یارانه نان حذف می‌شود؟ / دولت و مجلس مصمم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند

یارانه نان حذف می‌شود؟ / دولت و مجلس مصمم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند

ایرنا نوشت: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پرداخت یارانه غیرهدفمند منجر به اتلاف منابع شده است، گفت: هدفمند کردن یارانه‌ها به ویژه در حوزه انرژی در دستور کار دولت و مجلس است و کارگروه‌هایی برای بررسی پیامدهای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تشکیل شده است.

علیرضا شهبازی روز یکشنبه درباره مباحث مطرح شده درباره حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، گفت: مجلس شورای اسلامی در دولت قبل پیگیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بود اما با هجمه‌هایی که علیه نمایندگان انجام دادند، مانع تحقق این موضوع شدند. نظر مجلس شورای اسلامی این بود که اختصاص این ارز ارزان قیمت، کمکی به کاهش قیمت کالاهای اساسی نکرده و تنها عده‌ای را که به این ارز دسترسی دارند، ثروتمند کرده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت و مجلس مصمم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند، گفت: دولت و مجلس باید تدابیری اتخاذ کنند که خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، اقشار متوسط و آسیب‌پذیر، کارمندان و کارگران و در کل دهک‌های‌ پایین بتوانند به شکل غیرمستقیم از حمایت‌های لازم برخوردار شوند. در این راستا کارگروه‌هایی برای بررسی پیامدهای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در مجلس تشکیل شده تا اجرایی شدن آن به اقشار ضعیف فشار نیاورد.

شهبازی با بیان اینکه در گذشته، راه برای سوءاستفاده از ارز ۴۲۰۰ باز بود، تصریح کرد: دستگیری و محاکمه سوءاستفاده کنندگان سودی به حال مردم نداشت و باید اختصاص منابع موجود به اقشار محروم با برنامه ریزی و نظارت دقیق تری انجام شود تا محرومان جامعه هم بتوانند از امکانات قشر بهره‌مند شوند.

وی، اصلاح ساختار بودجه و واقعی کردن آن را ضرورت امروز کشور عنوان کرد و گفت: اصلاح ساختار بودجه در حقیقت تحقق سند چشم انداز و دیگر اسناد بالادستی نظام و در عین حال عمل به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد مقاومتی است و این اقدام می‌تواند مانع از تحمیل مالیات تورمی و گرانی روزافزون به مردم شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اصلاح یارانه انرژی و یارانه های دیگری که به کالاهای اساسی داده می شود را خواستار شد و افزود: امروز کسانی که از بیشترین یارانه در حوزه انرژی استفاده می کنند، از بقیه مردم ثروتمندتر هستند در حالی که هدف از دادن یارانه، کمک به اقشار محروم بوده است. یارانه‌ها باید به شکل صحیح، برنامه‌ریزی و کارشناسی شده هدفمند شوند و باید مراقبت کرد که قطع آنها به اقشار آسیب پذیر صدمه نزند.

یارانه نان حذف می‌شود؟ / دولت و مجلس مصمم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی به اعتراضات و اتفاقات بعد از گرانی قیمت بنزین در دولت گذشته اشاره کرد و گفت: اگر مردم را در مورد مسائل کشور محرم بدانیم و مسائل را با آنها در میان بگذاریم، آنها نهایت همکاری را با دولت و نظام خواهند داشت زیرا این مردم در هشت سال جنگ تحمیلی در کنار نظام بودند و بعد از آن هم شرایط تحریم و فشار خارجی را تحمل و از نظام حمایت کردند.

شهبازی، یارانه های پنهان را فراتر از حوزه انرژی یا اختصاص ارز ترجیحی عنوان کرد و گفت: ما کماکان به کالایی مثل نان یارانه می‌دهیم و این موضوع باعث افزایش دور ریز نان و پایین ماندن کیفیت آن شده است. اگر یارانه نان کم یا حذف شود، فضای رقابتی ایجاد شده و کیفیت نان افزایش می یابد و در عین حال، این نعمت الهی به خاطر ارزان بودن هدر نمی رود و دور ریخته نمی شود.

وی نبود همدلی و همکاری برای اصلاح ساختار بودجه در دولت گذشته را یادآور شد و گفت: اکنون با همدلی موجود بین قوای مختلف، شرایط برای اصلاح ساختار بودجه فراهم است. با توجه به شرایط سخت اقتصادی و معیشتی ناشی ازتحریم‌ها، حتماً باید وضعیت یارانه ها سامان داده شود. همین کارهای کوچک مثل حذف یارانه های حوزه انرژی یا نان یا ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی می‌تواند به اصلاح ساختار بودجه و کم کردن کسری آن منجر شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس فرار مالیاتی و فرار تعرفه های گمرکی را موضوع دیگری دانست که باید در اصلاح ساختار بودجه مورد توجه قرار گیرد و گفت: اجناس قاچاق زیادی بدون دادن تعرفه گمرکی وارد کشور می شود و شاهد فرار مالیاتی گسترده هستیم. بستن راه ورود کالای قاچاق برای حمایت از کالای داخلی و در عین حال بستن شکاف های فرار مالیاتی از مسائلی است که باید مورد توجه همه قوا قرار گیرد.

شهبازی، اصلاح ساختار بودجه را نیازمند همت مدیران کشور و در عین حال کمک مردم دانست و افزود: تجربه نشان داده که دادن یارانه خیلی در ارزان شدن کالاها تاثیر ندارد و حذف آن نیز اگر با برنامه ریزی صورت گیرد موجب تورم افسار گسیخته نخواهد شد. دادن یارانه ها آن هم به صورت غیرهدفمند فقط به اتلاف منابع کشور منجر شده و تنها به فساد و رانت دامن خواهد زد. در سال های گذشته، همواره انواع یارانه ها به مردم داده شد ولی در عین حال، شاهد تورم‌های بالای ۳۰ درصد در کشور هم بودیم.

نماینده مردم نهاوند درمجلس شورای اسلامی خواستار ورود و جدیت دستگاههای نظارتی ازجمله سازمان تعزیرات حکومتی برای نظارت بر طرح های مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها و دیگر طرح ها شد و گفت: رسانه‌ها و مطبوعات نقش مهمی در اطلاع رسانی به مردم و فرهنگ سازی برای تحقق هدفمندی هستند و می توانند مانع سوءاستفاده سیاسی از این اقدامات شوند.

۲۳۲۳۱

پست بعدی

اعضای تازه شورای پروانه ساخت آثار سینمایی، معرفی شدند

ی نوامبر 7 , 2021
سیدضیاء هاشمی، علیرضا معاف، پرویز شیخ‌طادی، سعید مستغاثی، محمدرضا هنرمند، پژمان لشگری‌پور و سیدمحمد حسینی، اعضای تازه شورای پروانه ساخت آثار سینمایی شدند. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی، طی احکام جداگانه‌ای، هفت عضو شورای پروانه ساخت آثار سینمایی را منصوب کرد. بنا به حکم معاون وزیر […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000