قبلی افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

افزایش شمار مبتلایان به اومیکرون در کشور/ شناسایی بیماران جدید در تهران و مشهد

علائم شبه آنفلوآنزا همان اومیکرون است

این متخصص بیماری های عفونی در پاسخ به این پرسش که آیا واکسن گریزی امیکرون نمی‌تواند اثربخشی واکسن‌ها را از بین ببرد، عنوان کرد: برای مقابله با این ویروس، افراد باید دز سوم را تزریق کنند، وقتی یک موتاسیون رخ می‌دهد تمام اجزا آن تغیر پیدا نمی‌کند و بخشی از اجزا آن ویروس ثابت می‌ماند که نسبت به آن اجزا ثابت، ایمنی وجود دارد. بنابراین مگر اینکه موتاسیونی رخ بدهد که تمام آنتی ژن ها تغییر کند و در این حالت برخی واکسن ها بسته به نوع و تغییرات ویروس، کارآیی خود را از دست می‌دهند.

وی درباره سرعت انتقال و جهش واریانت امیکرون، متذکر شد: سرعت انتقال آن چندین برابر واریانت‌های قبلی است و درباره شدت آن بستگی به آن کشوری دارد که در آن وقوع می‌دهد.

ناظر، درباره فعالیت امیکرون در کشور، توضیح داد: امیکرون در حال حاضر وارد کشور شده است اما با این آمار نمی توان به طور قطع درباره بیماری صحبت کرد. در هر کدام از این ویروس‌ها ممکن است اتفاقات جدیدی رخ دهد، باید ویروس در کشور بیاید و فعالیت داشته باشد تا بتوانیم درباره عملکرد آن تصمیم بگیریم.

وی درباره شباهت امیکرون با لامبدا، گفت: در ویروس امیکرون، علائمی مانند دستگاه تنفس فوقانی مانند آبریزش بینی، عطسه و گلو درد در این بیماری بسیار دیده می شود کمااینکه در لامبدا نیز این موضوع وجود داشت اما سرفه‌های بسیار زیادی این بیماران را آزار می‌داد.

این متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: بعید می‌دانم شدت ویروس امیکرون به اندازه دلتا باشد اما قابل پیش بینی نیست، اگر ایمنی گریز باشد و واکسن گریز، می‌تواند حتی بدتر از سویه دلتا و خطرناک باشد.

47231

پست بعدی

حضور نایب رییس مجلس در محل شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی/عکس

ش دسامبر 25 , 2021
ایرنا نوشت: نایب رییس مجلس شورای اسلامی در آستانه فرارسیدن سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در محل شهادت این سردار سلام در کشور عراق به مقام شامخ شهدای مدافع حرم ادای احترام کرد. «علی نیک‌زاد» در آستانه فرارسیدن سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی طی سفر به […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000