میلاد مسیح، نشانی از امید در جهان آشفته

میلاد مسیح، نشانی از امید در جهان آشفته

*این است بنده من که او را برگزیدم/ او ستیزه نخواهد جست و نی بشکسته را خرد نخواهد کرد/ و حق را به ملتها بشارت خواهد داد. ( انجیل متی ۱۲-۲ )

جهان در آستانه میلاد پیامبر بزرگ خدا، عیسی‌بن‌مریم و نو شدن سال میلادی ایستاده است. رنج و شادی همچنان در هم آمیخته‌اند و خیر و شر همچنان در جدالی سخت. آنچه در این سال گذشت:
جهش‌های پیاپی کوید ۱۹ بود که با سویه‌های جدید خود را به ۲۰۲۲ رسانده است اما واکسیناسیون گسترده سبب شده تا از هراس‌ بی‌امان مردمان کاسته شود. در این میان بار دیگر مجادلات دوگانه علم و دین بر سر زبانها افتاد و جفاها هم بر دین رفت و هم بر علم. حال آنکه این دوگانه‌سازی از اساس خطایی بزرگ است. علم و دین هر دو آمده‌اند تا انسان به سعادت و شکوفایی و صلح دست یابد نه آنکه محملی برای جنگ و تعارض گردد.

در سالی که گذشت طالبان با سیطره یافتن بر افغانستان امیدهای بسیاری از مردمان افغان را به زندگی امن و امید بسیاری از دینداران را به قرائت رحمانی از دین به تاراج داد.
مساله مهاجرت و پناهندگی که سال ۲۰۲۱ نیز به واسطه طالبانیزه شدن افعانستان و فقر و ناامنی در سراسر جهان، شدت داشت، همواره باعث قدرت گرفتن جریان‌های ضد مهاجری شده که در اساس ریشه در نژادپرستی دارند، تعارض‌هایی که کام جهان را تلخ‌ کرده‌اند. این اختلافات و بهم ریختگی‌های فرهنگی به هویت‌سازی‌های افراطی دامن می‌زند که از دل آن بنیادگرایی و افراطی‌گری‌های دینی و قومی و نژادی سربرمی‌کشند.

در آستانه جشن‌های کریسمس خواب جهان همچنان آشفته است، اما هر میلادی نشان از امیدی تازه دارد و جشن میلاد پیامبر صلح و دوستی، این امید را در دل زنده نگه می‌دارد که سرانجام آموزه‌های پیامبران که عشق و برادری و برابری است جهان را نجات خواهد داد.
میلاد عیسی ابن مریم را به تمام جهانیان و مسیحیان و بخصوص هموطنان مسیحی تبریک و تهنیت می‌گویم.

* رییس موسسه گفتگوی ادیان

پست بعدی

واکسن در مقابل ویروس امیکرون فایده دارد؟

ش دسامبر 25 , 2021
فارس نوشت: یک متخصص بیماری‌های عفونی خاطرنشان کرد: بعید می دانم شدت ویروس امیکرون به اندازه دلتا باشد اما قابل پیش بینی نیست، اگر ایمنی گریز و واکسن گریز باشد حتی می تواند از سویه دلتا هم خطرناک تر باشد. محمدرضا ناظر، متخصص بیماری های عفونی با اشاره به آخرین […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000