در سوگ اکبر نحوی

در سوگ اکبر نحوی

درگذشت نابهنگام دانشمند ادب‌پژوه، پژوهشگر نکته‌سنج، مصحح متون فارسی و ادبیات حماسی و ادیب برجستهٔ خطّه ادب‌پرور شیراز دکتر اکبر نحوی استاد ادبیات و زبان فارسی دانشگاه شیراز و عضو وابسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.

اینجانب این ضایعهٔ اسف‌انگیز و اندوهبار را به جامعهٔ دانشگاهی، مردم فرهنگ‌دوست شیراز و خانوادهٔ داغ‌دار آن مرحوم تسلیت می‌گویم. تصحیح مجمل‌التواریخ و القصص، شیرازنامه، برزونامه (بخش کهن)، همایون‌نامه (تاریخ منظوم)، آیین دبیری و … از جمله آثار زنده‌یاد اکبر نحوی است.
میراث مکتوب باافتخار چاپ برزونامه را که از متون حماسی ادب فارسی است، در کارنامه خود از این مصحح توانمند دارد. انتشار بیش از ده مقاله و جستار کوتاه و بلند در دو نشریهٔ آینهٔ میراث و گزارش میراث موجب اعتبار و اعتلای پژوهشی مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب گردیده است.

دکتر اکبر نحوی در سال‌های بلوغ علمی و حصول مراتب عالی ادبی بود و صد حیف و صد دریغ که زود پَر کشید و دانشگاه شیراز و ادب‌پژوهان کشور از وجود او محروم گشتند. انتخاب شایستهٔ وی به‌عنوان عضو وابستهٔ فرهنگستان زبان و ادب فارسی دلیل دیگری بر آینده‌دار بودن این رادمرد ادب فارسی در خطهٔ فارس بود.

الحق درگذشت او ضایعهٔ جبران‌ناپذیری است، اما گریز و گزیری از حقیقت مرگ نیست و آنچه که از کارهای نیک انسان‌ها می‌ماند، موجب بقا و پایداری فرهنگ کشور می‌شود. از خداوند بزرگ برای آن مرحوم طلب رحمت واسعهٔ الهی را داریم و برای بازماندگان، آرزوی شکیبایی و بردباری می‌کنیم. روحش شاد و مشمول الطاف الهی باد.

* مدیرعامل مؤسسهٔ پژوهشی میراث مکتوب

پست بعدی

قدرت و کارآمدی دروغ‌های بزرگ

د دسامبر 13 , 2021
در ادبیات اخلاقی ایرانیان این سخن‌حکیمانه به فراوانی بر زبان‌ها جاری است که بار کج به منزل نمی رسد یا انسان دروغ‌گو رسوا می شود یا دروغ‌گو دشمن خداست . تعابیر دیگری که آشکارا از زشتی دروغ و پستی دروغ‌گو پرده برمی‌دارد تا جایی که در جان و دل همگان […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000