مسئولان دو تشکل فرهنگی: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را معلمان نمی پذیرند

مسئولان دو تشکل فرهنگی: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را معلمان نمی پذیرند

فرج کمیجانی، دبیرکل مجمع فرهنگیان و طاهره نقی‌یی، دبیرکل سازمان معلمان، درخصوص گزینه پیشنهادی از سوی دولت سیزدهم برای وزارت آموزش و پرورش با روزنامه اعتماد مصاحبه کرده اند.

موافقان و مخالفان مسعود فیاضی
فرج کمیجانی، در ابتدا به نداشتن سابقه و نداشتن منش مرتبط مسعود فیاضی با سیستم آموزش و پرورش می‌پردازد: «شاید بتوان گفت فیاضی، گزینه پیشنهادی از طرف دولت به مجلس شورای اسلامی، بی‌وقت‌ترین پیشنهادی بوده که تاکنون در این سال‌ها صورت گرفته است، چون فیاضی نه منش مرتبط با سیستم آموزش و پرورش را می‌داند و نه سابقه کاری مرتبط در این زمینه را دارد. در کل، نگاه تحکم‌آمیز او به نظام آموزش و پرورش با وضعیت کنونی این وزارتخانه مطابقت ندارد.

وقتی رییس‌جمهور، مسعود فیاضی را به عنوان گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد، ناگهان در مجلس همهمه بر پا شد. به هر حال هیچ رابطه‌ای با توجه به سوابق ایشان و ادبیات گفتمانی او به سیستم آموزش و پرورش دیده نمی‌شود. برخی جامعه‌شناسان و روانشناسان اعتقاد دارند آسیب‌های اجتماعی در جامعه، به آموزش و پرورش ارتباط دارد و آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته در این زمینه کاری کند. حالا شما درنظر بگیرید اگر شخصی که معتقد است مدارس باید اسلامی شود و هیچ سابقه یا نگرش خاصی در این باره ندارد، چگونه می‌تواند در نظام آموزش و پرورش درست عمل کند؟»

کمیجانی، درخصوص نحوه گفتمان مسعود فیاضی می‌گوید: «یادم می‌آید یک دوره سردبیر مجلات رشد بود. به دلیل نحوه گفتمانش با کارشناسان مجله درگیری پیدا کرده بود. ادبیات فیاضی بسیار تحکم‌آمیز است و چون قرار است با معلمان مشارکت داشته باشد با این نوع ادبیات نمی‌تواند کار کند و موفق باشد. سبک مدیریتی مسعود فیاضی با سیستم آموزش و پرورش همخوانی ندارد. پس در این زمینه باید شخصی مسوولیت‌پذیر را به عهده بگیرد که با تجربه باشد. اما چه کسانی موافق فیاضی و چه کسانی مخالف فیاضی هستند؛ باید بگویم دولتی‌ها موافق مسعود فیاضی هستند، مخصوصا که او می‌گوید به اسلامی شدن مدارس اعتقاد دارد، اما کسانی که مخالف او هستند؟ معلمین و اشخاصی که مرتبط به نظام آموزش و پرورش‌اند. درباره ایشان با معلمان زیادی صحبت کرده‌ام، هیچ کدام موافق مسعود فیاضی نیستند. در کل بدنه مرتبط به نظام آموزش و پرورش نگاه مثبتی به این پیشنهاد ندارد.»

اسلامی شدن مدارس بدون عدالت؟
طاهره نقی‌یی در مورد پیشنهاد رییس‌جمهور درباره گزینه جدید به مجلس شورای اسلامی عنوان می‌کند: «مسعود فیاضی تجربه‌های خوبی در زمینه آموزش و پرورش ندارد. با معلمانی که در ارتباط بودم همه آنها اعتقاد دارند، احتمال رای آوردنش بسیار کم است. باید درنظر بگیریم که آموزش و پرورش با آمدن ویروس کرونا به‌ شدت افت کرد. دانش‌آموزان هم به لحاظ آموزشی و هم به لحاظ آسیب اجتماعی شدیدا دچار آسیب شدند. عده‌ای از دانش‌آموزان شرایط مناسب مالی برای تحصیل آنلاین نداشتند و عده‌ای دیگر هم که امکانات لازم برای تحصیل آنلاین را داشتند، به دلیل نبود تجربه در این نوع آموزش قطعا عقب ماندند و افت کردند.»
نقی‌یی درخصوص نگرش فیاضی در زمینه اسلامی شدن مدارس می‌گوید: «وقتی در جامعه مشکل داریم چگونه می‌توانیم مدارس را اسلامی کنیم؟ وقتی تحصیل به صورت رایگان برای تمام دانش‌آموزان کل کشور وجود ندارد و عدالت کامل برقرار نشده، چگونه می‌توان به اسلامی شدن مدارس حتی فکر کرد؟ پس نتیجه می‌گیریم تمام این حرف‌ها جز ظاهرسازی، کاربرد دیگری ندارد. خودتان می‌بینید؛ معلمان بارها اعتراض کردند پس از نظر معیشتی دچار مشکل هستند. باید شخصی مسوولیت را به عهده بگیرد که از پس این کار بربیاید. بنابراین مسعود فیاضی گزینه مناسبی برای آموزش و پرورش به جهات مختلف نخواهد بود.»

23302

پست بعدی

خبرهای خوش برای بازار ارز

ش نوامبر 13 , 2021
ایسنا نوشت: به تازگی اعلام شد که بیش از ۳‌.۵ میلیارد دلار از منابع مسدودی کشور آزاد شده و در حال ورود به چرخه تجاری کشور است، اکنون نیز گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که جریان ارزی در سامانه نیما و بازار متشکل ارزی بهبود یافته است. چندی […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000