نخل و همسایه‌ها

نخل و همسایه‌ها

عراقی‌ها، همسایگان غربی کشورمان، به‌رغم بحران‌های سیاسی، اقتصادی و امنیتی، سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب را در دوران کرونا، هفته گذشته طی مراسم باشکوهی افتتاح کردند.

«نخل و همسایه‌ها – النخلة و الجیران» عنوانِ این رویداد بزرگ فرهنگی است که برگرفته از نام رمانِ غائب طعمه فرمان نویسنده عراقی است و به منظور تجلیل از او نامگذاری شده است؛ اثری که یکی از صد رمان برتر عربی به شمار می‌رود و به آثار زیانبار جنگ جهانی دوم بر مردم عراق می‌پردازد. این نمایشگاه باحضور جمعی از مسئولان، ادبا، نویسندگان، فرهنگیان، ناشران و علاقه‌مندان به این حوزه درنمایشگاه بین‌المللی بغداد افتتاح شد و تا امروز ادامه داشته است.

نخل و همسایه‌ها

این نمایشگاه که با حضور ۳۰۰ ناشر از ۲۱ کشور ازجمله سوریه، مصر، اردن، لبنان، ایران و … برگزار شده، حدود یک میلیون عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف علمی، هنری، شعر، داستان و… در اختیار علاقه‌مندان قرار داده و به همراه صدها نویسنده، پژوهشگر، شاعر و هنرمند و با انبوهی از فعالیت‌های جانبی و میزبان ده‌ها فعالیت هنری، فرهنگی و رسانه‌ای ازجمله شب‌های شعر، میزهای گفت‌وگو و سمینارهایی با موضوعات مختلف برگزار می‌شود.

به نظر می‌رسد بغداد درصدد احیای مقوله دیرینه و جاافتاده منطقه عربی است که: «مصری‌ها می‌نویسند، لبنانی‌ها چاپ و منتشر می‌کنند و عراقی‌ها می‌خوانند».
خواندن عراقی‌ها را در «جمعه بازار کتابِ» هفتگی که در خیابان متنبی بغداد در طول سال برپاست، می‌شود مشاهده کرد.

نخل و همسایه‌ها

صدها بساط فروش کتاب‌های گوناگون جدید و قدیم که کف و پیاده‌روهای سراسر خیابان شهیر المتنبی بغداد را از صبح جمعه تا غروب آن می‌پوشاند و از ابتدای این خیابان چند کیلومتری آغاز و تا پای مجسمه متنبی، شاعر بزرگ و نامدار تاریخ عراق واقع بر کرانه رود دجله ادامه می‌یابد و ناخودآگاه مشتریان و گردشگران را به «هاید پارک» عراقِ بعد از سقوط دیکتاتور هدایت می‌کند؛ جایی که همه جریان‌های سیاسی و مذهبی به عرضه اندیشه‌ها و گرایش‌ها و مواضع منطقی و بی‌منطق خود می‌پردازند.

نخل و همسایه‌ها

صحنه‌های تماشایی و شگفت‌انگیزی است و حقیقتاً نشان‌دهنده این سنت تاریخی است که دیکتاتورها هرگز دوام نمی‌آورند.
در سفری که سه سال پیش در معیت جناب دکتر عباس صالحی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی به عراق داشتم و با برنامه‌ریزی دوست ارجمندم جناب اباذری از این خیابان بازدید کردم، چنین صحنه اعجاب‌آوری را یک رویداد هیستریک فرهنگی در حوزه کتاب خواندم!

نخل و همسایه‌ها

آن موقع بود که باورم آمد، عراقی‌ها در اوج محاصره اقتصادی ظالمانه کشورشان توسط آمریکا در دهه نود میلادی قرن گذشته و در چارچوب سیاست تحمیلی «نفت برابر غذا»، بعد از به حراج و فروش گذاشتن اهم وسایل زندگی خود و حتی پنجره‌های آلومینیومی خانه‌هایشان، کتاب، آخرین و عزیزترین کالایی بود که از روی ناچاری دست به فروش آن می‌زدند.
مبارزه با کتاب و کتابخوانی توسط صدام و رژیم جاهل و ستمگرش، داستان غم‌انگیز دیگری است که پرده‌هایی از آن را در یک گپ خودمانی با دو سه کتابفروش بازمانده بازارچه الحویش نجف در کنار بارگاه علی علیه السلام و در مرکزیت حوزه علمیه نجف در حاشیه یک سفر اربعینی و از روی حس کنجکاوی شنیدم.

بازارچه قدیمی ویژه نشر و کتاب که توسط رژیم بعث به بازارچه بقالی و خوا وبار فروشی و کله‌پزی تبدیل شده بود!!!
نکته بسیار مهم مورد نظر اینجانب در این نوشتار، تأکید بر ضرورت حضورمان به عنوان «همسایه» شرقی «نخلِ» عراق است.

نخل و همسایه‌ها

حضور پُر رنگ‌ و قوی نویسندگان و ادیبان و شاعران و ناشران ایران‌زمین در نخلستان‌های فرهنگ و ادب عراق و در این رویداد مهم، باید بیش از پیش مورد نظر نهادهای رسمی و بویژه بخش های خصوصی حوزه نشر و نهادهای علمی، پژوهشی و معرفتی جمهوری اسلامی باشد.و به هیچوجه نباید به حضور نمادین رسمی اکتفا کرد .
زیبنده کشورمان است که امروزه در جشنواره‌های هنری و ادبی، همچون جشنواره زنده‌یاد محمدمهدی جواهری، شاعر بزرگ و نامدار تاریخ معاصر عراق که توسط رژیم صدام سلب تابعیت شد و روزی جمهوری اسلامی میزبانش بوده است، باشیم و در بزرگداشت آن شخصیت شهیر، مشارکت فعالانه‌تری رقم بزنیم.
قطعا خالی کردن عرصه فرهنگ در کشوری که روابط راهبردی همه جانبه‌ای با آن داریم و رها کردن میدان گفت‌وگو به نفع بدخواهان و رقیبان و دشمنان روابط دو ملت ایران و عراق، اقدام خردمندانه‌ای نیست.

نخل و همسایه‌ها

* دکتر عباس خامه‌یار* رایزن فرهنگی ایران در لبنان

پست بعدی

چه می‌شد اگر حسینقلی مستعان نبود؟

ش دسامبر 18 , 2021
آلبرت کوچویی در روزنامه اعتماد نوشت: این برادر بزرگم بود که بوی خوش کاغذ و چاپ را به خانه‌مان آورد. اگرچه پدر و مادر، خود اهل کتاب بودند، اما برادر، روزنامه‌خوان بود. البته بیشتر مجله‌خوان. اتاقش پر از دوره‌های مجله‌های تهران مصور، سپید و سیاه و بعد از آنها، جسته […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000