افزایش معنادار بودجه نهادهایی مانند صدا و سیما با رویکرد توزیع عادلانه بودجه ناسازگار است

افزایش معنادار بودجه نهادهایی مانند صدا و سیما با رویکرد توزیع عادلانه بودجه ناسازگار  است

معین الدین سعیدی از نمایندگان مجلس یازدهم بر این باور است که ما برای رشد اقتصادی ۸ درصدی، حداقل به سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری خارجی نیاز داریم که امکان رخ دادن آن در شرایط فعلی کشور بسیار بعید است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از کش و قوس های فراوان، بالاخره لایحه بودجه ۱۴۰۱ توسط ابراهیم رییسی به مجلس داده شد.

ابراهیم رییسی که در مجلس حضور پیدا کرده بود پیش از ارائه لایحه بودجه سال آینده، یک سری گزاره ها در خصوص اهداف این لایحه را مطرح کرد از جمله تورم تک رقمی، رشد ۸ درصدی اقتصاد و عدم استقراض از بانک مرکزی و….

در این ارتباط، معین الدین سعیدی از نمایندگان مجلس بر این باور است که هدف‌گذاری های دولت در لایحه بودجه چندان واقع بینانه نیست.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با معین الدین سعیدی نماینده مردم چابهار در مجلس را می خوانید؛

*******

*آقای سعیدی! آیا هدف گذاری دولت در لایحه بودجه 1401 اعم از رشد ۸ درصدی اقتصاد، عدم استقراض از بانک مرکزی و …. را واقع بینانه می دانید یا خیر؟

بحث رشد اقتصادی در 8 درصدی در این شرایط کشور که سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد و تعاملات ما به حداقل رسیده است، من فکر می کنم بسیار رویایی باشد البته آقای رئیسی به درستی اشاره کردند که ما نباید تکانه‌های اقتصاد را با ارتباط با کشورهای غربی گره بزنیم و این نکته بسیار درستی است و ما باید ساختارهای اقتصادی خودمان را با تاکید تولید داخل و صادرات تقویت کنیم اما به نظر من نکته‌ای که ایشان در بحث رشد اقتصادی 8 درصدی گفتند بعید است اتفاق بیفتد، مضاف بر این در بودجه‌ای که امسال ارائه شده در حالی که از یک طرف نگاه انقباضی حاکم بوده است و بسیاری از پروژه های عمرانی عملا با این روش دچار چالش خواهند شد، از طرفی هم بودجه برخی از نهادها مثل صدا و سیما افزایش معناداری پیدا کرده است که این با آن رویکرد دولت بر توزیع عادلانه بودجه سازگاری ندارد.

*اینکه گفته‌اند عدم استقراض از بانک مرکزی خط قرمز دولت است، چطور؟

این نکته، نکته ای کاملا درست است و در یک نظام اقتصادی سالم بحث استقراض از بانک مرکزی مثل دست بردن در جیب مردم است اما چرا قبلا این اتفاقات افتاده است؟ آیا دولت‌های گذشته نمی دانستند که چنین موضوعی می تواند برای اقتصاد کشور بسیار مخرب باشد؟ آنها می دانستند اما موضوع این است که در شرایطی که تولید داخل و میزان فروش نفت و سطح تعاملات با جهان خارج محدود بوده و از طرفی تولید در داخل با چالش مواجه شده و بحث های تورمی بوده و خزانه دولت خالی شده چاره ای جز استقراض از بانک مرکزی نداشتند.

افزایش معنادار بودجه نهادهایی مانند صدا و سیما با رویکرد توزیع عادلانه بودجه ناسازگار  است

من بسیار امیدوار هستم که تیم اقتصادی جناب آقای رئیسی بتوانند این اتفاق را انجام دهند و بر اساس قولی که دادند کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی را نداشته باشیم اما با این شرایطی که من می بینم به من اجازه دهید همانند مردم نگران باشم. شما الان دارید وضعیت نرخ ارز و شرایط تورم و بحث کالاهای اساسی را می بینید البته در شرایطی که ما داریم با طرف غربی مذاکره می کنیم خوب است و نباید پالس‌های منفی مبنی بر خزانه خالی و.. داد اما به هر حال واقعیت های اقتصاد است و وضعیت کشور نشان می دهد ، هدف گذاری رشد اقتصادی 8 درصدی، بسیار رویایی است.

*منظورتان این است که هدف گذاری های دولت آقای رئیسی را در بودجه سال 1401 واقع بینانه نیست؟

در برخی از حوزه ها، بحث میزان فروش نفت را که 1میلیون و 250 هزار بشکه در نظر گرفتند یا میزان قیمت ارز را تا حدی واقعی‌تر از بودجه‌های دوره گذشته انجام دادند، بحث افزایش پلکانی حقوقی که ایشان انجام می دهند به نظر من قابل دفاع است چون عمده افزایش حقوق برای دهک‌های پایین بوده و بحث افزایش حقوق برای دهک‌های بالا تا حدی جلویشان گرفته شد و این نگاه، نگاه عادلانه‌تری از بودجه‌های سال‌های گذشته است. اینها مزیت‌های بودجه سال ۱۴۰۱ است اما اعتبارات مناطق محروم به شدت دچار چالش خواهد شد و این نشان می دهد که نگاهی که برای تعیین بودجه بوده، نگاه عادلانه‌ای نبوده است. نکته‌ای که امروز ایشان تحت عنوان پیش بینی رشد ۸ درصد عنوان کردند، من آن را متناسب با واقعیت‌های اقتصادی کشور نمی دانم.

*به افزایش بودجه صدا و سیما اشاره کردید. چه نهادهای دیگری از نگاه شما وجود دارند که مانند صداوسیما هستند…

ما در کشور نهادهای فرهنگی داریم که وجود آنها ضرورت است اما در شرایط اقتصادی کلان کشور اولویت ما نیستند و خیلی از این نهادها در ردیف‌های سال گذشته هم بودند اما الان که قرار است نگاه، نگاه انقباضی باشد در درجه اول باید کاهش اعتبار این نهادها در دستور کار قرار گیرد تا اینکه بخواهیم بحث زیرساخت‌های عمرانی در مناطق محروم را دچار چالش کنیم. اگر توجه ویژه‌ای به محرومیت زدایی نشود مسلم بدانید که فاصله شاخص‌های توسعه انسانی بین مناطق محروم و مناطق برخوردار، اگر تا الان فاصله معناداری بوده از این به بعد فاصله نجومی خواهد شد.

*پیش شرط‌های رسیدن به هدف گذاری‌های تعیین شده توسط دولت آقای رئیسی در لایحه بودجه چیست؟

ما برای رشد اقتصادی ۸ درصدی، سرمایه گذاری حداقل به سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری خارجی نیاز داریم که امکان رخ دادن آن در شرایط فعلی کشور بسیار بعید است. حداقل این است که سطح تعاملات مان با جهان خارج، به گونه‌ای باشد که برای سرمایه گذاری در کشور ترغیب شوند. من فعلا فضا را آماده تجربه چنین تحولی نمی دانم مضاف بر اینکه به ظرفیت‌های تولید داخل همانطور که مد نظر رهبری بوده پرداخته نشده است و دولت سعی می کند که این ارتباط مالی را ایجاد کند که این قابل تقدیر است و ما حتما باید از رویکردهای مثبت تقدیر کنیم اما باید بر اساس واقعیت‌های اقتصادی جامعه تصمیم بگیریم نه آنچه که دوست داریم اتفاق بیفتد.

2123219

پست بعدی

دستور مخبر به رستم قاسمی: تسریع کنید

ی دسامبر 12 , 2021
معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر لزوم استفاده از توان داخل برای پیشبرد طرح‌های ریلی و تامین واگن‌های مورد نیاز از شرکت‌های داخلی، از وزارت راه و شهرسازی خواست هر چه سریع‌تر طرح جامع توسعه راه آهن کشور را تدوین کند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000