راهکار مصباحی مقدم برای حل مشکلات کشور توسط دو جریان بزرگ سیاسی

راهکار مصباحی مقدم برای حل مشکلات کشور توسط دو جریان بزرگ سیاسی

جماران نوشت: نشست «خوانش امروزین از منشور برادری» با همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، اداره کل تبلیغات اسلامی استان تهران و مدرسه راهبری علم و عمل، همزمان با سالروز صدور این منشور در حسینیه جماران برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در این نشست گفت: حضرت امام بسیار زیبا بیان کرده اند که وحدت در اصول مراد است و لازمه رشد و پیشرفت در تفکر، و همچنین در مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این است که این اختلافات باشد. نفس اختلافات پذیرفته و مطلوب است و تشبیه کرده اند به اتفاقی که در طول تاریخ برای اجتهاد رخ داده و هر کدام از مجتهدین، با استفاده از اصول و مبانی مشترک، به اجتهاد پرداخته اند و این اختلاف نظرها منشأ رشد و پیشرفت فکر ما شده است.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: یکی از نکات خیلی مهم بحث باز بودن باب اجتهاد است؛ بر خلاف برخی از فرقه ها که به انسداد باب اجتهاد رسیده اند و به نوعی اجتهاد را متوقف کرده اند. البته در دهه های اخیر عدول از آن موضع هم مشاهده می شود. اما قرن ها این مسأله برای آنها مطرح بود. ولی شیعه باب اجتهاد را مفتوح نگه داشته و همین باعث شده حضرت امام نوآوری های فراوانی را ارائه کنند. انصافا تا قبل از اینکه امام این نوآوری ها را ارائه کنند ما کمتر شاهد یک چنین تغییرات و تحولاتی در فقه شیعه بودیم.

وی یادآور شد: نگاه امام کاملا اسلامی، به معنای همه فرقه های اسلام، است و می خواهند همه را بسیج کنند و بلکه فراتر از این، شراغ ملت های مستضعف و محروم بروند و این در قانون اساسی ما هم می آید که کاری کنیم همه ملت های محروم و مستضعف جهان نجات پیدا کنند؛ و منحصر به مسلمین هم نیست.

مصباحی مقدم اظهار داشت: البته اختلافاتی که در دهه اول انقلاب پدید آمد بین علما، سیاسیون و صاحب نظرانی که همه دل در گرو انقلاب و حضرت امام داشتند و خودشان را شاگرد و تبع امام می دانستند، این نگرانی را برای بعضی افراد از جمله آقای محمدعلی انصاری به وجود آورده بود که ایشان با توجه به قرابتی که به حضرت امام داشت سؤال را مطرح کرد و امام هم بسیار زیبا جواب دادند.

امام خمینی(س) فرمودند که نباید از محورهای وحدت غفلت کنیم

وی تصریح کرد: امام خمینی(س) فرمودند که از طرفی ما نباید از محورهای وحدت غفلت کنیم و از طرف دیگر نباید اصول مورد مسامحه قرار بگیرد. رهبر معظم انقلاب در یکی از سالگردهای ارتحال حضرت امام در مورد اصول اندیشه و محکمات نظریات امام سخنرانی بسیار پر معنا و پر مطلبی کردند و خاطرم هست که حدود 14 بند بیان فرمودند و انصافا باید گفت ایشان مفسر بسیار دقیق و عمیق دیدگاه های حضرت امام هستند. به نظرم می آید جا دارد به محکمات اندیشه امام برگردیم و روی آنها کار کنیم و این محکمات را انتشار بدهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: از جمله این محکمات مسأله «دشمن شناسی» و «استکبار ستیزی» است که گاهی مورد غفلت قرار می گیرد و گاهی اختلافات داخلی موجب تضعیف این دشمن شناسی و هوشیاری در مقابل دشمن و گاهی موجب نفوذ دشمن در صفوف خودی می شود. یعنی به گونه ای می شود که متأسفانه می بینیم مرزها به هم می ریزد و می شود گفت که اختلافات در داخل عمیق می شود. این یکی از نکاتی است که در بیانات رهبر معظم انقلاب در فهم مکتب امام خمینی(س) مطرح است.

وی با تأکید بر اینکه «شاخص های مکتب امام» باید آموزش داده شود، گفت: حقیقتا آزادی اندیشه و آزادی مردم یکی از نکاتی است که منشأ رشد و تعالی انسان ها می شود. اگر بنا باشد افکار و اندیشه ها را در یک سری مسائل کلیشه ای محصور کنیم یقین بدانیم حاصلی جز عقبگرد نخواهد داشت. ما حرف آخر از ناحیه صاحب نظران و متفکران نداریم. بلکه باب اجتهاد گشوده است، نه منحصرا اجتهاد در فقه، بلکه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و مناسبات ملی و بین المللی همه جایگاه تفکر و اجتهاد را دارد.

قبول کنیم که ما نیازمند یک محور قاطع وحدت هستیم

مصباحی مقدم با بیان اینکه قبول کنیم که ما نیازمند یک محور قاطع وحدت هم هستیم، تصریح کرد: آن محور قاطع وحدت، رهنمودهای حضرت امام به علاوه مبانی دینی و وجود رهبر معظم انقلاب است که شاگرد ویژه حضرت امام و واقعا باید گفت وارث اندیشه های امام و وارث جایگاه حضرت امام در مدیریت و رهبری کشور هستند و این 30 و چند سالی که ایشان این رهبری را داشته اند، ما را از بحران های بزرگی عبور داده اند.

وی تأکید کرد: اگر چنین رهبری مقتدر و با تدبیر و عزت نبود قطعا ما نمی توانستیم در برابر این بحران ها که از داخل و خارج هجوم آورد مقاومت کنیم و یک کشور مقتدر و عزیز و یک ملت بزرگ به وجود بیاید و تأثیرگذاری در منطقه و جهان را ما امروز شاهد باشیم.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: ما دو جریان سیاسی داریم که جا دارد هر دو جریان سعی و تلاش کنند به هم نزدیک شوند. اصول مشترک را بررسی کنند و اختلافات را موضوع گفت و گو قرار بدهند. نگاه باید عرفانی و بنده خدا دیدن همه و از این جهت، خیر اندیشانه باشد؛ تا بتواند مشکلات را کاهش بدهد و بلکه حل کند.

23217

پست بعدی

«ترس از واکسن»؛ دلیل اصلی واکسن‌گریزی برخی افراد

ش نوامبر 6 , 2021
ایرنا نوشت: نتایج یک افکارسنجی آنلاین در ایرنا نشان می دهد: «ترس از عوارض واکسن» مهمترین عامل عدم تزریق واکسن یا واکسن گریزی برخی از افراد جامعه است. همچنین کمتر از نیمی از پاسخگویان اعلام کرده‌اند که موفق به دریافت واکسن کرونا نشده‌اند. واکسیناسیون در برابر کووید ۱۹ می تواند […]

اجتماعی

منوی شبکه های اجتماعی تنظیم نشده است. شما باید منویی ایجاد کنید و آن را به منوی شبکه های اجتماعی در تنظیمات منو اختصاص دهید.

آخرین دیدگاه

000