این شیوه‌های درست نشستن و ایستادن را یاد بگیریم

این شیوه‌های درست نشستن و ایستادن را یاد بگیریم

داشتن وضعیت و حالت بدنی بهتر علاوه‌بر اینکه ظاهرمان را خوب و زیبا نشان می‌دهد، برای سلامتی کمر هم مناسب است. اما بهترین شیوه‌های درست نشستن و ایستادن کدام است؟

نادیا زکالوند: وقتی در حالت بدنی بد و خمیده قرار می‌گیریم، روی ستون فقرات و در نتیجه مفاصل و ماهیچه‌ها فشار وارد می‌شود و پس از مدتی به درد و ناراحتی در بدن مبتلا می‌شویم. بنابراین موقع نشستن و ایستادن باید مراقب حالت بدنی‌تان باشید.

۱. پیشگیری از قوز کردن

وقتی قوز می‌کنید، به ستون فقرات‌تان فشار وارد می‌شود که این وضعیت باعث می‌شود استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و مفاصل‌تان برای قرار گرفتن در جای خود فشار بیشتری را تحمل کنند. درضمن خمیده نشستن هم موجب فشار دایمی روی اندام‌های داخلی‌تان می‌شود و عملکرد ریه‌ها و روده‌هایتان را با مشکل مواجه می‌کند. بدین‌ترتیب تنفس و هضم غذا هم با اشکال صورت می‌گیرد.

۲. ایستادن شق و رق

موقع ایستادن هرگز حالت خمیده‌ای به خودتان نگیرید. طوری بایستید که انگار قرار است قدتان را اندازه بگیرند. سر را بالا و به سمت جلو و استخوان کتف‌ها را عقب نگهدارید. زانوها را صاف و شکم را داخل بدهید.

۳. پیشگیری از سندرم درد گردن ناشی از نوشتن پیامک

این روزها مردم بیشتر مواقع در حال نوشتن پیامک هستند. آنها سر خود را پایین آورده و به موبایل‌شان نگاه می‌کنند. این کار باعث کشیدگی طولانی روی گردن می‌شود. در نتیجه فشار بسیار زیادی روی ستون فقرات وارد می‌شود. این فشار پس از مدتی، موجب دردهای عذاب‌آور گردن‌تان می‌شود. بهتر است موقع نوشتن پیامک به جای اینکه سرتان را پایین ببرید، موبایل را بالا آورده و جلوی چشمان‌تان بگیرید و پیام‌تان را بنویسید.

۴. رانندگی

برخی از افراد موقع رانندگی روی صندلی خودرو لم می‌دهند. این روش نشستن پس از مدتی باعث می‌شود دچار کمردرد شوید. به‌جای این روش رانندگی، صندلی‌تان را کمی به فرمان نزدیک کنید و به‌گونه‌ای بنشینید تا زانوان‌تان کمی خم شوند. پشت‌کمری مناسب هم پشت کمرتان قرار دهید. البته برای مراقبت از گردن‌تان هم می‌توانید از پشت‌گردنی استفاده کنید.

۵. اجتناب از کفش پاشنه‌بلند

کفش پاشنه‌بلند زیباست اما برای حالت بدن هرگز مناسب نیست. پاشنه‌های بلند ستون فقرات بدن را کمی به سمت جلو متمایل می‌کنند تا جایی‌که قوس کمر بیشتر می‌شود. انحراف ستون فقرات هم به عصب‌های موجود در کمر فشار آورده و در نهایت موجب کمردرد می‌شود. همچنین کفش پاشنه‌بلند وزن بیشتر بدن را روی زانوهایتان انداخته و زانودرد هم به دردهای دیگرتان اضافه می‌شود. بنابراین از کفش‌هایی که پاشنه‌های کوتاه و پهن دارند، استفاده کنید.

۶. هنگام خواب

موقع خواب هم باید از تشک‌هایی استفاده کنید که شکل طبیعی ستون فقرات‌تان را حفظ کنند و زیر سرتان بالشی بگذارید که گردن‌تان در راستای ستون فقرات‌تان قرار بگیرد.

در آخر اینکه مراقب باشید به چربی شکمی گرفتار نشوید. هرچه شکم‌تان بزرگتر شود، کمردرد هم بیشتر می‌شود. بهترین کار ورزش است. هر روز، حداقل نیم‌ساعت، ورزش کنید تا علاوه بر کوچک نگهداشتن شکم‌تان، ماهیچه‌هایی قوی برای محافظت از ستون فقرات‌تان داشته باشید.

منبع:

https://www.webmd.com/osteoporosis/ss/slideshow-posture-tips

4747

پست بعدی

کیهان از خجالت مشاور روحانی درآمد/ رئیسی در این 100 روز به‌اندازه 8 سال شما کار کرد!

چ نوامبر 17 , 2021
روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه امروز خود نوشت: طعنه و کنایه‌های مشاور رئیس‌دولت سابق، با پاسخ‌های جدی وشوخی کاربران در فضای مجازی مواجه شد. حسام‌الدین آشنا مدتی است با توئیت‌های مبهم و کنایه‌دار، سعی می‌کند یادگاری‌های دولت سابق را به فراموشی بسپارد. یک روز ادعا می‌کند «آنان که می‌خواستند […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000