پیشنهادات دولت سایه سعید جلیلی برای حوزه دام و طیور

پیشنهادات دولت سایه سعید جلیلی برای حوزه دام و طیور

فارس نوشت: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:‌ بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی همانند سایر وزارت‌خانه‌ها و نهادهای اجرایی باید زیر بار ماموریت‌های ملی برود و با این نگاه، در حوزه‌هایی نظیر دام نه تنها نیاز کشور را برطرف کند بلکه موجب ارزآوری و اشتغال گردد.

نشست مشترک کارگروه کشاورزی دولت سایه با حضور دو تن از معاونین وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از کارشناسان، پیرامون بررسی بازار دام در دفتر سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد.

جلیلی با اشاره به لزوم تقسیم وظیفه میان وزارت‌خانه‌های مختلف برای تامین ارز و زمینه‌سازی در ایجاد اشتغال، تاکید کرد: بخش‌های مختلف وزارت جهاد کشاورزی همانند سایر وزارت‌خانه‌ها و نهادهای اجرایی باید زیر بار ماموریت‌های ملی برود و با این نگاه، در حوزه‌هایی نظیر دام نه تنها نیاز کشور را برطرف کند بلکه موجب ارزآوری و اشتغال گردد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه گفت: اگر در حوزه کشاورزی اهداف جهادی تعریف شده است، رسیدن به آن نیز نیازمند فعالیت جهادی و شبانه‌روزی است؛ بنابراین ارتباط موثر با مدیران قبلی و کارشناسان این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز برنامه‌ریزی‌های دقیق برای رسیدن به این اهداف باشد.

جلیلی با تاکید بر لزوم پرهیز از اقدامات نمایشی جهت سامان دادن به بازار محصولات دام و طیور، رفع تعارض منافع، برنامه‌ریزی درست و انجام اقدامات واقعی با مشارکت گروه‌های مردمی را از جمله راهکارهای مدیریت بازار در این زمینه برشمرد.

پیشنهادات دولت سایه سعید جلیلی برای حوزه دام و طیور

وی استفاده از فرصت دانشگاه‌ها و الگوهای موفق مردمی در روستاهای کشور را به عنوان دو بازوی مورد توجه برای بخش مدیریت امور دام وزارت جهاد دانست و نسبت حل مشکلات به واسطه اراده مسئولان جدید وزارت جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد.

معاونین وزیر: به دنبال تحول ساختارها هستیم/ حوزه کشاورزی را با چالش‌های جدی تحویل گرفتیم

محمد قربانی، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ضمن استقبال از نقطه‌نظرات کارشناسان حاضر در این نشست، بازمهندسی ساختاری، مدیریتی و نیروی انسانی در بخش‌های مختلف وزارت جهاد را یکی از دستورکارهای این وزارت‌خانه در دوره جدید عنوان کرد.

قربانی با بیان تجارب موفق در دنیا از جمله در برزیل، تحول در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی وابسته به وزارت جهاد و همچنین تجهیز مراکز کشاورزی به منظور هوشمندسازی و اخذ آمار در این حوزه را از دیگر برنامه‌های در دستورکار معرفی کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نقطه‌ نظرات مطرح شده در جلسه پیرامون بازیافت پسماند محصولات کشاورزی و استفاده از پروتئین حشرات به منظور تامین خوراک دام، این موضوع را از جمله مهمترین برنامه‌های پژوهشی در این وزارت‌خانه برشمرد و تاکید کرد که نقطه نظرات مطرح شده مورد حمایت مسئولان وزارت جهاد نیز میباشد.

دماوندی نژاد، قربانی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به اینکه دولت سیزدهم بخش‌های مختلف حوزه کشاورزی را با چالش‌های جدی تحویل گرفته است، اصلاح رویه گذشته و برنامه‌ریزی‌ها کوتاه‌مدت برای ایجاد آرامش نسبی در بازار دام و طیور را از جمله اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در دوره جدید خواند.

غلامحسین آقایا مسئول کارگروه کشاورزی دولت سایه نیز با اشاره به جلسات قبلی این کارگروه با مسئولان جدید وزارت جهاد کشاورزی، از ادامه همکاری پژوهشگران این کارگروه با مدیران وزارت‌خانه در موضوعات مختلف خبر داد.

الگوی موفق بازیافت پسماند محصولات کشاورزی برای خوراک دام در گرمسار/ گلایه دامدار برتر کشور از رسانه‌ی ملی: ایده‌های جدید در حوزه کشاورزی را تبلیغ کنید

یوردخانی، مدیرعامل شرکت تعاونی عشایری شهرستان گرمسار با بیان اینکه این شرکت توانسته‌ است در سه ماه اخیر با تولید 5 هزار تن خوراک دام از پسماند کشاورزی موفق عمل کند، از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و صداوسیما خواست تا نسبت به تکثیر این الگوی موفق در کشور، پیشگام شوند و همچنین نسبت به در اختیار گذاشتن بدون واسطه پسماند، دامداران را یاری بدهند.

یوردخانی که خود از دامداران نمونه کشور است، در توضیح عملکرد شرکت تعاونی عشایر گرمسار پیرامون بازیافت پسماند، گفت: ما با اتکا به توانمندی‌های خود، سه خط تولید خوراک دام از پسماندهای چغندر، جو و زیتون راه‌اندازی کردیم به لطف خدا مشکل خوراک دام در استان، برطرف شده است؛ روزانه 100 تا 150 تن تولید داریم. بنابراین از بخش‌های تحقیقات وزارت جهاد دعوت می‌کنیم تا با بازدید از این مجموعه نسبت به ترویج این موفقیت کم‌نظیر، اقدام کند.

این دامدار نمونه با گلایه از عدم پوشش مناسب رسانه‌ای از این موفقیت، تصریح کرد: صداوسیمای استان بیاید و از اقدامی که در حوزه تامین خوراک دام در کشور، تحول ایجاد کرده، پوشش رسانه‌ای مناسب بدهد تا استان‌های دیگر از این رویکرد الگو بگیرند.

وی عدم به‌روزرسانی آمار تعداد خانوار عشایر کشور میزان دام در اختیار آنها به مدت 12 سال، عدم تحقق وعده‌ی خرید تضمینی برخی دام‌های سبک در طول سالیان اخیر و همچنین توزیع رانتی خوراک دام بدون در نظر گرفتن تقاضای واقعی را جمله مهم‌ترین مشکلات دامداران خواند.

داریوش علیپور عضو هیئت علمی دانشگاه همدان و از کارشناسان تغذیه دام، در ادامه نیز رفع مشکل فقدان آمار در حوزه تولید خوراک دام را در ایجاد سامانه‌ای با در اختیار داشتن اطلاعات دارایی، میزان استفاده از محصولات رقابتی و ارزیابی امنیت خوراک دام دانست و تاکید کرد هدف از ایجاد این سامانه بالانس خوراک دام براساس منابع آبی، میزان پرواری دام و پوشش گیاهی مناطق مختلف کشور است که می‌تواند برای تصمیم‌گیری در سالهای آینده کمک شایانی به مسئولان کشور نماید.

وی با بیان اینکه باید برنامه‌ریزی برای به حداقل رساندن پسماند کشاورزی صورت بگیرد، مراحل استفاده از پسماند باقی‌مانده از محصولات کشاورزی را مبتنی بر الگوهای رایجی دانست که استفاده از پروتئین حشرات یکی از آنهاست. استفاده از تکنولوژی‌های اپکس و غنی‌سازی با اوره برای بازیافت پسماند خشک کشاورزی و تهیه خوراک کامل دام یکی از دیگر روش‌هایی بود که یورتانی برای تامین پایدار تغذیه دام‌ها بواسطه حمایت‌های از شرکت‌های دانش‌بنیان دانست.

عدم یکپارچگی نهادهای متولی دام و لزوم تقویت ساختار

علیرضا یزدانی کارشناس سابق ایران در سازمان فائو با اشاره به تجارب موفق مدیریت بازار دام در دهه 60، افزایش بهره‌وری را منوط به افزایش بهره‌وری ژن، تغذیه، مدیریت بیماری‌ها و به کارگیری مستمر آموزش‌ها دانست و خاطرنشان کرد که فقدان ساختارهای سابق منجر به قطع ارتباط موثر میان منابع انسانی متخصص با دام پروران شده است.

وی عدم یکپارچگی در نهاد های متولی دام و طیور را از دیگر عوامل آشفتگی بازار گوشت برشمرد و با اشاره به ناکارآمدی تخصیص ارز ترجیحی در این زمینه، عدم ارتباط موثر با تشکل‌ها و اتحادیه‌های مردمی را از علل این اتفاق دانست.

جعفر خلقانی از مسئولان سابق وزارت جهاد کشاورزی نیز رفع عملکرد جزیره‌ای دستگاه‌های بازرگانی و تولیدی در ماموریت‌های حوزه دام، تحول در سازمان تحقیقات و تقویت جایگاه موسسه برنامه‌ریزی اقتصاد کشاورزی، قطع ید ذی‌نفعان ارز ترجیحی خوراک دام از جمله نیازهای امروز بازار گوشت دانست.

کارهایی که نشد؛ کارهایی که باید بشود

مراد محمدی عضو کارگروه کشاورزی دولت سایه نیز اجرای مجدد برنامه‌ی «شناسنامه دام و بهره‌داران کشاورزی» را یکی از لازمه‌های تحول در حوزه مدیریت دام کشور برشمرد و تصریح کرد همکاری با 743 کارخانه تولید خوراک دام که در اختیار بخش خصوصی قرار دارد، می‌تواند ظرفیت مناسبی برای پیگیری اهداف شرکت پشتیانی امور دام وزارت‌خانه ایجاد کند.

سرمایه‌گذاری بر پرورش نژادهای مرغ با ضریب تبدیل بهتر( نظیر تجربه مرغ لاین آرین)، سرمایه‌گذاری بر استفاده از ظرفیت تولید حداقل یک میلیون تن خوراک دام از ضایعات نیشکر استان خوزستان، نخیلات و درختان بلوط، ارزیابی دقیق از نتیجه واردات نژادهای دام خارجی و بازصادرات (ری‌اکسپورت) به کشورهای حاشیه خلیج فارس از دیگر تاکیدات این کارشناس ارشد حوزه کشاورزی بود.

ارائه خدمات سیار به دام پروران و آموزش از طریق فضای مجازی

در ادامه، نظرزاده عضو کارگروه روستا و عشایر دولت سایه با اشاره به تلفات دام و با بیان اینکه وزن متوسط دام در زمان کشتار 18کیلوگرم است، از طراحی فرایندی به منظور افزایش بهره‌وری در فرایند پرورش دام سبک خبر داد.

افزایش دسترسی روستاییان و عشایر به واحدهای ارائه خدمات سیار دامپزشکی و خدمات صنعتی دامپروری و همچنین آموزش دام پروران به مدت ماهانه 10 ساعت از طریق فضای مجازی، از جمله محورهای این فرایند است که به صورت آزمایشی با همراهی کمیته امداد در برخی روستاهای کشور اجرا شده است.

فقدان راهبرد میان‌مدت و بلندمدت در حوزه پرورش دام و اتخاذ تصمیمات مقطعی، دخالت بیش از حد دولت در امور بخش دام نیز از دیگر محور های مورد بحث در این نشست بود.

۲۳۲۱۹

پست بعدی

انتقاد رئیس قضا از «این تعداد زندانی»

د دسامبر 6 , 2021
مرکز رسانه قوه قضائیه نوشت : رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اهمیت رسیدگی به وضعیت زندانیان به عنوان اولویت دستگاه قضایی گفت: زیبنده نیست این تعداد زندانی داشته باشیم. نمایندگان تشکل‌های دانشجویی امروز (دوشنبه) در آستانه روز دانشجو، با رییس قوه قضائیه دیداری چند ساعته داشتند که بخش عمده‌ای […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000