گریز مجرم از عدالت ادامه دارد/ عنابستانی در سنگر نبود نظارت بر رفتار نمایندگان

گریز مجرم از عدالت ادامه دارد/ عنابستانی در سنگر نبود نظارت بر رفتار نمایندگان

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با درپیش گرفتن سکوت آغشته به حمایت از نماینده مجرم ، ماموریت قانونی خود در زمینه اجرای عدالت در این پرونده ملی را انجام نداده تاحدی که صدای اعتراض رئیس مجلس محافظه کار مجلس نیز درآمده و قالیباف تاکید کرده است : هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید موضوع عنابستانی را محکم تر پیگیری می کرد . درنتیجه همین مماشات غیرقانونی است که عنابستانی نیز همچنان رویکرد گریز از عدالت را با قاطعیت ادامه می دهد .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، در حالی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح اصلاح و الحاق موادی از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مخالفت کردند که علی اصغر عنابستانی عضو هیئت رئیسه کمیسیون آیین نامه داخلی و از موافقان این طرح ،به اتهام ضربه (سیلی) به سرباز ناجا به سه ماه و یک روز حبس محکوم شده است. هرچند ، برخی خبرها حکایت از آن دارند که پرونده عنابستانی و سرباز راهور با رضایت طرفین مختومه شده اما این پرونده بدلیل ویژگی های خاص آن ، پرونده ای محدود به یک شاکی و متهم نیست که با سازش طرفین بایگانی شود زیرا توجه افکار عمومی و تبدیل آن به پرونده ای ملی ، ایجاب می کند که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ، وارد موضوع شود و درچارچوب قانون با نماینده خاطی برخورد کند تا هم مردم احساس کنند عدالت اجرا شده و هم سایر نمایندگان کنونی و بعدی بهارستان دریابند که درصورت سواستفاده از جایگاه خود برای تعرض به حقوق شهروندان باید تاوانی متناسب با جرم خود بپردازند. با این وجود ، هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با درپیش گرفتن سکوت آغشته به حمایت از نماینده مجرم، ماموریت قانونی خود در زمینه اجرای عدالت در این پرونده ملی را انجام نداده تاحدی که صدای اعتراض رئیس مجلس محافظه کار مجلس نیز درآمده و قالیباف تاکید کرده است :هیات نظارت بر رفتار نمایندگان باید موضوع عنابستانی را محکم تر پیگیری می کرد . درنتیجه همین مماشات غیرقانونی است که عنابستانی نیز همچنان رویکرد گریز از عدالت را با قاطعیت ادامه می دهد .

دراین باره بیشتر بخوانید

خشم عنابستانی از اصلاح سخنان رئیس مجلس : حرف قالیباف خنده‌دار است

آقای عنابستانی! خداحافظی کن، شرم آور است این حجم از دروغ

قالیباف عقب نشینی کرد: عنابستانی به سرباز راهور سیلی زده است/ فصل الخطاب حکم دادگاه است

اگرچه نمایندگان مجلس برابر اصل۶۷ قانون اساسی، سوگند یاد می کنند که درگفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها، تأمین مصالح مردم را مد نظر داشته باشند اما رفتار سوء برخی نمایندگان، ضرورت تصویب اصلاح موادی از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان را بیش از پیش مهم نموده است. قانونی که پس از استماع گزارش کمیسیون و سخنان نمایندگان موافق و مخالف این طرح، کلیات آن با ۹۹ رای موافق، ۱۲۲ رای مخالف و ۶ رای ممتنع به تصویب نرسید. درحالی که نمایندگان مخالف تصویب این طرح معتقدند مرجع تشخیص رفتار خلاف شان نمایندگی در مواد پیشنهادی برای اصلاح این طرح مشخص نیست اما علی اصغر عنابستانی از نمایندگان حامی این طرح تلاش کرده با استدلال هایی از تصویب این طرح حمایت کند.

این در حالی است که نام علی اصغر عنابستانی نه به دلیل دفاع از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بلکه به دلیل سیلی زدن به سرباز راهور، در افکارعمومی برجسته شد. موضوعی که واکنش افکارعمومی را به همراه داشت تا آنجا که فعالان اجتماعی از نمایندگان مجلس یازدهم درخواست کردند به وعده خود برای نظارت بر رفتار نمایندگان عمل کرده و با عنابستانی برخورد نمایند. در واکنش به این موضوع ، غضنفرآبادی سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، گفته بود پرونده آقای عنابستانی در حال طی کردن روند بررسی خود است اما تا زمان صدور رای دادگاه برای محکومیت عنابستانی، اقدام موثری از سوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان صورت نگرفت. تا جائی که حتی قالیباف در جلسه با دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی ، او را از اتهام سیلی زدن مبرا کند. دفاعی کوتاه که با تحسین عنابستانی و انتشار ویدئوی سرباز راهور در دفاع از خودش و تاکید بر رای دادگاه در تایید اتهام سیلی زدن عنابستانی و محکومیت او همراه شد.

اما این تمام ماجرا نبود و قالیباف با اصلاح موضعی ناگهانی، گفته های سرباز راهور را تایید کرد. اظهارنظری که با واکنش منفی عنابستانی همراه شد و او در اظهاراتی، قالیباف را به سودای ریاست جمهوری متهم کرد. نمایندگان حامی طرح اصلاح مواد قانون نظارت بر رفتار نمایندگان تلاش می کنند با تصویب این مواد، تفسیری از شان نمایندگی ارائه داده و با استفاده از آن، نظارت سیستماتیک تری بر رفتار نمایندگان داشته باشند . مخالفت مخالفان طرح هم از این منظر است که تصویب این مواد را مغایر با آزادی های نمایندگان می دانند و هدف آن را تضعیف نمایندگان و خودسانسوری در مجلس دانسته اند. حالا در کشاکش سخت تر شدن روند نظارت بر رفتار نمایندگان، شاهد سوء رفتار علی اصغر عنابستانی هستیم که با وجود محکومیت عنوان اتهامی سیلی زدن سرباز راهور با انفعال و سکوت اعضای هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مواجه شده است. سکوتی که حتی رئیس مجلس را در دام دروغ های عنابستانی گرفتار کرد و انتقاد افکارعمومی را برانگیخت. رفتارهای متناقضی که نشان می دهد موافقان اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان حاضر نیستند با رویکرد خودانتقادی نسبت به عنابستانی که از گروه موافقان این طرح است، با او برخورد شدیدتری داشته باشند. موضوعی که قالیباف هم بر آن صحه گذاشته و می گوید اگر چه هیات نظارت پیگیری های مجدانه ای انجام داد، اما معتقدم که پیگیری ها باید محکم تر انجام می شد.

حالا اگر چه مجلس بعد از شعارهای انتخاباتی درباره نظارت بر رفتار نمایندگان به دنبال اجرای نظرات رهبری در این خصوص است اما تلاش قالیباف و حامیان طرح اصلاح مواد قانون نظارت بر رفتار نمایندگان در حالی با مخالفت اکثریت نمایندگان مواجه شده که حتی در جریان مواجه هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با علی اصغر عنابستانی، شاهد برخورد شایسته و مورد انتظار مردم با دروغ پراکنی های این نماینده مجلس نبوده ایم. وضعیتی که فاصله شعار تا واقعیت عملکرد مجلس یازدهم را نزد مردم نشان می دهد.

2121

پست بعدی

شناسایی دو مورد ابتلا به اومیکرون در این کشور جنوبی ایران

س دسامبر 14 , 2021
ایسنا نوشت: اولین موارد ابتلا به سویه کروناویروس اُمیکرون در عمان شناسایی شد. رسانه های داخلی عمان از شناسایی دو مورد ابتلا به سویه کروناویروس اومیکرون در این کشور خبر دادند. گزارش شناسایی اولین موارد ابتلا به سویه اومیکرون پس از آن منتشر شد که مقامات عمان اعلام کردند جمعیت […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000