پیگیری محسن رضایی برای تحقق رویایی برجای مانده از دوران قاجار

پیگیری محسن رضایی برای تحقق رویایی برجای مانده از دوران قاجار

ایرنا نوشت: معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه دشمنان از پیشرفت اقتصادی ایران نگران هستند گفت: یکی از خرمشهرهایی که در آینده آزاد خواهد شد، پیروزی ما در تکمیل پروژه‌های اقتصادی نیمه‌تمام طی دو تا سه سال آینده است.

محسن رضایی پنجشنبه شب در نشست کارگروه اقتصادی استان سیستان و بلوچستان که با حضور دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد در محل فرمانداری چابهار برگزار شد افزود: مساله مهم این است که این منطقه آینده‌ بسیار درخشانی دارد، شاید یکی از درخشان‌ترین مناطق آینده ایران چابهار باشد، هم به دلیل پروژه‌ها و هم به دلیل نقشی که این منطقه در آینده اقتصاد ملی ایران ایفا خواهد کرد.

وی ادامه داد: روز به روز اهمیت، ارزش و اعتبار این منطقه در ایران افزوده خواهد شد.« گفته می‌شود که از دوران قاجار، اتصال چابهار به شمال کشور یک رویا بوده است»

هراس دیرینه دشمنان از اتصال چابهار به شمال ایران

معاون اقتصادی رییس جمهور تصریح کرد: رقبا و دشمنان ما به شدت از اتصال این منطقه به شمال کشور هراس داشتند و نگران بودند برای اینکه از تاثیر اقتصادی این منطقه بر همه ایران نگران بودند.

وی افزود: بنابراین آینده اینجا بسیار مهم است. همه مسوول هستیم. این منطقه و ما در تهران باید تلاش کنیم که این نقش‌آفرینی منطقه جنوب سیستان و بلوچستان، چابهار، کنارک، دشتیاری و زرآباد بتواند نقش خودشان را اجرا کنند و اگر این منطقه زنده شود یعنی همه کشور ایران زنده خواهد شد.

پیگیری مصوبات سفر آیت‌الله رئیسی، جدی است

رضایی با بیان اینکه در هفته آینده مصوبات سفر رئیس جمهور ابلاغ خواهد شد گفت: تصمیمات خوبی گرفته شده است و سفر کوتاهی که ما آمدیم بیانگر این است که ما به طور جدی پیگیر هستیم تا این منطقه نقش خودش را پیدا کند.

او گفت: در ارتباط با منطقه، مجتمع عظیم پتروشیمی که درحال احداث است با بهره گیری از آسیب‌شناسی پتروشیمی‌های گذشته در ماهشهر و جاهای دیگر، هم فناوری‌ها جدید شود و هم صنایع پایین‌دستی این پتروشیمی‌ها رقم بخورد.

معاون اقتصادی رییس جمهور ادامه داد: از کارخانه ای بازدید کردیم که با مواد اولیه پتروشیمی، بسته‌بندی‌ها و سفره و وسایل خانگی و مصرفی تولید می‌کردند و جالب این بود که حتی همان ضایعات هم در خود کارخانه تبدیل به محصول می‌شد که جای تشویق دارد. « علاقه به کار، خلاقیت و نوآوری بوجود می‌آورد»

توجه به صنایع پایین‌دستی

وی با تاکید بر اینکه سود در صنایع پایین‌دستی است گفت: پتروشیمی‌هایی وجود دارد اما اگر پتروشیمی های مدرن‌تری که صنایع پایین‌دستی را هم داشته باشند، چند میلیون شغل ایجاد خواهد شد.

معاون اقتصادی رییس جمهور تصریح کرد: در بحث فولاد، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و نفت می‌توانستیم صنایع پایین‌دستی خوبی داشته باشیم اما متاسفانه تا به حال همه را خام فروشی کرده‌ایم.

رضایی تاکید کرد: برای منطقه و کشور بسیار مهم است که در فولاد و مجتمع پتروشیمی، صنایع پایین دستی بوجود بیاید.

بندر شهید بهشتی چابهار از بنادر مطرح حوزه اقیانوس هند خواهد شد

وی افزود: بندر شهید بهشتی و فاز دوم آن انجام شود، بندر شهید بهشتی از بنادر مطرح حوزه اقیانوس هند خواهد شد. کشتی‌های غول پیکر اقیانوس پیما می‌تواند در اینجا کالاهای کشور را پیاده یا صادر کنند.

رضایی ادامه داد: جاده و راه آهن جنوب به شمال که چابهار را به سرخس و بعد به عشق آباد، ترکمنستان و آسیای مرکزی وصل می‌کند، از سوی دیگر این راه آهن چابهار را به رشت، قفقاز و اروپای شرقی و روسیه وصل می‌کند و حرکتی فوق‌العاده انقلابی در حوزه اقتصاد ایران صورت می‌گیرد.این موضوع هم به طور جدی دنبال می‌شود.

آینده درخشان چابهار

او افزود: امروز در این خصوص صحبت شد که به کارها سرعت بدهند، تمامی هزینه‌ها را محاسبه کرده‌ایم تا کار با سرعت انجام شود. اینهایی که گفته می‌شود نه شعار است و نه وعده، مجتمع پتروشیمی، فولاد، بندر شهید بهشتی، جاده و راه آهن کریدور جنوب و شمال، همه اینها باید سرعت بگیرد و در این دولت انجام خواهد شد و مطمئن باشید این منطقه آینده درخشانی خواهد داشت.

رضایی تصریح کرد: همانطور که صحبت از جنگ اقتصادی کرده‌ایم یکی از خرمشهرهایی که در آینده آزاد خواهد شد، پیروزی در تکمیل پروژه ها طی دو تا سه سال آینده است و یک تودهنی خواهد بود به همه کسانی که بدون رعایت حقوق بین‌الملل و انسانی، درحالی که با ما قرارداد و تعهد داشتند، بدون منطق و توجیه کشور ما را محاصره کردند.

معاون اقتصادی رییس جمهور گفت: ما باید از خودمان نشان می‌دهیم که دشمن نمی‌تواند ایران را از پای در بیاورد، ایران می‌خواهد که از طریق صلح، عدالت و انسانیت زندگی کند. چرا مارا محاصره کرده‌اند؟ ما به کدام کشور لشکرکشی کرده‌ایم؟ آن‌ها فقط از پیشرفت ما هراس دارند.

او ادامه داد: واقعا ما با چه کشوری در جنگ هستیم که چنین برخوردهایی می‌کنند، از پیشرفت ما می‌ترسند و از ۲۰۰ سال قبل تاکنون نگران وصل شدن چابهار به تهران هستند.

رضایی افزود: همانطور که تا الان نشان داده‌ایم از این به بعد هم باید نشان بدهیم که شکست ناپذیریم و کار و حضور مردم یک حضور جهادی و رزمندگی است. به ثمر رساندن پروژه‌های نیمه‌تمام برای ما مهم است و باید این‌ها را تکمیل کنیم.

معاون رییس جمهور بیان داشت: موضوع بیمارستان چابهار را پیگیری کردیم و قرار شده این کار به منطقه آزاد محول شود و به بهره‌برداری خواهد رسید تا مردم این منطقه بتوانند از مزایای آن استفاده کنند.

وی ادامه داد: بانک و بورس حق منطقه آزاد است و این را پیگیری می‌کنیم یعنی اینکه منطقه آزاد چابهار جزو مناطق پیشرفته دنیا باشد و سرمایه‌گذاران خارجی هم در بورس و هم در بانک این منطقه حضور فعال داشته باشند.
معاون اقتصادی رییس جمهور به موضوع تجهیزات اطفای حریق در بنادر حوزه سواحل مکران اشاره کرد و افزود: این موضوع هم باید پیگیری شود تا از بروز آتش‌سوزی‌ها در اسکله‌های صیادی جلوگیری شود.
رضایی گفت: توسعه گمرک و آب‌ شیرین‌کن نیز ازجمله مشکلاتی است که با پیگیری‌های مسوولان حل خواهد شد.
به گفته وی، بازارچه مرزی و تعهد از پیله‌وران یک موضوع خوبی است که اشتغال فراهم و تثبیت می‌کند و اگر بتوانیم در کنار کریدور راه‌آهن، انتقال آب را هم داشته باشیم در هر ۱۰۰ کیلومتر یک شهر لجستیکی ایجاد می‌شود و مهاجرت معکوس در این مناطق رقم خواهد خورد. این موضوع برای ما جنبه امنیتی دارد و بسیار مهم است که در کنار راه‌آهن، آب هم منتقل شود و کمبود جمعیتی هم جبران شود.
حاشیه‌نشینی زیبنده چابهار نیست
معاون اقتصادی رییس جمهور تصریح کرد: در اطراف چابهار جمعیتی حدود ۱۵ هزار نفر حاشیه‌نشین وجود دارد که زیبنده این منطقه نیست، نمی‌شود که منطقه آزاد خوبی داشته باشیم اما چند کیلومتر آن‌طرف‌تر پانزده هزار نفر وضع ناگواری داشته باشند، صحبت شده تا اختیار ساماندهی حاشیه‌نشینی را به منطقه آزاد بدهند و این منطقه با سرعت زیاد مشکل حاشیه‌نشینی را مرتفع کند.

رضایی با بیان اینکه برخی جوانان مشغول به کار دارای تحصیلات و مهارت‌های تخصصی نیستند گفت: این اشتباه است و حداقل سه هنرستان باید در اینجا احداث و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید انجام شود. این درست نیست که همیشه از نقاط دیگر نیروی متخصص به اینجا آورده شود.

او تاکید کرد: هر اقدامی که انجام می‌شود باید به زندگی و معیشت مردم مرتبط شود تا مردم بتوانند در پالایشگاه‌ها، پتروشیمی و به کسب و کارهای کوچک و صنایع پایین‌دستی وصل شوند، لذا توانمندسازی باید جزو وظایف همه ما مسوولان باشد.

در این نشست، فعالان اقتصادی و صاحبان صنایع، مشکلات و موانع پیش روی خود را مطرح کردند.

"محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور" و "سعید محمد مشاور ریس جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد" دیروز پنجشنبه با استقبال حسین مدرس خیابانی استاندار سیستان و بلوچستان، عبدالرحیم کُردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، معاونان استاندار، فرمانداران و جمعی از مدیران، نخبگان و معتمدان وارد شهرستان چابهار شدند.

21231

پست بعدی

سالک: مردم کار خود را می کنند و مسائل را به مذاکرات گره نمی‌زنند

ج دسامبر 17 , 2021
ایسنا نوشت: یک نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت مذاکرات را به مسائل اقتصادی و داخلی گره نزده است، گفت: اگر تیم مذاکره کننده ما در مذاکرات قوی برخورد کند، مسائل ما قابل حل بودن و دستیابی به توافق ممکن است. احمد سالک با بیان اینکه ایران […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000