توزیع هوشمند ۲۵ قلم کالای اساسی/ سهمیه اولیه مرغ، برنج و تخم‌مرغ خانوار اعلام شد

توزیع هوشمند ۲۵ قلم کالای اساسی/ سهمیه اولیه مرغ، برنج و تخم‌مرغ خانوار اعلام شد

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی با بیان اینکه در کشور برخی اقلام تا ۷۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است، گفت: تا پایان سال همه ۲۵ قلم کالای اساسی را هوشمند توزیع می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اسماعیل قادری فر با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما درباره فروش اینترنتی کالاهای اساسی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم با رویکرد امنیت غذایی پایدار و با سیاست ارزان سازی و فراگیرسازی دسترسی همه مردم به غذای سالم آغاز به کار کرد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: یکی از سیاست‌های مهم امنیت غذایی در کنار تولید، موضوع توزیع هوشمند است یعنی با استفاده از ابزارهای نوین، کسب وکارهای نو و استارت آپ ها، خدماتی در زنجیره نهایی توزیع با هدف کنترل بازار مصرف به نفع مردم انجام دادیم. این طرح را با کمک رسانه ملی از روز ۱۸ آبان به صورت آزمایشی در شهر تهران با توزیع مرغ منجمد و تخم مرغ از طریق یک کسب و کار اینترنتی شروع کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت روزانه در شهر تهران برای این دو قلم کالا حدود ۳۰۰ تن مصرف خانوار است؛ البته با رعایت قیمت مصوب تحویل درب منازل می‌شود.

وی تصریح کرد: مصرف روزانه مرغ برای شهر تهران ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ تن است و برای مرغ منجمد بر اساس برآورد حدود ۳۰۰ تن است و هیچ محدودیتی برای دسترسی نداریم، حدود ۲۰۰ تن هم مصرف تخم مرغ است که عرضه می‌شود و هر جایی هم نیاز مردم باشد هیچ محدودیتی در عرضه وجود ندارد.

قادری فر گفت: در سامانه‌ای که پیش بینی شده است صرفاً با ثبت یک شماره تلفن و انتخاب مکان وارد سامانه می‌شوند؛ سامانه امکان دریافت کد ملی را دارد که به معنای محدودیت در عرضه نیست بلکه برای مدیریت در توزیع است.

وی افزود: برای این طرح سقف قرار نداریم، اما ۵ تا ۱۰ کیلوگرم مرغ، ۱۰ کیلوگرم برنج و یک شانه تخم مرغ را در بازه‌های زمانی تقدیم می‌کنیم و هیچ گونه محدودیتی ناشی از کمبود در سامانه‌ها اعمال نخواهد شد.

قادری فر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا این طرح از تهران شروع شد، گفت: تهران کلان شهری است که با همه اقوام تراکم جمعیت بالایی دارد و درگام دوم بعضی از کلان شهرها مانند اصفهان، شیراز، مشهد، یزد و کرج انجام می‌شود و در گام بعدی هر جایی که به واسطه اخلال در شبکه توزیع و ورود واسطه گری با عرضه نامناسب روبرو شود، از این طریق استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: پایش‌های میدانی نشان می‌دهد که کمبودی در خیلی از مناطق کشور نداریم، اما با هوشمندی و رصد روزانه که انجام می‌شود هر کجایی که احساس کنیم اخلال در روند توزیع و دسترسی مردم وجود دارد، هوشمندانه وارد می‌شویم و رفع مشکل می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: یکی از ارکان اصلی رویکرد امنیت غذایی توزیع هوشمند و دسترسی آسان همه مردم به غذا است.

وی افزود: مردم در تمام نقاط ایران بدانند هر جایی که دچار اخلال در روند توزیع باشیم، وزارت جهاد کشاورزی با همه ابزارهای سیاستی به میدان خواهد آمد تا هم محصول کشاورزی با قیمت مناسب به فروش برسد و هم مردم به سهولت به ارزاق عمومی دسترسی آسان داشته باشد.

وی افزود: از هفته گذشته مقارن با هفته بسیج با مانور سراسری موضوع طرح شهید امانی با همکاری بسیج وزارت صمت و بحث پایش مستمر در سراسر کشور آغاز شد و به عنوان قانون انتزاع آغاز کردیم و درکنار این توزیع هوشمند را در مرحله اول به صورت اینترنتی درب منازل مردم آغاز کردیم و در گام دوم با کمک اصناف و حذف واسطه گری‌های غیرضروری و قیمت مصوب به دست اصناف می‌رسانیم و در آنجا نظارت هوشمند می‌شود تا یک بار برای همیشه موضوع دلالی، واسطه گری و افزایش قیمت‌هایی که ناشی از سفته بازی بوجود می‌آید، مرتفع شود.

قادری فر گفت: اختلال کوتاهی امروز در سامانه اتفاق افتاد که بلافاصله برطرف شد، ما هیچ محدودیتی نداریم و یک شب رکورد ۱۴۴۰۰ درخواست در ثانیه را ثبت کردیم که نشان دهنده زیرساخت بسیار قوی است.

جلوی دلال بازی‌ها را با سامانه‌های هوشمند خواهیم گرفت

قادری فر ادامه داد: جلوی دلال بازی‌ها را با سامانه‌های هوشمند خواهیم گرفت؛ نباید شبکه دلالی وارد فضای مجازی شود.

وی عنوان کرد: ما برای خرید محدودیت نداریم بلکه بر اساس سرانه مصرف، ارزاق عمومی را تقدیم می‌کنیم؛ شکر، برنج وارداتی و روغن هم در سامانه در حال توزیع است.

قادری فر با بیان اینکه فرمانده میدان غذای مملکت، وزارت جهاد کشاورزی است، افزود: شبکه تعاونی روستایی کشور بیش از ۱۶ میلیون نفر را در قالب حدود ۸۸۰۰ تشکل تحت پوشش دارد؛ البته نزدیک به ۳۴۰۰ فروشگاه تعاونی داریم که این شبکه‌ها را تحت عنوان روستابازار فعال می‌کنیم تا توزیع و دسترسی در دورترین مناطق کشور میسر شود.

تا پایان سال ۱۴۰۰ شبکه روستابازار را فعال می‌کنیم

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۱۴۰۰ شبکه روستابازار را فعال کنیم که این کار از حدود ۳ هفته گذشته از روستاهای اطراف مشهد مقدس شروع شده است و در حال تجهیز روستا بازارها هستیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا از یک سامانه برای فروش اینترنتی استفاده می‌کنید، گفت: به دلیل اینکه کار ضربتی داشتیم به صورت تلفنی از تعدادی از بزرگترین سامانه‌های اینترنتی دعوت کردیم و از بین آن‌ها به لحاظ بعد لجستیک، تامین و زنجیره سرد که یکی از زیربناهای مهم است یکی از آن‌ها اعلام آمادگی کرد؛ البته ضمن اینکه فراخوانی را مبنی بر اینکه از همه فعالان زیست بوم و نوآوری خواستیم که به کمک معاونت علمی و فناوری بیایند، اما دو شرط اساسی دارد اول اینکه کسب و کارها حتماً باید محصولات را با قیمت مصوب توزیع کنند و دوم زنجیره تامین داشته باشند که با این دو شرط در خدمت همه شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

وی افزود: در بعد امنیت غذایی؛ زنجیره تولید، تامین و توزیع به هم پیوسته است که باید همه این‌ها هوشمند شود.

قادری فر ادامه داد: آنچه که با همه سامانه‌ها مقرر کردیم این است که برگشت اقلام بدون قید و شرط باشد البته در پایگاه اطلاع رسانی خودمان ثبت شکایات را قرار دادیم و شماره تماس ۸۸۱۰۰۰۳۲ به عنوان مرکز تلفن فعال شده است، مردم انتقاد و شکایت خود را منعکس کنند و رسیدگی خواهیم کرد؛ تاکنون یک تا دو درصد اقلام مرجوعی شده است.

قادری فر گفت: چون این بسته بندی‌ها دارای بسته بندی استاندار خاصی نیستند ممکن است اختلاف وزن داشته باشد و از دو روز گذشته امکان بازپرداخت اضافه دریافتی بر اساس وزن نهایی را فعال کردیم.

وی خاطر نشان کرد: ما از لحاظ بازاررسانی در برخی از محدوده‌های سمت جنوب شرق تهران مثل میدان خراسان و شهر ری اختلالی را داشتیم، البته ضمن عذرخواهی حتماً رسیدگی می‌کنیم و از روز یکشنبه شهرهای اقماری تهران مانند شهر قدس، اسلامشهر، پردیس و بومهن هم تحت پوشش قرار می‌گیرند، کم کم نواقص را بر طرف می‌کنیم؛ البته سامانه آماده شده که حدود ۲۳۰ مغازه را به صورت هوشمند در مناطق جنوبی تهران که این اختلال وجود دارد پوشش دهد و تمهید کردیم که توزیع مویرگی را در مغازه‌های هدف انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: این شبکه فروش اینترنتی یک شرکت تعاونی دانش بنیان است که از حدود ۴ سال پیش فعال است.

وی افزود: در هوشمند سازی سامانه در خدمت اصناف هم هستیم یعنی اصناف هم می‌توانند بدون واسطه اجناس را در بستر هوشمند تحویل بگیرند و این کار به زودی انجام خواهد شد.

قادری فر ادامه داد: نتیجه هوشمند سازی شبکه توزیع را طی این دو تا سه هفته‌ای که شروع شده است مردم لمس کرده‌اند، وقتی کمبود در بازار نباشد هوشمندی عرضه و زنجیره می‌تواند به تثبیت قیمت کمک کند.

قادری فر گفت: پنیر UF را که فسادپذیری پایین‌تری دارد از روز یکشنبه به سبد اضافه می‌کنیم و به تدریج شیر و ماست را اضافه خواهیم کرد.وی خاطر نشان کرد: ما بر اساس هر نشانی ثبتی و شماره موبایل ارزاق را ارسال می‌کنیم، اما اینکه احتکار خانگی صورت پذیرد این شایسته فرهنگ ایرانیان نیست.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران افزود: برای شب عید و ماه مبارک رمضان تمهید مناسبی داریم.وی ادامه داد: هزینه ارسال این اقلام به درب منازل با استارت آپ‌ها است.

قادری فر خاطرنشان کرد: با تلاشی که وزیر جهاد کشاورزی دارد این قول را می‌دهیم که ثبات و آرامش در بازار ارزاق عمومی و مصرف مردم با نگاه امنیت غذایی تثبیت شود؛ از ۱۸ آبان شروع کردیم و تثبیت قیمت در مرغ و تخم مرغ شاهد بودیم و از دیروز هم شاهد تثبیت قیمت برنج، روغن و شکر بودیم و از هفته آینده هم سراغ لبنیات خواهیم رفت و به تدریج همه ۲۵ قلم کالا را در اختیار مردم قرار می‌دهیم؛ همچنین توزیع میوه شب عید هم در برنامه است.

223223

پست بعدی

خودکشی اینفلوئنسر «سرجوخه» چه ربطی به دنیا جهانبخت دارد؟

ج دسامبر 3 , 2021
احمد معظمی معتقد است که سکانس خودکشی اینفلوئنسر اینستاگرامی در سریال «سرجوخه» بر اساس شخصیت خاصی نوشته نشده و می‌تواند به دنیا جهانبخت هم ارتباط داشته باشد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سریال تلویزیونی «سرجوخه» با کارگردانی احمد معظمی که دو قسمت دیگر به پایان می‌رسد تصویری از پشت پرده شاخ‌های […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000