با انواع سردردهای میگرنی آشنا شوید

با انواع سردردهای میگرنی آشنا شوید

میگرن یک بیماری عصبی شایع است و علائم مختلفی چون سردرد ضربان دار در یک طرف سر بیمار ایجاد می‌کند و اغلب با تشدید فعالیت بدنی، نورها، صداها یا بوها بدتر می‌شود. این حالت ممکن است حداقل چهار ساعت یا حتی چند روز طول بکشد. حدود ۱۲ درصد از آمریکایی‌ها به این اختلال ژنتیکی مبتلا هستند.

به گزارش خبرآنلاین، اولین علامت این بیماری، سردرد است که گاهی اوقات به صورت تپشی یا ضربان‌دار آن را توصیف می‌کنند. این درد به شکلی مبهم شروع شده و سپس به درد ضربانی خفیف، متوسط ​​یا شدید تبدیل می‌شود. این درد می‌تواند از یک طرف سر به طرف دیگر منتقل شود یا فقط جلوی سر یا پشت سر را تحت تأثیر قرار دهد یا حتی تمام بخش‌های سر را درگیر کند. برخی افراد در اطراف چشم یا شقیقه و گاهی در صورت، سینوس‌ها، فک یا گردن خود درد را احساس می‌کنند.

آئورا یا هاله میگرنی چیست؟

به تعدادی از علائم حسی، حرکتی و گفتاری هاله می‌گویند که معمولاً مانند سیگنال‌های اخطاری عمل می‌کنند و شروع سردرد میگرنی را به بیمار هشدار می‌دهند. این علائم حسی قبل از وقوع سردرد رخ می‌دهند، اما گاهی اوقات هم در حین یا حتی بعد از آن ظاهر می‌شوند. یک هاله می تواند از ۱۰ تا ۶۰ دقیقه طول بکشد. حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از افرادی که دچار میگرن هستند، هاله را تجربه می‌کنند.

انواع میگرن

میگرن دارای انواع مختلفی است:

میگرن همراه با هاله (میگرن پیچیده): حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از مبتلایان به سردردهای میگرنی، هاله را در سردردهایشان تجربه می‌کنند.

میگرن بدون هاله (میگرن رایج): این نوع از میگرن بدون علائم هشدار دهنده، بروز پیدا می‌کند. علائم این سردرد با مورد قبلی یکسان بوده و تفاوت آنها فقط در وقوع و عدم وقوع هاله است.

میگرن بدون سردرد: نام دیگر آن «میگرن خاموش» است؛ در این میگرن علائم هاله در فرد ایجاد می‌شوند اما پس از آن هیچ سردردی اتفاق نمی‌افتد.

میگرن همی پلژیک: در این نوع میگرن، فلج موقت (همی پلژی)، تغییرات عصبی یا تغییرات حسی در یک طرف بدن بیمار اتفاق می‌افتد. شروع سردرد با بی‌حسی موقت، ضعف شدید در یک طرف بدن، احساس سوزن سوزن شدن و سرگیجه یا تغییرات بینایی همراه است. گاهی اوقات شامل سر درد می‌شود و گاهی اوقات نیر بدون سردرد پایان می‌یابد.

میگرن شبکیه (میگرن چشمی): ممکن است متوجه از دست دادن موقت، جزئی یا کامل بینایی در یکی از چشمان خود شوید که با یک درد مبهم در پشت چشم همراه است و این درد گاهی می‌تواند به بقیه نقاط سر نیز سرایت کند. این کاهش بینایی می‌تواند یک دقیقه و حتی تا چند ماه طول بکشد.

*این نوع از بیماری را حتماً با پزشک در میان بگذارید.

میگرن مزمن: زمانی رخ می‌دهد که میگرن حداقل ۱۵ روز در ماه اتفاق بیفتد. علائم و شدت آن می‌تواند متغیر باشد. افراد مبتلا معمولاً بیش از ۱۰ تا ۱۵ روز در ماه از داروهای ضد سردرد استفاده می‌کنند (که انجام مداوم این کار می‌تواند باعث افزایش سردردها شود).

میگرن با هاله ساقه مغز:در این نوع از بیماری، قبل از وقوع سردرد، بیمار دچار سرگیجه، گفتار نامفهوم، دوبینی یا از دست دادن تعادل می‌شود. سردرد ناشی از این نوع بیماری در پشت سر رخ می‌دهد. این علائم معمولاً به طور ناگهانی رخ می‌دهند و با ناتوانی در تکلم، زنگ‌زدن گوش و استفراغ همراه هستند.

وضعیت میگرنی: یک نوع نادر و شدید از میگرن است که می‎‌تواند تا ۷۲ ساعت طول بکشد. سردرد و حالت تهوع ناشی از آن بسیار آزاردهنده است. مصرف برخی داروها یا ترک مصرف بعضی از داروها می‌تواند باعث ابتلا به این نوع از بیماری شود.

علت اصلی میگرنچیست؟

سردردهای میگرنی پیچیده هستند و هنوز به طور کامل بررسی و شناسایی نشده‌اند. وقتی سردرد به سراغتان می‌آید، علت این است که اعصاب خاصی در رگ‌های خونی شما سیگنال‌های درد را به مغز ارسال می‌کنند. این موضوع سبب آزاد شدن مواد التهابی در اعصاب و عروق خونی سر می‌شود. گرچه هنوز به درستی مشخص نشده که چرا اعصاب این کار را انجام می‌دهند.

منبع: clevelandclinic / مترجم: الهه جعفرزاده

۲۳۵۲۳۵

پست بعدی

واکنش رییس صداوسیما به انتقادات از عملکرد تلویزیون در گفتگو با رییس‌جمهور

س دسامبر 7 , 2021
ایسنا نوشت: رئیس سازمان صداوسیما از انجام مذاکرات با وزارت ورزش درباره حق پخش فوتبال های لیگ برتر خبر داد. پیمان جبلی همچنین درباره گفت و گوی اخیر تلویزیون با رئیس جمهوری که انتقادهایی را به نحوه پرسش ها و طرح مطالبات مردمی به همراه داشت، توضیحاتی را ارائه داد. […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000