پیشنهاد نماینده پیشین مجلس به فعال شدن ایران در سازمان اکو

پیشنهاد نماینده پیشین مجلس به فعال شدن ایران در سازمان اکو

ایسنا نوشت: عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در منطقه باید یک اصل در سیاست خارجی کشور باشد و باید از ظرفیت های سازمان های بین المللی بهره برد.

محمدجواد جمالی نوبندگانی با بیان اینکه سازمان اکو با هدف همکاری کشورهای منطقه در زمینه اقتصادی تشکیل شد، اظهار کرد: تعامل با کشورهای همسایه و حضور ایران در پیمان های منطقه ای می تواند مفرّ خوبی برای کشور از تحریم ها باشد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه کشورهای عضو اکو به هر دلیلی نتوانسته اند آنطور که باید به اهداف تعیین شده از تشکیل این سازمان دست یابند و این سازمان تحرک کافی نداشته است. البته بسیاری از اعضای این سازمان به پیمان شانگهای پیوسته اند و این هم پوشانی منافاتی با مسائل منطقه ای ندارد. اگر ایران بتواند سازمان اکو را فعال کند، می تواند منافع خود و کشورهای عضو را تامین کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر قدرت های فرامنطقه ای بر تصمیمات کشورهای منطقه، خاطرنشان کرد: خط لوله صلح می توانست منافع اقتصادی و سیاسی برای ایران، هند و پاکستان داشته باشد، اما با مخالفت و فشار آمریکا این طرح ناتمام ماند. بعد از انتخابات پارلمانی در عراق، این کشور دچار بی ثباتی شده و حاکمیت در این کشور تثبیت نشده است. افغانستان دولت فراگیر ندارد. تنش هایی در قفقاز و میان ارمنستان و آذربایجان وجود دارد که همه این مسائل مانع همکاری کشورهای منطقه می شود.

جمالی در پایان خاطرنشان کرد: نباید اجازه داد قدرت های فرامنطقه ای در تصمیمات سازمان اکو تاثیر بگذارد. فعال کردن دیپلماسی اقتصادی در منطقه باید یک اصل در سیاست خارجی کشور باشد و باید از ظرفیت های سازمان های منطقه ای بهره برد. حضور در این سازمان ها دارای منافع اقتصادی برای کشور است از جمله اینکه هزینه صادرات کالاها را کاهش می دهد. صادارت گاز و برق به کشورهای همسایه هم دارای سود زیادی برای کشور خواهد داشت.

۲۳۲۱۹

پست بعدی

مراسم معارفه رییس تازه فرهنگسرای نیاوران، برگزار شد

پ نوامبر 25 , 2021
در مراسمی، ابوالفضل همراه، رییس تازه فرهنگسرای نیاوران، حکم خود را دریافت کرد و عبادرضا اسلامی، رییس پیشین این مجموعه، تودیع شد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،مراسم تکریم و معارفه رییس پیشین و تازه فرهنگسرای نیاوران، عصر چهارشنبه ۳ آذر، برگزار شد. در این مراسم، محمود شالویی، سرپرست معاونت امور هنری […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000