خلبان ایرانی که در آموزش و جنگ، آمریکایی‌ها را تحقیر کرد

خلبان ایرانی که در آموزش و جنگ، آمریکایی‌ها را تحقیر کرد

مهر نوشت: منوچهر شیرآقایی خلبان هواپیمای فانتوم است که هم در دوره آموزش خود در آمریکا و هم دوران دفاع مقدس در خلیج‌فارس نظامیان آمریکایی را ادب و تحقیر کرد.

امیر خلبان منوچهر شیرآقایی یکی از قهرمانان دوران دفاع مقدس است که حدود ۴ هزار ساعت پرواز با هواپیمای فانتوم F4 را در کارنامه دارد و به‌جز یک‌مورد که هواپیمایش مورد اصابت توپ ضدهوایی قرار گرفت، دچار سانحه هوایی نشد و هرگز ناچار به اجکت از هواپیما نشد. او متولد سال ۱۳۲۸ در روستای کوتنا از توابع شاهی (قائم‌شهر) در استان مازندران است و در دوران جنگ، یکی از خلبانان پایگاه ششم شکاری بوشهر بود.

در دوره پروازهای آموزشی T37 در آمریکا یکی از اساتید شیرآقایی، خلبانی به‌نام فیشر بوده که به‌تعبیر شیرآقایی در طول پروازها، مدام غر می‌زد و توهین می‌کرد. همین‌مساله هم باعث کلافگی و خشم شیرآقایی می‌شد. در یکی از همین‌پروازها، وقتی فیشر در حین پرواز، به شیرآقایی می‌گوید: «زن من هم بهتر از تو می‌تواند پرواز کند»، خلبان ایرانی که در جایگاه شاگرد استاد آمریکایی قرار داشته، به‌تعبیر خودش به سیم آخر می‌زند و طبق روایت خودش: «با نارحتی گفتم ادب داشته باش! بعد اضافه کردم زن تو خیلی چیزها می‌تواند انجام بدهد که من نمی‌توانم. این را گفتم و دسته کنترل فرامین را رو به پایین فشار دادم. هواپیما با ۹۰ درجه شیرجه رفت پایین. استاد با هراس گفت: چه کار داری می‌کنی؟ _ می‌خواهم هواپیما را بکوبم زمین. واقعاً قصد چنین کاری داشتم. این حرف را که شنید، ترسید. گفت: عذر می‌خواهم. چندبار عذرخواهی کرد.»

پس از این‌اتفاق وقتی شیرآقایی توسط فرمانده گردان پرواز احضار شد و به‌خاطر رفتارش مورد سوال قرار گرفت، خطاب به این‌استاد پرواز خود گفت: «من باید از تو ادب یاد بگیرم. پرستیژ خلبانی یاد بگیرم. کشور من به شما دلار می‌دهد، دلاری که دخترهای شما به خاطر یکی از آنها خودشان را می‌فروشند. تو مجاز نیستی با من این‌طور حرف بزنی. من پرواز بلد نیستم، مرا مردود کنید و به کشور برگردانید. حق ندارید غرورم را بشکنید یا جریحه‌دار کنید.»

منوچهر شیرآقایی در چهار یا پنج عملیات هوایی علیه تانکرها و نفتکش‌های دشمن در خلیج فارس حضور پیدا کرد. او در خاطرات خود گفته آمریکایی‌ها در خلیج فارس برای هواپیماهای ایرانی مشکل‌آفرینی می‌کردند. یکی از این‌مشکل‌آفرینی‌ها مربوط به یک‌پرواز تمرینی سال ۶۶ یا ۶۷ است که شیرآقایی در آن، لیدر چهار فروند هواپیمای F4 بوده است. او در رادیوی هواپیما مورد خطاب ناو هواپیمابر آمریکایی قرار گرفت که همراه با اخطار بود و به او دستور می‌داد تا پنج‌مایل دیگر به سمت چپ گردش کرده و از نزدیک‌شدن به ناو اجتناب کند!

با شنیدن این‌پیام رادیویی، شیرآقایی به تعبیر خود احساس کردن غرورش جریحه‌دار شده و در رادیوی هواپیما، خطاب به افسر ناو آمریکایی گفت: «خفه‌شو یانکی! گم شو برو خانه‌ات!» شیرآقایی می‌گوید علاوه بر عبارت توهین‌آمیز «یانکی» فحش زشتی را هم چاشنی کلامش کرده و در ادامه گفته در مملکت خودش پرواز می‌کند و تاهرکجا دلش بخواهد، ادامه می‌دهد.

شیرآقایی می‌گوید از رادیوی ناو آمریکایی دیگر یک‌کلام شنیده نشد اما وقتی در پایگاه فرود آمد، مورد مواخذه نیروهای خودی قرار گرفت. این‌خلبان در پاسخ به مقامات مافوق که جویای علت درشتی‌اش با ناو آمریکایی شده بودند، گفت مگر حضرت امام خمینی نمی‌گویند دشمن اصلی آمریکاست؟ او در مملکت خودم به من دستور می‌دهد، اطاعت کنم و بگویم بله قربان؟ شیرآقایی به مقامات مافوق گفت اگر بنا باشد روزی از ناو آمریکایی فرمان بگیرد، خود را به ناو آن‌ها خواهد کوبید. او در خاطرات خود گفته همان‌شب نخست‌وزیر کشور در یک‌مصاحبه تلویزیونی چندمرتبه در حضور خبرنگاران خارجی از لفظ یانکی استفاده کرد.

۵۸۵۸

پست بعدی

دلیل مخالفت مجلس با وزیرآموزش و پرورش مشخص شد

چ نوامبر 10 , 2021
ایلنا نوشت:نماینده آوج و بویین زهرا درخصوص وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: مساله ما برای مخالفت موضوع روابط فامیلی نیست، مخالفت ما به دلیل سوابق آموزش و پرورشی ایشان است، از لحاظ سوابق آموزش و پرورشی ما نیروهای قوی‌تری با ظرفیت خیلی بالا داریم. روح الله عباس‌پور نماینده آوج […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000