دفاع مصباحی مقدم از افزایش حقوق و دستمزدها کمتر از میزان تورم

دفاع مصباحی مقدم از افزایش حقوق و دستمزدها کمتر از میزان تورم

ایلنا نوشت: یک فعال سیاسی اصولگرا، گفت: اگر نمایندگان محترم راهکار دیگری دارند که بودجه مورد نیاز برای افزایش حقوق‌ها را تامین کنند، خب به دولت پیشنهاد دهند و اگر نه، کاری که دولت می‌کند، کار عقلایی است.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم در خصوص افزایش حقوق ۵ تا ۲۹ درصد پیشنهاد شده توسط دولت در لایحه بودجه و عدم هم‌خوانی آن با تورم ۴۰ درصدی موجود، گفت: تجربه جهانی برای مبارزه با تورم در شرایط تورمی نشان می‌دهد کشورهایی که تلاش‌شان این بود که حقوق و دستمزد را متناسب با تورم جبران کنند، تورم‌شان ماندگار و نهادینه شده و نتوانستند مهار کنند و کشورهایی که جبرانی برای تورم را در حقوق‌ها و دستمزدها به صورت جزئی و محدودتر رعایت کرده‌اند، موفق شدند.

وی ادامه داد: یا بناست ما همچنان تورم دورقمی را ادامه دهیم، یا می‌خواهیم به سمت تورم تک رقمی برویم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان کرد: یقیناً تورم بیماری است، چه کم باشد چه زیاد؛ هم ۲۰ درصد آن بد است هم ۴۰ درصد و ما باید با این بیماری مبارزه جدی و قوی کنیم و این مبارزه در این قالب است که بودجه دولت نباید به گونه‌ای باشد که هزینه‌ها از محل درآمدها قابل تامین نباشد و در نتیجه دچار کسری شده و ناچار باشد این کسری را با استقراض از بانک مرکزی و یا راه‌های دیگر برطرف کند.

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی حقوق سال آینده کارمندان روی میز دولت

آقای رئیسی! حرف و عمل دولت با هم نمی‌خواند/ استراتژی مقاومت با حقوق‌های نجومی و غیرشفاف همخوان نیست

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهند این اتفاق رخ دهد بهترین گام همین است که دولت انجام داده و در بودجه سال آینده جبرانی را به تناسب درآمد کارکنان دولت متغیر قرار داده است که بر این اساس کارکنان کم درآمدتر دولت ضریب بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند و کارکنان با درآمد بالاتر دولت ضریب کمتری را و این به عدالت هم نزدیک‌تر است.

مصباحی‌مقدم در پاسخ به این موضوع که «حداقل حقوق در سال جاری ۳ و نیم میلیون تومان بوده و برای ۱۴۰۱ عدد ۴ و نیم میلیون پیشنهاد شده و برخی نمایندگان معتقدند که این عدد کفاف یک زندگی را نمی‌دهد»، اظهار کرد: همین خوب و یک قدم به جلو است، یعنی حقوق سال آینده تقریبا ۲۹ درصد افزایش نسبت به حقوق فعلی را دارد. اگر غیر از این بخواهند عمل کنند ناچار هستند پول چاپ کنند. اگر نمایندگان محترم راهکار دیگری دارند که بودجه مورد نیاز برای افزایش حقوق‌ها را تامین کنند، خب به دولت پیشنهاد دهند و اگر نه، کاری که دولت می‌کند کار عقلایی است.

نماینده ادوار تهران در مجلس در پاسخ به این سوال که «چه پیشنهادی به نمایندگان در شرایط کنونی دارید؟»، گفت: من اگر خودم در این دوره نماینده مجلس می‌بودم با پیشنهاد دولت موافقت می‌کردم، یعنی دولت کاری که کرده کار درستی است؛ اگر غیر از این کار انجام می‌داد، اشتباه بود. من طی سالیان طولانی همواره منتقد تصمیمات دولت‌ها بودم، ولی اینجا انتقاد ندارم چراکه می‌بینم درست رفتار می‌کنند وقتی تصمیم درست می‌گیرند باید به دولت کمک کنیم.

عضو جامعه روحانیت مبارز در خصوص این مساله که «برخی معتقدند در شرایط ریاضتی که اکنون با آن مواجه هستیم، خوب است بودجه برخی نهادهای فرهنگی که بودجه‌های کلانی دارند را به صورت موقت محدود کرده و آن را به زیرساخت و عمران یا معیشت اختصاص دهیم»، بیان داشت: ببینید اصلا سهم فرهنگ از بودجه عمومی کشور چقدر است؟ این سهم بسیار اندک است و اصلا وزنی ندارد که آدم بگوید اگر این را بردارید و کلش را مثلا در بین کارکنان دولت تقسیم کنید، چیزی دست آن‌ها را می‌گیرد.

وی ادامه داد: بعضی‌ها بودجه فرهنگی را بزرگش می‌کنند، اما حقیقتا اینطور نیست. این یعنی یک نوع دشمنی با بهبود فرهنگ کشور حتی نه بهبود بلکه حفظ وضعیت موجود از نظر فرهنگ و امکانات فرهنگی؛ حقیقتا این نوع نگاه به فرهنگ صحیح نیست. حال اینکه فرهنگ زیرساخت اساسی یک جامعه را تشکیل می‌دهد.

مصباحی مقدم در واکنش به اینکه «وقتی مردم می‌شنوند یک نهادی افزایش ۲۰۰ درصدی داشته، این را با شرایط حقوق‌ها مقایسه می‌کنند»، اظهار داشت: من نمی‌دانم منظور شما دقیقاً کدام نهاد است، اما ممکن است مثلا قبلاً ۱۰۰ میلیون می‌دادند و حالا شده ۲۰۰ میلیون تومان، درصد افزایش زیاد است اما عدد ریالی آن برای طول یک سال عدد ناچیزی است. اگر آن عدد ناچیز افزایش پیدا کرده بلافاصله درصد آن را مطرح می‌کنند، در حالی که باید عدد دقیق را گفت که مردم راحت‌تر قضاوت کنند.

21231

پست بعدی

ادامه ماجرای گاف شب یلدای تلویزیون

ج دسامبر 24 , 2021
حضور هم‌زمان رشید کاکاوند در ویژه‌برنامه زنده شبکه دو و چهار سیما در حالی اتفاق افتاده است که مدیرگروه شبکه چهار می‌گوید آیتم مربوط به حضور این مهمان در شبکه دو زنده نبوده است و کاکاوند خود گفته است از ابتدا قرار بود حضور او در شبکه دو زنده باشد. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000